mandag 18. april 2016

Menn uten kvinner av Haruki Murakami. Bare magisk, helt magisk!

Haruki Murakamis siste bok er en novellesamling med syv noveller. Det er ti år siden han har gitt ut noveller. Tematikken ligger i tittelen, det handler om menn som ikke har kvinner, menn som er alene av forskjellige årsaker, men hvor likevel kvinner har en viktig plass i deres liv. Jeg ble sugd inn fra første stund. Alt jeg har lest av Murakami tidligere har jeg likt veldig godt, så også denne. Hvorfor har den ligget på vent? Ja, si det du.. Det er ingen grunn til å la en slik godbit ligge.




Forlaget skriver dette om Menn uten kvinner:
En skuespiller ansetter en sjåfør og betror henne sine innerste tanker. En mann har blitt forlatt av sin kone og åpner en bar som blir hjemsøkt av noe ukjent. Ektemannen til en tidligere kjæreste ringer midt på natten med dårlig nytt. En mann våkner en dag og innser at han har gjennomgått en metamorfose og er blitt forvandlet til Gregor Samsa, hovedpersonen i Franz Kafkas Forvandlingen.
Om Menn uten kvinner har Murakami sagt at han ønsker å undersøke isolasjonen for å se hvordan den kan påvirke oss følelsesmessig. Dette gjør han igjen ved å blande det realistiske med det overskridende på sin helt egne måte som har gitt ham millioner av lesere over hele verden. 
Jeg likte alle novellene i samlingen. Det er svært sjelden at alt flyter så fint i en novellesamling som her. Murakami er stilsikker, skriver enkelt, men med visdom og humor, men også med alvor og frodig fantasi. Han er særdeles dyktig på å male sære karakterer, underlige personligheter, underlige scener og historier, så det er en fryd  lese. Det er noe helt eget med hans skrivestil.
Å lese Murakamis noveller er som å møte igjen en god gammel venn, deilig koselig, tiden flyr av gårde og jeg ønsker at det aldri tar slutt.  
Det skal sies at jeg tok pause med andre gjøremål for å få samlingen til å vare litt lenger. Men de to første leste jeg i ett jafs, og resten utover dagen og kvelden i går, i porsjoner. Som å få en godtepose til å vare litt lenger. Helt magisk!
Det er ikke så mye mer å si. Liker du Murakami, så les denne! Har du ikke lest noe av ham før, så gjør det nå!
Andre bloggere om Menn uten kvinner:
Aviseranmeldelser og andre media:

Andre bøker av Murakami jeg har blogget om:


Haruki Murakami: Menn uten kvinner, 267 s
Pax forlag 2016
Kilde: Anmeldereksemplar

12 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, ALLE novellene er gode! Flott omtale Anita, og takk for linking :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine! Ja, dette var en høydare, så mye at jeg har startet på Hør vinden synge og Flipperspill som jeg hatt på vent ei stund.:)

      Slett
  2. Ja, nå har det vært mange som har lest denne boka. Jeg har kommet midt i og syns den er fabelaktig. Men jeg har så mange oppgaver som skal rettes, så jeg kommer meg ikke videre.
    Skal lese din nøye når jeg er ferdig med å skrive min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant- fabelaktig! Etter rettingen får du belønning med resten av novellene.:)

      Slett
  3. Denne er på vei til meg as we speak og jeg må si at jeg gleder meg veldig etter 3 omtaler som alle har likt denne samlingen veldig godt. Har to bøker av ham liggende,Kafka på stranden og Fargerrike...., men tror jeg begynner med denne! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så heldig du er som har den tilgode.:) Håper forventningene innfrir.:) Fargerike er også veldig fin. Kafka er mer sær, men jeg likte den veldig godt .

      Slett
  4. Har lest så mye fint om denne. Han har en særegen stemme som forfatter, helt enig. God omtale, og jeg noterer meg for denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt.. Leser hans første kortromaner å. Måtte bare ha mer, mer.. Takk for ros.:)

      Slett
  5. Virker som om alle har lest den og er høyt elsket. Selv har jeg ikke lest noe av forfatteren ennå (fy skamme meg), men jeg har Kafka på stranden som jeg har hatt ulest i en del år, så den skal leses i år:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, digger man Murakami, så er denne fantastisk.:) Anbefaler deg å sette i gang:)

      Slett
  6. Hmm. Hmm. Hmm.
    Jeg noterer meg begeistringen men er meget skeptisk, ikke til Murakami pr.say, men til om detter er noe for meg. Har både problemer med middelaldermannlitteratur og Murakami. Innrømmer at beskrivelsen av novellene ikke frastøter meg (selv om tittelen minner om den Hustvedtboka jeg ikke likte), men du vet, jeg og Murakami kommer ikke helt overens, og jeg hadde egentlig bestemt meg for å late som om han ikke eksiterer. Dere gjør det vanskelig for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hm. Hvorfor nøle? men hvis du ikke liker Murakami er det kanskje bortkastet?

      Slett