lørdag 13. januar 2018

Lesesirkler og utfordringer i 2018

Januar er måneden for å legge planer og kanskje sette seg noen mål også. De gamle nyttårsforsettene har jeg sluttet med, men å lage seg rettesnorer og planer for det nye året kan være fruktbart. I alle fall er det morsomt mens det står på. I tillegg er det viktig å ikke bli for frustrert om målene ikke nås, planene brytes eller endres. Livet er dynamisk, det er også leseplaner. Go with the flow!
Jeg har meldt meg på to lesesirkler på blogg, dvs de er fortsettelser av lesesirkler jeg har deltatt i før. Jeg starter selv en diktlesirkel i år, og jeg skal delta i samlesing av Bokbloggerprisen frem til august. Jeg skal også hive meg med i Månedens utfordring som Trondheim folkebibliotek arrangerer, så langt jeg synes det er givende. Jeg er også med i en lesesirkel med folk face-to-face i Trondheim, med varierende oppmøte. Der velger vi bok for hver gang og det går på rundgang å ta med bøker som vi stemmer over.



 Bunken med bøker som skal leses i årets lesesirkler så langt. Her ligger minst tre meget tykke bøker, som verken kan slenges i veska eller leses på senga på en enkel vanlig måte. 




Her er lesesirklene:
Moshonistas biografilesesirkel
Sirkelen har eksistert siden 2013 og jeg har deltatt aktivt siden oppstart.
Årets kategorier er ikke helt klare enda. Noen aktive medlemmer, derav undertegnede er utfordret til å velge årets kategorier.  Jeg har valgt Billedkunstnere og skal lese Vincent van Goghs "Å skrive livet". Det er ikke en tradisjonell biografi, men en samling brev og notater bl.a. som viser oss mange sider av den berømte kunstneren.

De kategoriene som er klare er:
1. Februar: Uoppdragne piker (Mari). Jeg (tror) skal lese Simone Beauvoirs selvbiografiske En veloppdragen ung pikes erindringer eller Elizabeth Wurtzels Bitch. Jeg har også vurdert Blonde av Joyce C Oates om Marilyn Monroe, men for det første er den veldig tykk og for det andre er jeg usikker på hvor uoppdragen Marilyn egentlig var.

2. April : Billedkunstnere (Artemisia/Anita) . Jeg skal lese Vincent van Goghs Å skrive livet
3. Juni: (Elisabet) "Med ordet i sin makt". Olav Duun, Sigrid Undset, Obstfelder, Neil Young..
4. August
5. Oktober  (Berit) -Polfaring- villmarking . Hjalmar Dale- den glemte eventyrer. Samuel Massige. Krakauers Everest. (En afrikaner på Grønland.)
6. Desember: Gretne gamle gubber (Hedda). Jeg vurderer Putin, men er han gammel nok?


Bokhyllelesing på bloggen til Boktanker (Hedda)
Denne sirkelen startet bloggeren Bjørg (Mellom linjene), men jeg er ikke helt sikker på når Hedda tok over. Jeg har deltatt sporadisk, dvs ikke hver måned, men planene har vært der. I år satser jeg på en ny frisk og jeg har lett frem bøker som har stått i hylla lenge til alle kategoriene. Bunke 1 på bildet og den øverste i bunke 2 tilhører mine valg til Bokhyllesirkelen 2018.


JANUAR: Gult omslag: Anarchy in the UKR av Serhij Z Jadan.
FEBRUAR: Bok fra 1700-1850 :  Madame Bovari av Gustav Flambert (den er fra 1857, men det ble godkjent)
MARS: Noveller: Ein gong var dei ulvar av Therese Tungen
APRIL: Om en familie: De håpefulle av Nicolai Houm
MAI: Boka bak filmen : Rebecca av Daphne de Maurier
JUNI/JULI: Tjukk bok som jeg lenge har utsatt: Stillitsen av Donna Tart.
AUGUST: Ikke-europeisk land: Øya under havet av Isabel Allende
SEPTEMBER: En oppfølger: Min kamp 6 av Karl Over Knausgård
OKTOBER: Skandinavisk bok utgitt 1960-2000: Hva er det med mor av Vigdis Hjorth (alt. Hekseringene av Kerstin Ekman)
NOVEMBER & DESEMBER: Nobelprisvinner: Kelterens drøm av Mario Vargas Llosa


Diktutstilling på Norli i Nordre gate, Trondheim, fredag 12.01.2018.

