onsdag 16. august 2017

Den siste gode mann av A.J. Kazinski

Den siste gode mann er den første boka i serien om Niels Bentzon, forhandler i Københavnpolitiet. Jeg har lest de to to siste; Den gjenfødte morderen og Drømmetyderens død. Jeg synes forfatterduoen Kazinski leverer noe av det beste og mest interessante innenfor krimgenren, og vil derfor lese alt av dem. De har gitt ut fire, så nå har jeg bare en igjen.  Den siste gode mann er også en fengslende og godt skrevet krim, men det er også godt å se at de har utviklet seg til å bli enda bedre med de siste bøkene.




Fra baksideteksten:
En desemberdag tikker det inn en advarsel via Interpol: En rekke mord er begått på gode mennesker overalt i verden. Likene har tall brent inn i huden på ryggen.
Det hele synes å ha tilknytning til den gamle religiøse myten om de 36 
rettferdige som skal beskytte oss alle. Og pilen peker mot København.
Politimann og forhandler Niels Bentzon får i oppdrag å finne og advare gode mennesker i Danmark.

Niels Bentzon er den eneste som tror på denne mytens sammenheng med flere drap, sammen med inspektør Tomasso de Barbera i Venezia. Og det haster. Atter et drap skal snart bli begått i København eller/og Venezia. Bentzon fikk saken i fanget som en hvilesak, fordi han egentlig er litt ute å kjøre psykisk ifølge sjefen sin og andre på kontoret. Hans samboer Kathrine er i Sør-Afrika og vil at Niels skal komme, men han har så sterk flyskrekk at han greier ikke. Omsider manner han seg opp med medisiner og greier, for hvis han ikke drar er det fare for at forholdet sprekker. 
I flyet får han hetta og må av. Det har også gått opp et lys for ham i forhold til drapsgåten han holder på med. Han tror i alle fall det, selv om det kan virke å være et manisk alibi for å slippe å fly. 
Imidlertid- han oppsøker Gustav Lund, en berømt matematiker som skal ha noe med det gode å gjøre. Gustav er ikke å finne hjemme, men det er eks-kona Hannah.. Gustav har flyttet ut. Hannah er et geni, astrofysiker, og tenker i systemer og tall. Niels forteller henne om drapsgåten og myten og hun begynner å tenke..
Hun tenker videre etter at Niels har dratt, og de holder kontakten. En kontakt som utvikler seg, og Hannah blir også helt besatt av systemet i gåten, og blir etterhvert til stor hjelp for Niels. Sammen går de omtrent over lik for å stoppe drapet som skal skje i København under eller like etter klimatoppmøtet desember 2009. Det er dramatikk på et høyt plan, en skikkelig røverhistorie. Og Hannah Lund får vi se mer til i de neste bøkene.
Den siste gode mann er godt skrevet, spennende så det holder, men jeg har ikke like lett for å svelge premissene for denne gåten, denne gangen. Det setter en liten demper i starten. Men bevares, morsomt er det likevel. 
Et sammensurium av bibelske gåter, religiøse myter, terrortrusler, toppolitikk, personlige tragedier og problemer og to skakkjørte superhelter som Niels og Hannah. Her er også en slags sidehistorie om livet etter døden eller nær-døden-opplevelser som boka starter og slutter med. Interessant tema i høyeste grad. Moody er nevnt , en jeg husker har skrevet om temaet på 70-tallet. Tror faktisk jeg har en bok av ham . 
Hadde jeg ikke lest de to siste bøkene skulle jeg ha sagt at jeg virkelig frem til å følge dem videre i serien.   Det gjør jeg jo forsåvidt også, selv om jeg har lest nummer tre og fire. Men toern har jeg enda tilgode.
Andre som har blogget om Den siste gode mann:

A. J. Kazinski: Den siste gode mann, 513 s 
Gyldendal pocket 2012
Kilde: Kjøpt


2 kommentarer:

  1. Akk ja, her kom det enda en omtale som pirrer nysgjerrigheten min. Men tida rekker ikke til alt, så nå skal jeg styre meg! Sitter og bestiller billetter til varmere strøk i januar/februar, og til helga blir det Golsfjellet. (Og litt lesing innimellom.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bra, for dette er god kvalitetskrim altså::)
      God tur til fjells og til syden- når den tiden kommer. Hvor tenker du å dra denne gang? det blir vel en kanaritur på meg i desember igjen.

      Slett