tirsdag 23. januar 2018

Mor om natten av Niels Fredrik Dahl

Selv om dette er en forholdsvis kort roman, var den ikke så så rask å lese. Kanskje har det med tematikken, kanskje med formen, jeg er litt usikker. At det er en sterk historie Niels Fredrik Dahl serverer i denne boka, kan jeg i alle fall underskrive på. Sterk og svært personlig. Han skriver om moren sin og hans forhold til og påvirkning fra henne fra flere perspektiv.


Utgangspunktet for romanen er at moren ga ham nattboken sin da hun var en eldre kvinne. Han, som har hatt et vanskelig forhold til henne, ønsket ikke å ta imot den, men gjorde det allikevel. Den ble liggende til etter hennes død og det endret en del oppfatninger han hadde. Blant annet så hadde han lenge tenkt at det var sin fars historie han ville skrive om, ikke hennes. Han oppdaget også at hennes liv og hans eget liv hadde forbausende mange likhetspunkter. Hennes mørke, var også hans mørke. Undringen om arvens betydning er sentral.

I Mor om natten møter vi barnet, i en familie med to foreldre og to søstre, samt foreldrenes familier og forfatterens familie i voksen alder, barn, samt noen forhold i voksen alder. Perspektivet skifter, også hovedpersonens alder. Vi får et gløtt inn i en barndom, en ungdom, voksent liv, alderdom, død. Både barnets og mors.

Moren strevde med tung depresjon i perioder, og det kommer frem i nattboken at hun ofte ikke ønsket å leve.  Hun hadde også mye migrene og ble liggende. Hovedpersonen slet også med sitt mørke i ungdomstid og voksen alder, og oppdaget tidlig at alkohol hjalp,- inntil et visst punkt. Alkoholavhengigheten ble etterhvert tydelig, og dette mønsteret er skildret godt og ubarmhjertig i boka.  Hovedpersonen er også et skrivende menneske, men alkoholen ble det viktigste i lange perioder. Da han var gift likte de som ektepar å holde selskaper og det ble alltid kjøpt inn raust med vin. Han sørget også for å ha nok vin på rommet sitt, under manusbunkene for eksempel, han drakk i mørke kopper så kona ikke skulle se innholdet, han kastet tomflaskene ut gjennom vinduet og ut i pysjet utenfor og tok det med seg i bilen senere.

Skildringen av mor på dødsleiet er også sterk. Sønnen og søstrene deler å være på sykehjemmet med henne, hun skal ikke dø alene. Det gikk også på omgang å passe på henne da hun var hjemme på slutten. Hun ga opp på en måte, eller forsonte seg med å dø, kanskje så hun frem til det? Eller var hun bare svært deprimert da også? Ikke spiste hun, ikke drakk hun, hun kuttet ut radio og alt det hun tidvis brydde seg om.

Jeg var og hørte på forfatteren på Biblioteket for en ukes tid siden. Det var veldig interessant. Han snakket om hvorfor han skrev romanen, om sitt forhold til moren, og om "virkelighetslitteraturen". Det var vel uungåelig at dette temaet kom opp. Han selv mener at han og alle forfattere bruker seg selv i forfatterskapet, så for ham er det ikke noe spesielt tema. Han har alltid gjort det. Hva skal man ellers skrive om?  Poenget er at litteraturen er større enn en selv, enn det som faktisk hendte. Poenget er det blir skrivekunst, litteratur, når man greier å omforme levd liv til noe som blir allmengyldig, som kan gjelde for andre, de som leser.

Og det synes jeg jo absolutt at forfatteren har greid, å heve levd liv til stor litteratur, skrivekunst, som viser noe som er allmengyldig i den forstand at vi kan få større innsikt, noen kan sikkert kjenne seg igjen i å drikkeproblemer, eller å ha noen med det i familien, kanskje kan man også nikke gjenkjennende til noe som har med drikkingen å gjøre, man selv har en familie, man har vært barn, noen er foreldre, ektefelle, man har vært ung og usikker osv. Og så er det ganske så ærlig, dette med drikkingen, forholdet til mor, om utroskap, om å forholde seg til døden, dødsleiet.

(at jeg tidvis tenkte på kona Linn Ullmann på slutten der, er en annen sak- kanskje er det uunngåelig når man vet at de er gift?) 

Denne romanen er den første jeg har lest av forfatter Niels Fredrik Dahl, født 1957, men det frister absolutt til å utforske mer av forfatteren, som også har skrevet en del dikt, skuespill, hørespill, noveller og manus til TV. Det er også en sterk poetisk penn som har skrevet romanen Mor om natten.

Noen anmeldelser og blogger:
NRK, Aftenposten, VG m.fl

Beathe, Tine - ingen flere? Legg gjerne link i kommentarfeltet, siden jeg ikke fant flere blogginnlegg da jeg googlet.



Niels Fredrik Dahl i samtale med Gøhril Brantzæg på bibliteket i Trondheim16.01. 2018. (foto: Anita Ness)


Jeg fikk signert boka mi. Stas.


Niels Fredrik Dahl: Mor om natten, 226 s
Oktober forlag 2017
Leseeksemplar



8 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg ikke lest, men det ser ut til å være en jeg vil like. Syns det må være helt riktig at forfattere legger mye av seg sjøl inn i bøkene, det jo deres livserfaringer som ligger bak. Jeg er absolutt ikke negativ til trenden med såkalla virkelighetslitteratur. Flott omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg du vil gjøre Åslaug.
      Takk skal du ha.:)

      Slett
  2. Så kjekt at du har møtt forfatteren, det skal jeg også i februar :) Takk for lenke, er glad for at du leste og likte boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var interessant. Gled deg. :)

      Slett
  3. Jeg har lest flere ganger om denne uten å plukke den frem. Jeg har kanskje vært redd for at det skulle være en for "tøff" bok å lese.
    Så fint at du har lyst til å lese mer av forfatteren etter å ha lest denne. Da tror jeg at jeg også skal lese Mor om natten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er tøff og krevende på sitt vis, men det er også humor her, så det er verdt å prøve, synes jeg.

      Slett
  4. Veldig fin omtale, Anita! :-) Ja,dette var en sterk roman som absolutt fristet til å bli nærmere kjent med forfatterskapet hans. Tro i hvert fall at det fantes èn bok til av ham inne på ebokbib så jeg får se om jeg ikke plukker opp en bok til av ham om ikke så lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe.:)
      EBokBib er gull for den som vil låne bøker fort.
      Jeg fortrekker papir, siden jeg ikke har nettbrett å laste ned bøker på, men bib er jo lett tilgjengelig her..

      Slett