Diktlesesirkel (Artemisias verden)
Denne la jeg ut innlegg om i går. Jeg var så spent og nå er jeg helt overveldet over responsen jeg fikk både på facebook og på bloggen. Vi leser en diktsamling etter fritt valg innenfor en gitt kategori hver annen måned. Også ikke-bloggere er velkomne til å delta. 
Kategoriene er her:
1. Januar: Les en ulest diktsamling fra bokhylla di. (har du ingen der, så kan du låne av noen)
JJJeg skal lese Nike av Caspar Eric fra 2017, en dansk debutant. Jeg leser kan hende også Eim av norske Margrethe Aas (2017)

2. Mars: Les en diktsamling av en debutant.

3. Mai: Les en samling av en prisbelønnet lyriker.

4. Juli: Les en diktsamling av en utenlandsk lyriker.
Melk og honning av Rupi Kaur (2017) USA. ??

5. September: Les en norsk diktsamling fra 2018.

6. November: Les en klassiker. 
Gjenlesing av Tor Jonsson eller Erling Christie kanskje, eller noe helt annet..?

Ellers velger jeg bøkene etter hvert siden det varierer hva jeg får lyst til å lese til enhver tid.

Prisen ble stiftet i 2013. Jeg har deltatt hvert år. Langlista for 2017 er stemt frem, men vi får ikke vite kortlista før 22. januar. Det er kortlista som skal samleses i tillegg til en joker fra langlista som vi også kan stemme frem når kortlista er klar.
Jeg har lest 10 av 12 bøker på langlista, men jeg skal lese En sånn jente av Monika Flatabø som er nominert på langlista, da jeg hadde planer om å lese den før fristen gikk ut.  Det blir spennende å se hvilke bøker som kommer på kortlista. 
Det er åpent for alle å delta i samlesingen.


Ruth Lillegraven vant Bokbloggerprisen 2013, Åpen klasse, for diktsamlingen URD. (eget foto, Anita Ness)

Månedens leseutfordring Trondheim folkebibliotek
Fredag var jeg på biblioteket for å låne et par diktsamlinger. Der oppdaget jeg at de har noe som heter Månedens leseutfordring. Dette initiativet har de tatt for å hjelpe folk til å lese mer. Akkurat den utfordringen trenger ikke jeg, siden jeg leser veldig mye, men likevel synes jeg det var interessant. Særlig januarutfordringen som er å lese en bok fra et land som du ønsker å reise til, som du ikke har vært i.  Jeg synes det er gøy å lete frem bøker til diverse lesesirkler og utfordringer og jeg skal i alle fall delta med januarbok.

Januar: Israel. Landet som lovet alt av Sidsel Wold.  Jeg skal også lese en bok fra Palestina siden jeg skal dit i mars, men vet ikke om jeg rekker den i januar. Det er Det blå mellom himmel og hav av Susan Abulhawa.




 Biblioteket har laget sånne små søte lapper som man kan notere bokvalgene sine på. Når året er over kan man registrere bøkene man har lest og delta i en loddtrekning.




I tillegg er biblioteket flinke til å lage aktuelle utstillinger med tips.


Utover disse planene er mine mål for året å lese flere bøker fra hylla og flere tykke bøker og det har jeg inkludert i valgene jeg har tatt. Mer om mine mål i oppsummeringen fra 2017- mål 2018 her De andre  målene må jeg sørge for på annen måte.

Mål/ønsker/planer for 2018:
* Lese mer fra hylla, minst to pr mnd, eller en av de veldig tykke (Max, Micha og Tetoffensiven, VangGogh-skrive livet, Stillitsen, Morgen ved midnatt/Skagen, Det syvende barnet)
Fordype meg i litteratur om og fra Russland og nabolandene (Fatland, Aleksijevitsja, Politkovskaja, Dostosjevskij m.m.) 
* Lese mer klassisk litteratur - 1 pr mnd?
* Lese mindre norsk 2018


Er du med i en lesesirkel eller deltar i leseutfordringer av andre slag?



18 kommentarer:

  1. Fin oversikt og inspirerende innlegg. Må si jeg savner tidligere år der jeg var mer aktiv på initiativene til Beathe og Mari. Deltok også litt på biografisirkelen til Ingalill og bokhyllelesingen til Hedda, men ramlet nesten av i andre sving. Men helt klart - her er det mange opplegg du viser til som kan få opp motivasjonen igjen. Uansett, lykke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Så bra at du synes det. Det er i alle fll greit for min egen del for lettere å holde styr på hva jeg skal lese når, samt at jeg håper det at det gjør at jeg lettere følger målene jeg har satt med ift deltagelser her og der.

      Slett
  2. Flott oversikt du har laget! Må prøve å samle det jeg holder på med også, ikke minst for min egen del. Det skal jeg prøve å få gjort neste helg, da jeg er hjemme igjen. ( Nå er jeg i Buvika og passer barn. Skal til Trondheim noen dager også.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Åslaug. Ja, ikke minst for min del, også- som jeg skrev til Tone over her, for å holde styr på lesingen.
      Trondheim- skal du få med deg Niels Fredrik Dahl på biblioteket den 16.? Jeg har kjøpt billett og skal avgårde.

