tirsdag 25. juni 2019

Antikkens HELLAS. Athen- Delfi. Rundreise juni -19. Del 1

Antikkens Hellas, Akropolis, Delfi og alle fortidsbyene på Peloponnes. De gamle grekerne etterlot seg en enorm kulturarv med mange ruiner og gammel visdom. Jeg har nettopp kommet hjem fra en 12-dagers rundreise med en gruppe nordboere, fordelt i to minibusser. Vi var 17 stykker som deltok. De fleste av oss startet reisen fra Gardermoen med Norwegian til Athen, noen hektet seg på i Athen. I Athen bodde vi i to døgn på et leilighetshotell i utkanten av byen. Dagen etter ankomst besøkte gruppa Akropolis og deretter gjorde vi forskjellige ting i byen. Etter Athen besøkte vi Delfi og deretter vakre Peloponnes.  Her kommer noen glimt fra reisen.

En pust i bakken under mektige Akropolis med Parthenon midt i mot.

Jeg selv ble ikke med opp på Akropolis denne gangen. Jeg har vært der før, og valgte derfor å stå over i varmen og heller ta det med ro på morgenkvisten. Jeg møtte gruppa på denne restauranten etter å ha tatt  tog og metro til sentrum og en del gange gjennom gamlebyen.

Resten av dagen spiste vi i Plaka og surret rundt og kikket litt i noen små butikker, men det orket vi ikke lenge. Det var veldig varmt. Vi hadde stort sett over 30 grader hver dag, og mye sol. Derfor var det kjærkomment med en forfriskning eller to.

Over til venstre: Utsikt fra balkongen i leiligheten i Lak Nirvana Houses. Det var ganske bra der, men mye trafikk i nærområdet og et stykke å gå til t-banen. I et par kvartaler unna fant vi en lokal taverna som vi spiste middag på. Og de gedigne porsjonene da.. Jeg elsker gresk mat, men greier virkelig ikke å spise opp disse porsjonene. Det kan være lurt å dele hvis man er småspist.

Da vi dro hjem fra byen ble vi utsatt for tyveri på banen. Toget var fyllt til trengsel da folk skulle av og på, og noen presset og det klassiske skjedde.  Noen hadde vært i sekken min, men der var det intet å stjele. Jeg har aldri verdisaker der, fordi jeg vet at det er en viss risiko for å bli bestjålet.  Min tur-venninne S som jeg delte rom med, ble frastjålet mobiltelefonen sin fra bukselomma, noe som er fryktelig kjedelig på starten av en ferie, da den også brukes til fotografering. Så vær observant reisende på slike steder, tyvene er profesjonelle, jobber i team og man merker det ikke før det har skjedd. (bildet til høyre: kart over metro-systemet. Ganske enkelt i grunn, helt til man går litt vill i de greske bokstavene. Joda, det står på engelsk også, men noen ganger går det litt i surr)

Nå over til noe mer koselig:

Delfi

Alle har vel hørt om oraklet i Delfi. I antikken rådførte mektige menn seg med oraklet før de tok viktige beslutninger i krig, politikk, samfunnsliv. Oraklet ble konsultert av vanlige folk også, men dess mer viktig posisjon man hadde, dess lenger frem i køen kom man for å få konsultasjon. Oraklet holdt til i tempelet til Apollon i gamle Delfi by, men akkurat hvor vites ikke med sikkerhet. Det tenkte vi at vi skulle prøve å finne ut av.

Det var en ganske lang kjøretur fra Athen til Delfi, ca 2,5-3  timer. Vi sto opp grytidlig og det ble litt soving underveis. Vi kjørte opp i fjellet hvor det var skisenter og vindmøller. Delfi ligger også ganske høyt inne i landet. Vi stoppet i en liten by ved havet som heter Itea, for å spise lunsj før vi dro opp til Delfi by hvor vi skulle overnatte et døgn. Her spiste vi nydelig mat.

Chicken souvlaki. Nam. To dager på rad ble det dette.

Den koselige restauranten vår i Itea.

S ved stranda i Itea.

Et lite stopp i lia opp mot Delfi by. Utsikt til Itea og enorme olivenplantasjer.

Vakre blomster pryder veiene. Vi kjørte forbi masse gul gyvel, men her var det innslag av rosa.

Bussen vår med John reiseleder og sjåfør. Bussene var gode og moderne 9-setere med skikkelig klimaanlegg, leid på flyplassen. Riktignok litt trange for store nordmenn, men dog..

