lørdag 20. januar 2018

Diktlesesirkel Januar: Les en diktsamling fra hylla

Jeg er så glad for responsen etter at jeg la ut innlegg om å starte en diktlesesirkel på bloggen tidligere i måneden. Veldig mange ønsker å delta, - fast, eller som drop-in-gjester,  noen også med solbriller og skyggelua på sidelinjen. Alle er velkomne! Poenget er å inspirere hverandre til å lese mer dikt, dele tips, samt refleksjoner rundt det man leser. På hvilket nivå man ønsker å utfordre seg selv, er opp til hver enkelt.



Mine uleste diktsamlinger i hylla akkurat nå.  (jeg har sikkert noen til i esker i kjelleren) Jeg har valgt å lese NIKE. 




Mange har meldt seg på på generelt grunnlag. De finner du her.

Månedens valg ser du her:

1. Januar: Les en ulest diktsamling fra bokhylla di. (har du ingen der, så kan du låne av noen)

Disse har lest:

Anne Marie skal lese: Hans Sande og 'Tigeren talar tydeleg ' .
Ragnhild skal lese: Utsatte strøk/Rasis guovllut av Marion Palmer
Astrid Terese skal lese: Utvalgte dikt av Kolbein Falkeid


Dere andre; legg gjerne inn valgt bok i kommentarfeltet, men det er helt greit om dere legger inn link om lest bok i slutten av måneden også.

I månedsskiftet legger jeg inn innleggene i oppsummeringsfanen her

Dere kan legge innlegg og kommentarer i kommentarfeltet under dette innlegget (januarinnlegget).

Om mitt valg:
Jeg har valgt danske Caspar Erics NIKE. Jeg fikk denne boka overraskende tilsendt av forlaget i høst. Caspar Eric har Cerebral Parese, og han skriver om det å være funksjonshemmet i denne samlingen.
Jeg har tildigere lest Nils Chr Reptad- Moes diktsamling Wunderkammer, som handler om å bli lammet etter en ulykke og leve som funksjonshemmet. Caspar Eric er født med CP. Det blir interessant å se hva deres opplevelser bringer frem av likheter og forskjeller.


Jeg er veldig spent på hva dere vil skrive om bøkene dere har valgt.

GOD LESING FOLKENS!


26 kommentarer:

  1. Jeg skal lese Marianne Teie-boka. Målet er å gjennomføre, omtale og memorere tittelen... ��

    SvarSlett
  2. En liten hilsen fra en med solbriller og skyggelue :) Diktsamling fra hylla må jeg da greie, som et sidespor, i all beskjedenhet. Flott initiativ, jeg henger meg med jeg. God helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så bra Tine! God helg til deg også:) Boka du har valgt, har jeg også, på norsk.. enda ikke lest.

      Slett
  3. Jeg har funnet frem fra noe arvegods: Halldis Moren Vestas - Livshus. Den er jeg igang med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Haldis Moren Vesaas er jo en av våre kjente kjære diktere, klassiker.

      Slett
  4. Jeg har valgt å lese en samling lyrikk gitt ut på Cappelen. Ren poesi heter den. Syns den passer godt som en start på dette tiltaket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra Åslaug. De bøkene har nok noe av skylden for lyrikkrennessansen i i det siste.:) Sikkert mye bra dikt der.

      Slett
  5. God kveld- Jeg ble med Cecilie Løveid på Vandreutstillinger- innlegg kjem 😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott. God diktsamling, den beste jeg leste i fjor. Spent på hva du synes.:)

      Slett
    2. Hei igjen! Da har jeg skrevet litt om Vandreutstillinger- og litt mer om å vandre på utstillinger...
      Jeg ar også lest innlegget ditt om boka, og tolker det slik at du ikke hadde alle bildene foran deg mens du leste? Det anbefaler jeg virkelig! Diktene er nok bra uten også, men de blir uhyre mye større hvis man tar seg tid til litt googling samtidig.

      Slett
    3. En aldri så liten link også, kanskje..?
      beritbok.blogspot.no/2018/01/vandreutstillinger-av-cecielie-lveid.html

      Og ja; det er en slurvefeil i navnet på linken, men den må nesten bare få være der. Jeg har heldigvis klart å rette det opp på bloggen..

      Slett
    4. Så bra au har lest, skal se, og legge lese det og linken inn over her.

      Nei,Jeg hadde ingen bilder foran meg, Jeg leste boka på eBokBib på FLYPLASSEN mobilen. Men jeg skjønner at det gir et utvidet bilde (indre og ytre) å se det visuelle bildet hun skriver om fra utstillingene. Men det tenkte jeg faktisk ikke på. Jeg synes diktene i seg selv ga meg mye, gode indre bilder..:) Kanskje det å lese den på nytt med bildene fremme kan gi en ny opplevelse. Da skal jeg vente til jeg får tak i papirutgaven.
      Gleder meg til å lese innlegget ditt!

      Linker innlegget ditt inn i innlegget over og i fanen:)

      Slett
  6. Gleder meg til å se hva som blir lagt inn! Jeg har nå lest januarboka, og lagt inn min omtale på bloggen min i dag. https://medbokogpalett.blogspot.no/2018/01/diktlesesirkel-i-januar-ren-poesi.html.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det blir spennende å se. Takk for link. Legger den inn i innlegget over, og i samleinnleget etterhvert. Skal lese innlegget ditt i kveld. Har besøk av faren min og vi skal til søstra mi og spise snart.

      Slett
  7. Du bestemmer deg for at dette er et minne, av Marianne Teie

    SvarSlett
  8. Her er link til mitt innlegg: https://kleppanrova.blogspot.no/2018/01/vesaas-halldis-moren-livshus_24.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempebra! Har lagt inn linken i innlegget over her,samt i oppsummeringen i fanen.

      Slett
  9. Da skal jeg huske å legge inn link i månedsinnlegget neste gang. Er spent på hvordan du liker Nike, jeg ser at forfatteren kommer til Bergen om ikke så lenge, jeg skal prøve å få med meg arrangementet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint Beathe. Er redd kommentarfeltet i fane-innlegget blir veeeldig langt til slutt hvis alle skriver og legger inn der hver annen måned. Det er ikke feil, for jeg finner det nok, men ryddigst å ta det i månedsinnlegget.

      Har lest gjennom Nike en gang- i går- tja.. Den er ganske rå. Har tenkt å lese det en gang til i helga og skrive innlegg da. Etterordet var ganske lærerikt også og utdypet lesningen.

      Slett
    2. Ja, med denne råheten kunne den minne om Hassan sin diktsamling syntes jeg. Gleder meg til å lese innlegget ditt! :-)

      Slett
  10. Her er link til mitt bidrag: http://tonesbokmerke.blogspot.no/2018/01/diktsamling-en-annen-sol-av-kolbein.html

    SvarSlett
  11. Jeg er litt sent ute, og har heller ikke skrevet et innlegg utelukkende om min valgte diktsamling. Men: Jeg har lest Alfabet, slik jeg sa jeg skulle, og jeg har skrevet noe om den i dette innlegget:
    https://elbakken.blogspot.no/2018/02/ny-favoritt-inger-christensen.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint, Elisabeth.
      Jeg skal linke deg inn i innlegget her og i fanen, og så skal jeg lese innlegget ditt mer grundig etterhvert. Nå er jeg stiv i øynene etter flere timers avislesing og noen fb-tråder.
      Inger C har jeg lest en del om, men intet av, så det skal bli artig å se hva du fikk ut av å lese hennes dikt og essays. Skjønte at du har funnet en favoritt. (skummet fort på mobilen i morges på senga, sjø)

      Slett