      Slett
  3. (Tone, veien tilbake er såå kort..)

    Anita: Skjønner ikke hvordan du skal få tid til noe annet enn å delta på sirkler. Har lest noen av mursteinsvalgene dine og vil umiddelbart foreslå både Knausgård6 og kanskje også Stilitsen på lyd (veldig, veldig bra på engelsk, men tror Solgunn hørte norsk og var like fornøyd).

    Biosirkelen ser ut til å lande på fine kategorier og de blir spennede å se hvordan det går med dikta. Det er mitt mørke hull i litterature, eller det er ikke helt sant, tror hullet DRAMA, er enda dypere, tror ikke jeg har lest skuespill, annet enn i studiesammenheng, (skal de egentlig leses?). Og er Nike dikt, den ligger framme på bordet, fordi jeg trodde det var roman??

    SvarSlett
    Svar
    1. (enig)

      Den eneste sirkelen i tillegg til din og Heddas er jo diktsirkelen. (hva bib-utfordringen bringer med seg, får tiden vise , og noe skal man lese uansett)
      Og så tenker jeg at de korte lyrikkbøkene veier opp for de tykke og lange musteinene, bittelitt i alle fall, selv om jeg sikkert må lese 10 gjennomsnitts lange diktsamlinger for å matche Knauserns MK6.

      Jeg tror jeg bare må bryte meg på de tykke snarest for å bli ferdig. De er alltid bøygen. Tvangsleskafe i Trondheim er velkomment. (får ta med boka i koffert med hjul eller trillebag)

      Lyd passer så dårlig for meg. Etter at jeg skifta jobb og tilbringer bortimot hver dag i et åpent landskap med mye sjau, ståk og lyd er jeg alt for sliten til å høre på lyd når jeg kommer hjem. Mest mulig stille vil jeg ha det. Har nok med suset i hodet og ventilasjonen. Men jeg kan eventuelt laste ned for å ha med på lange reiser, feks.. ferie.

      Enig ang fine kategorier i biosirkelen. Den er så artig for det er så spennende å finne personer å lese om, samt se hva de andre velger. Diktsirkelen har jeg nå forhåpninger til, siden det er såpass mange som er interessert i å bli med . Erfaringsvis dabber folk litt av i slike sirkler etterhvert, men er man med nå og da, så er det flott. Og så kan bokbloggere som er opptatt av å lese til BBP-nominering lese litt dikt til åpen klasse-vurdering.

      Drama er det ikke mange som leser, ikke blir det utgitt så mye heller for offentligheten, men noe finnes vel . Lånte meg en av Tillers scenestykker i fjor, men leverte den tilbake ulest. Leste litt, men ble ikke ferdig. Det var vel fordi andre bøker brant mer.
      Helst skal de vel spilles, ja. Jeg vet ikke hvorfor de gis ut, kanskje for at amatører skal kunne iscenesette dem, eller for at nerder skal kunne følge med ekstra hvis de ser stykket på film/scene? Eller pga litteraturstudier ? Aner ikke.
      Jeg har forresten gått skrivekurs i dramatikk. Det er gode penger å tjene på å skrive et skuespill eller filmanus- forutsatt at det blir brukt/antatt, da. Kanskje man skulle begynne med det?

      Jeg har noen av Ibsens samlede her, og noe av Bjørneboe, forresten, men det er jo klassikere. Tilfellet Fasting Torgersen, feks. Jeg har holdt på med en del teater i gamle dager, så det har en viss interesse..

      Ja, da kan jo også lese Nike? Tror jeg mener å huske at Beathe skrev at den var litt i sån Yahia Hassan-stil. Vi får se.. Den er jo kort.

      Slett
  4. Imponert over deltagelsen din! Tror jeg har nok med Biosirkelen og Heddasirkelen og mine egne mål. Jeg gleder meg til å lese Rebecca og Stillitsen samtidig som deg.

    Diktsirkelen er et bra intj, som jeg skal følge fra sidelinja siden dikt ikke er min greie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Monika, men jeg tipper du har like mange mål når det kommer til stykket. Artig at vi valgte to av de samme bøkene i Hylleboksirkelen. Da skal vi klare det:)
      Du vurderer også Blonde i biosirkelen, så jeg. Hun var også en dav de jeg vurderte/vurderer, men den er også veldig lang og så fant jeg ikke noe uoppdragent mens jeg skummet barndommen, men det kan jo komme senere.. (hvordan skal man egentlig definere uoppdragent i denne sammenhengen?)