Delfi by har trange små gater, men trivelige små hus i etasjer, med utsikt over dal og fjell.

Vårt lille hotell Athina. Halve gruppen fikk plass her og den andre halve på et annet hotell. Her er det smått, familiedrevet og lokalt. Den morgenen vi skulle dra disket gamlefar opp med kokte egg, syltetøy, croissanter og kaffe, men tallerken og bestikk fikk vi ikke. Det var nok for tidlig om morran for ham, siden vi ba om tidligere frokost enn normalt fordi vi skulle rekke antikke Delfi før alle turistbussene kom.

Kveld i Delfi by. Med den utsikten på balkongen måtte vi jo bare ta oss et lite glass hvitvin før vi dro ut og spiste middag sammen med de andre.

Utsikt over dalen mot Itea fra restauranten vi spiste senere på kvelden.

Antikkens Delfi:

Opp i otta, kl. 7.55 var vi ved inngangen til antikke Delfi som åpnet kl. 08.00. Vi var først, men det tok ikke lang tid før det var kø bak oss.
Vi valgte å starte opplevelsen ved å gå til det gamle Athene-templet på den andre siden av veien, en litt bortgjemt perle.

Athenes tempel

Plansjer med nyttig informasjon finnes det mange av.

De arkeologiske dyrebare skattene voktes alvorlig av både mennesker og dyr.  Katter er det mye av i Hellas.

Vakkert og godt bevarte søyler i Athenes tempel, den runde formen med søylene kallesTholos. Her inne på dette området var det fredelig og godt, helt til et busslast med andre turister ankom.

Oppe i selve antikkens Delfi, som var en ganske stor og viktig by etter datidens målestokk.  Den er bygd i høyden og det var tungt nok å gå oppover til stadion på toppen i varmen.

Verdens navle som Apollon bevoktet?

Sibylles stein, her skal det ha foregått seremonier av en eldgammel kult som dyrket Moder Jord, Mother Earth, Gaia, før antikkens tid.

Foran Apollons tempel. Her skal de som søkte orakelets råd ha stått i kø ved Chios alter.

Det er veldig vakkert her i fjellandet i det indre Hellas.

Stadion på toppen av byen. Man kan sense jubelrop når noen gikk seirende inn til mål eller vant en eller annen kamp i de pytiske leker- De pytiske leker var forløperen for de olympiske leker. (kilde: wikipedia)

S ved stadion.

Teateret, amfiet.

En gammel amatørskuespiller på "gamle trakter": Heil deg Thalia!

Det er nok ganske lurt å skjerme seg for den sterke sola og varmen med en parasoll.

De flotte søylene i Apollons tempel.

Kontemplasjon og meditasjon i Apollons tempel. Får hun kontakt med oraklet? Ved inngangen står det skrevet; Kjenn deg selv, ifølge en bok jeg nettopp har gjenlest. (Victoria Hislops Postkort fra Hellas) Platons udødelige visdomsord.

Arkeologisk museum i Delfi:

Jeg kan fort gå lei av å gå i museer. Mye av det samme går igjen, synes jeg. Men i de greske museene , som dette her, er det mye interessant å se. Over ; en sphinx.

De to brødrene Kleobis og Biton som led en tragisk død etter å ha dratt vogna med sin mor i, i mangel på trekkdyr som de ikke hadde råd til. (kilde: Victoria Hislop og wikipedia)

En slik dag gir mange inntrykk. Delfi er et spesielt og spennende sted, vel verdt de mange milene i bil. Om vi ikke fikk kontakt med oraklet, som forøvrig ble nedlagt av keiser Theodorsius etterhvert som kristendommen fikk fotfeste mot slutten av 300-tallet, så fikk vi antageligvis kontakt med en eldgammel gnist i vår sjel.

Mer om  Delfi her (wiki) Her står det mer om oraklet, om bygningene, Apollos rolle, sibyllene, om de Pytiske leker (forløperen til de olympiske leker) med mer..

Etter Delfi gikk turen nok en gang til Itea for å spise lunsj før vi dro avgårde på den lange kjøreturen over til Peloponnes til sydkysten og den sjarmerende lille Finikounda. Vi besøkte også den antikke byen Messini, Olympia og Epidavros, som jeg skal skrive om i neste innlegg.

Del 2: Finkounda- Messene- Olympia - Stimfami
Del 3. Epidauros og Asklepios- guden for legekunst

Alle fotos er tatt av Anita Ness (mua et av meg som ble tatt av S) Copyright.
Trykk gjerne på bildene for å få dem større og klarere.