mandag 17. juni 2019

Kniv av Jo Nesbø

Jeg har adri før lest en hel Harry Hole-bok. Jeg har begynt et par ganger, men lagt den fra meg. Da jeg fikk Kniv i posten, tenkte jeg at jeg skulle prøve igjen. Og da måtte jeg enten lese den før alle andre leste den, eller en god stund etter at hypen har lagt seg. Jeg hadde fått med meg et par anmeldelser før jeg startet lesingen, de kom jo samme dag som boka ble lansert,- og fikk med meg at den var litt rolig i partier, men at den skrudde seg opp til kjent Nesbø-nivå, og at voldsorgiene var dempet.
Jeg har lest Kniv på ferie, stykkevis og delt, noe som gikk ganske fint, siden den ikke var så heseblesende pageturneraktig. Den var lett å hekte seg på, på tross av mange sceneskift, personer, tilbakeblikk etc.. Men det var nå noe med disse karakterene, stemningen, Harry Holes tragiske situasjon, Bjørn Holm, de andre; Kaja, Kathrine, Alexandra, Rakel. Advokaten Johan, den gale overgriperen Svein Finne som har sluppet ut etter mange år i fengsel, med mer....



Jeg er altså på ferie. I Hellas, Peleponnes på kryss og tvers, mye som skjer. Gruppetur fra sted til sted.  Først Athen med Akropolis- som jeg droppet fordi jeg har vært der før- Plaka, metroen til dit vi bodde og hvor vi ble bestjålet og forsøkt bestjålet. Noen var i sekken min, men der har jeg intet av verdi, annet enn for meg selv, så det fikk jeg beholde. Solfrid fikk frastjålet mobilen sin, noe som var ganske kjipt så tidlig på reisen, men hun har tilpasset seg fint.
Deretter- Delphi, antikkbyen, der oraklet holdt til, så Peloponnes, med Olympia, Messini, Stimifani, Epodevrous, med mer.. Ruiner, badebyer, templer til Athene, Apollon, Zevs, Artemis, Demeter, gresk mytologi, krigene, Troj, etc etc.
Varmt så det holder, det har vært over 30 grader hver dag. Mye sol, mye mat, mye hvitvin, mye ouzo, mye sosialt samvær. Lite lesing som det blir på slike turer.
Men jeg har lest meg gjennom Kniv.

Og jeg likte den.

I dag tok jeg en timeout etter en strandtur, fant en bar nær hotellet med god wifi- limonade og kaffe. Prøver å skrive litt. Det trenger jo ikke bli en lang omtale, men litt av hvert, en slags stemningsrapport kanskje, det blir som det blir, med assosiative innfall. Det handler om ferie, Hellas og krimromanen Kniv, og om Nesbø.

I Athen, på den metroen, sto en mann og leste en Jo Nesbo-bok. På gresk. Vi måtte jo snakke med ham, så norske som vi er, forstyrre han i Nesbo-lesingen, vi som kom fra Nesbø-land. Han sa han hadde alle bøkene til og med Politi. Og jeg måtte dra opp den nye; Kniv, fra sekken og vise ham . Oh! Hadde lyst til å ta selfie, men det rakk vi ikke før vi måtte hoppe av og skifte bane.
Han med gresk Nesbo-bok og jeg med den nye norske.  Jeg vet ikke hvilken utgave han leste, for dere vet, gresk er ikke lett å forstå for den som ikke kan det.

KNIV:
Jeg likte boka. Jeg synes han skriver så godt. Og Harry Hole er en snedig skrue, nesten parodisk, det er så, men så er det noe annet der, de menneskelige følelsene, relasjonene, smerten, tap og kjærlighet, fornedrelse, alt det rare og uforståelige folk gjør. PTSD, Afghanistan, galskap, voldtekter, sjalusi, - alt det som de vanskelige tingene kan gjøre med et menneske.

Jeg syns noe mot slutten var bunn trist , bunn tragisk, men jeg kan virkelig ikke røpe hva uten å røpe for mye. Måtte det virkelig ende sånn....

Andre bloggere:
Tine, Bjørnebok


Jo Nesbo: Kniv, 520 s
Aschehoug 2019
Leseeks




Med godt selskap  i Finikounda.


10 kommentarer:

  1. Herlig omtale Anita, godt å få en følelse av sommer og varme midt i regnet i Bergen. Veldig kjekt at du likte Hole nr. 12, jeg vet jo at du har strevd :) God ferie videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine 😃 ja, nå kan jeg jo lese meg bakover 😉

      Slett
  2. Har også fått denne og har ikke lest noe av Nesbø før. Kanskje jeg skulle gjort som deg, lest meg bakover?😊 Fortsatt god ferie

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvorfor ikke? Vi er forskjellige, men for meg funket det bra. Denne boka var heller ikke så voldsom ift voldsutbroderinger, og det er en fordel, synes jeg. Tror det har vært et problem før med bøkene hans.

      Takk:)

      Slett
  3. Crazywoman!
    Begynne med sistboka. Jeg er sjokkert og fortørnet. Have I taught you nothing? (Måtte ta 2 dype åndedrag). Har heller aldri lest Hole, planlegger å lese alle, på sikt, FRA OG MED NUMMER 1.

    (hører du meg der nede i grekenland?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..
      Hilsen kjerringa mot strømmen.:;)

      Med 12.boka om Hole, har du litt å bryne deg på...

      (hører deg så vidt mellom høylydte turister, måkeskrik og bølgeskvulp)

      Slett
    2. Det er bra du tar i bruk utestemmen Ingalill, det er jo å banne i kirken å lese en serie b a k l e n g s :) Men at dere ikke har lest alle bøkene etterhvert er jo også verdt et krigshyl :)

      Slett
    3. Hehe, glad jeg ikke er så tvangspreget;)

      Slett
  4. Herlig stemningsrapport/omtale, og takk for link.
    Kos deg med antikken :-)

    SvarSlett