      Fint med supportere på diktsidelinjen også,)

      Slett
  5. Du altså - full av energi og så mange planer! Kan du ikke slenge litt energi til Oslo også da Anita? :)

    Så bra med en dikt-lesesirkel. Jeg kan ikke, og skjønner ikke dikt. Jeg kommer nok ikke til å bli med på denne lesesirkelen heller, men kanskje jeg kan lære litt fra sidelinjen? Gleder meg til å følge med utover året Anita :)

    SvarSlett
  6. Hehe, Gro. Knipser avgårde en dose..:)
    Å være med fra sidelinjen er fint det også Gro.:) Artig at du er mer tilbake i bloggosfæren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. *ler høyt*
      Jepp, å følge med fra sidelinjen på dikt-lesesirkelen blir bra :)

      Slett
    2. :) med skyggelue og solbriller på.;)

      Slett
  7. Du verden for en energi!
    Jeg skulle ikke sette meg mål i år, enda ihvertfall. Men jeg tror jeg må ha trynet i ecstacy-gryte i det siste. Nyttår? Gudene vet. Jeg har fått lese- og skrivegnisten tilbake! Huheiii. I fullt monn. Så nå leses det langlister, lages lesemål, "lånt" registreringsregneark av Linn som jeg har bygget kraftig videre på (begynner å nærme seg budsjettregnearket til Heidrun-prosjektet i omfang) og leselysten er på stadig oppadgående. Jeg nekter å tro at jeg lander med et brak igjen. Nekter. Evig eies optimismen!
    Vi har noen felles lesemål, men jeg har skrevet 3 av 6 på både bio og dikt. Så kan jeg heller overgå målene(?) istedenfor å få hetta av dem. Bokhyllelesingen fikk en brå stopp da vi flyttet. Snart 2000 bøker gitt bort, også dem jeg ikke fikk lest (og som ikke ropte HØYERE ENN HØYEST). Borte vekk. Nye ark. Jeg tror det var det som måtte til. Ingen 200+ hauger av uleste bøker. HERLIG!
    Dikt og bio here I come. Mistenker faktisk at dikt veier tyngre enn bio. De er nemlig kortere...HAHA - så enkel kan jeg være ;) En riktig god ny uke, med stillhet i heimen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Taj, å skrive lister og legge planer, krever vel ikke så mye energi? Jeg måtte gjøre dette for å greie å holde styr på lesingen. Blir en mer fokusert, får jeg kanskje/forhåpentligvis tatt et stort jafs av TBR-hylla.
      Og det er jo fint at man får litt dryss av energi slik at man greier å se fremover. Gøy med litt tryning i gryta for din del også Marianne. Du skal se, ferdig med flytting etc, det gjør seg.. Merker det selv. Ferdig med en heftig jobbperiode (enn så lenge) , nettopp hatt et par ukers ferie i syden, ferdigflytta på ei stund også.
      Ecxel-malen til Linn har jeg også lastet ned og skal forsøke å ta i bruk. Jeg fikk en på mail jeg kan bruke i office for mac, som jeg har.
      Gøy å kunne overgå målene, det gjør du nok.
      Skjønner ikke at du greide å gi bort 2000 bøker, men jeg skjønner at det kan virke lettende på en måte.
      Ha en fin uke du også.:)

      Slett
  8. Skal si du har gitt deg mange utfordringer i år, dette blir spennende! Selv styrer jeg unna alt sånt, i håp om å holde skuldrene lave gjennom året, men har tenkt å prøve å delta på noen av lesesirklene biblioteket her arrangerer.
    Dikt kan jeg ikke uttale meg noe om, men burde jo kanskje melde meg på for å lære av dere andre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mulig det ser sånn ut Tine, men i grunnen er det ikke mer enn før, heller mindre, mua diktlesesirkelen. Håper virkelig jeg greier å ta unna en del tykke mursteiner og bøker som har stått på vent. Hvis jeg greier å holde igjen lysten til å lese så mye av det nye som kommer de første månedene så går kanskje det.. Litt krim blir det vel, men ellers får det nye vente. Håper jeg.
      Du har da selv sine prosjekt, eller hadde.. ?? Hamsun, Proust osv..
      Meld deg på diktsirkelen du og. Det kan jo bli gøy! :)

      Slett
  9. Imponerende!

    Hadde egentlig Store sirkelplaner selv (bio, Labbens, Sirivills (en slags bokklubb), diktene dine), men ble litt svett - og har lagt fra meg tanken, får heller hive meg med når det passer.

    Den utfordringen på biblioteket så jeg også, godt initiativ! Syntes det aller beste med månedens utfordring var at det på bordet med forslagsbøker stod hele to Narnia-bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Hiv deg med når du passer du.:) Lett å gape for mye og så faller det sammen på en eller annen måte..
      (spent på biokategorien din altså)

      Ja, de er flinke med utstillingene sine på biblioteket:)

      Slett