onsdag 25. mai 2016

Løypa mi på Lillehammer- litteraturfestival 2016

Løyper er en rettesnor, et ønske, et behov, et must- eller ikke.
Programmet for Litteraturfestivalen på Lillehammer har vært klart en stund, og jeg har lest og planlagt i hodet mitt. Men så vil jeg ikke ha for stramt opplegg, for mye på tapetet, vil være fri til å ta det som det kommer, men likevel er det noen ting jeg ikke vil gå glipp av.
Jeg har nettopp kommet meg etter en tre timers litterær happening med Morten Strøksnes i går på Alma`s i Trondheim, et litterært måltid satt sammen etter tema Havboka. Vi spiste tre rettes, drakk anbefalt vinpakke til og hørte Morten snakke med Tor Eystein Øverås i tre timer. Glimrende. Så trenger jeg kanskje ikke akkurat å springe for å høre ham på Lillehammer, såfremt han ikke har tenkt å snakke mer om Mexico for eksempel. For det ville jeg gjerne hørt mer om, og om Kongo..
Men nu altså, Lillehammer..



Lillehammer og festival i fjor. YR sier at været blir mye bedre i år. Forhåpentligvis uten paraply i Søndre park.


Plan:

Jeg drar med toget nedover i morgen kl. 8.25. (må legge meg straks).
Ankommer Lillehammer kl. 13.10, sjekke inn på Stasjonen hotell, rushe opp å festivalkontoret, hente festivalbåndet, rushe til:

a) Søndre Park- Lunsj i parken
eller
b) Teltet- hvor Morten Strøksnes; Rebecca Dinerstein  og Beate Grimsrud skal snakke om Lofoten.

14.00. Søvn og selvrefleksjon med Vigdis Hjorth - Søndre park

15.00 Poesi, Island og krakk eller Forbrytelser? Tre ting samtidig, valgets kval. 

16.00 Hva er en god bok , Kulturhuset Banken

17.00 Her lurer jeg på om jeg skal spise noe mat.

19.00 Litterær festaften med Rebecca Dinerstein, Linn Ullmann m.fl. på Maihaugen. Er litt usikker enda på om jeg skal dit i år.  Ellers er det:

20.00 Klar tale i teltet på Stortorget
og
22.00 Litteraturquiz ET MUST! Vi bokbloggere slår oss sammen med forsterkninger ...?


FREDAG:
Da kommer Hilde og jeg vil ha det litt åpent.

Men, 

13.00 David Michell møter Maja Lunde på Kulturhuset Banken . Lunde er et must, jeg må få med meg henne siden hun kommer til utdeling og kåring av Bokbloggerprisen 2015 i september.

20.00 Poesislam! I fjor var det så gøy at det må gjentas.

LØRDAG:
12.00 Kjærlighetslengsel og selvhat. Biograf Kolloen snakker om Tor Jonssons liv og diktning.  PÅ Aulestad
13.00 Lørdagslunsj med Tor Olav Svanem, Rune Christiansen, Merethe Lindstrøm m.fl, Søndre park
14.00 Dikt og forbannet løgn, Hans Olav Brenner i Teltet  eller teater om Tor Jonsson og Ruth Alvsen

16.00 Jan KJærstad i samtale med Jonas Hassem Khemiri  ; Teltet på Stortorget
I alle fall Pub-til-pub om kvelden!
17.00 Til havs, Mortens Strøksnes, Tor Olav Svanem, Mette Karlsvik. Cafe Stift

20.00 Pub te Pub med Christer Mjåseth f.fl.


SØNDAG:
Jeg vet ikke hva vi rekker siden bussen går hjem ca kl.13.00.

Generelt er jeg glad i arrangementene i Søndre Park, avhengig av været selvsagt, men der er det veldig koselig. 


 Moshonista og Elisabeth har også sine planer, og våre veier krysses nok.:)

Anyone?

Jeg har forberedt meg litt ved å lese om FLUKT, om flyktninger og asyl,  her og der, både i krimmens verden og annet. I dag fikk jeg boka Farvel Syria  av Emil Andre Erstad i posten som jeg skal lese i på toget. Forfatteren kommer også til Lillehammer og det skal jeg prøve å få med meg. 

Jeg leser også Tequiladagbøkene av Morten Strøksnes for tiden. Havboka er lest. Lundes og Ullamns siste er også lest.  Blant annet..

Men det viktigste er å være tilstede og få med seg mange interessante arrangementer samt å treffe andre litteraturinteresserte!




4 kommentarer:

  1. Høres ut som du får en kjempefin helg, lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine.:) Av erfaring blir det veldig hyggelig. Koser meg på sånt vet du.:) Du får sette av noen fridager en gang og bli med du også.:)

      Slett
  2. Jeg skulle så gjerne ha vært der, når det bare er 6 mil unna. Mitt program er ganske fult den helga, men kanskje på lørdag får jeg mulighet til å dra, men da var det ikke så mye spennende? Jeg var der for to år siden og enig med deg at Søndre Park er hyggelig. Så får vi se...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skulle du vet du. Synd at du har så mye annet på tapetet, men sånn er det noen ganger.
      Det er da masse interessant på lørdag også, men jeg har bare ikke lagt noen konkrete planer for lørdagen enda. Det er blant annet noe med Jan KJærstad og det nye svenske stjerneskuddet JOnas Hassem Khemeri kl.16.00
      http://www.litteraturfestival.no/program/

      Slett