torsdag 31. desember 2015

Gran Canaria del 2: Agaete og tur til kaffeplantasje i Valle Agaete (fotos)

De dagene jeg var i Puerto de las Nieves brukte jeg på et par utflukter. Jeg har hørt og lest at Valle Agaete er så vakker, men hvordan skulle jeg komme meg dit? Og hvor skulle jeg gå? Noen sa det var så mange små landsbyer at det var lett å gå seg litt bort..I hotellresepsjonen lå det en brosjyre på en Finca i dalen som produserte både kaffe, vin og diverse frukt. Det kunne jeg tenkt meg. Gjorde litt research og fant ut at den lå mer enn en mil unna. Og jeg som ville gå litt. Taxi tur /retur ville også bli dyrt. Så jeg gikk inn på Tripadvisor og fikk tips om en som lå litt nærmere, ca 4-5 km fra Agaete sentrum. Overkommelig. Jeg fikk dama i resepsjonen til å ringe Fincaen, som svarte at det var åpent og at jeg kunne komme dagen etter klokken 14.00 siden det skulle komme en tysk gruppe dit som jeg kunne bli med. Gratis. Lucky me.

Valle Agaete (foto: Anita Ness)

Jeg bestilte taxi opp, og tenkte jeg kunne gå ned. Turen oppover med drosjen ga meg hakeslepp. Noe så vakkert. De grønnkledde spisse fjellene lå i disige skygger for hverandre, som et lappeteppe av fjell. Jeg fikk nesten en sånn Machu Picchu-feeling. Helt sant. Det må oppleves.

Finca Los Castanos har ingenting med kastanjer å gjøre. De produserer kaffe, og en del frukt.  Det var kaffeproduksjonen jeg skulle få et innblikk i ved en guiding på gården. Jeg kom før tyskerne, så eieren Antonio sa jeg gjerne kunne gå og kikke mens jeg ventet, noe jeg gjorde.

I teltet har holder han foredrag, vi får smake på kaffe og kjeks.  Den lille landsbyen ser vi på andre siden.

Herlige sitroner, men også papaya og annet godt gror på trærne på fincaen.

Vakre, viktige insekter, sommerfugl fly fly..

Dette er et naturskjønt og rolig sted, insekter summer og blomstene dufter.

Nå har tyskerne kommet og vi får en guiding på fincaen . Antonio til høyre spør om jeg vil at han skal snakke engelsk, spansk eller tysk. Engelsk. Skjønt jeg forstår litt tysk. Gruppa har med tolk som oversetter fra engelsk til tysk. Helt supert. Her holder han en babykaffeplante foran oss. Den er bare noen få uker gammel.

Denne busken er større og har fått frukter. Antonio sier at kaffebønna er en frukt, når den er rød høstes den. Han forteller at koffeinet i kaffen faktisk beskytter plantene mot skadelige insekter.

Den går gjennom en tørkeprosses i disse kassene.

Antonio forteller og forklarer. Det meste har jeg glemt nå, siden jeg ikke skrev det ned.

Det er en ganske omstendelig prosess som tar sin tid.

Når kaffen er tørket, så skal den kvernes, hvis man ikke skal ha hele bønner, beans, da. Antonio sier at de bruker Arabica, en kaffe som passer godt her. Det er gode vilkår for kaffedyrking på Gran Canaria, men vi er tross alt i Europa, så det er høykostnadsprosess hvis man skal ha kvalitet. Plantene krever mye vann, og det er det lite av her. De kan ikke konkurrere prismessig med afrikanske og sør-amerikanske land. Men kvalitetsmessig kan de det. De eksporterer ikke kaffen, så mye produserer de ikke. Det går til det lokale marked, Gran Canaria og Tenerife.

Etter runden gikk vi tilbake til teltet og fikk smake på kaffen og den var absolutt nydelig. Vi fikk også kjøpe med oss. Jeg hadde ikke så mye cash med, så jeg kjøpte med to poser a` 125 gram til 8 euro pr stykk. Luksuskaffe, Ja, den dyreste kaffen jeg har kjøpt noen gang. Men verdt det.

Da var det på tide å si takk for kaffen og vandre nedover. Jeg var så takknemlig for at jeg fikk være med gruppen på guidingen. Og Antonio var en veldig hyggelig mann som snakket bra engelsk.

Veien er smal og svingete, så man bør passe seg når det kommer biler. Men de kjører ikke så fort her, så det gikk fint. 4-5 km nedover på asfalt er en fin spasertur, men gode sko er påkrevet. Og naturen- amazing.

Jeg har lest at drar man lenger opp i Valle Agate så blir det veldig bratt og svingete og mye skumlere. Det var det ikke her. Men siden det skal være veldig vakkert, kanskje enda vakrere, så må jeg nok dit ved en senere anledning. Med leiebil, eller buss kanskje. Åsen prydes av kaktuser, planter og mange fine boliger.

Say no more...

På Tripdavisor kom jeg over informasjon om en gammel gravplass, fra guanchetiden , som ligger i Agaete.  Den ville jeg prøve å få med meg. Men dessverre var det stengt litt tidligere på dagen. Synd.

Man kan se litt av det innenfor inngjerdingen. Nå har jeg enda en grunn til å besøke Agaete igjen. jeg er svært interessert i historien om guanchene og da hører dette med. Men sjekk åpningstiden dere, hvis dere tenker dere dit.

Hovedkirken i Agaete sentrum. Ellers er ikke Agaete by så mye å se. En del hvite hus i kolonistil, noen vanlig kanaristil, trange gater, noen få spisesteder, stengt da jeg var der. Siestatime.

Jeg gikk meg en tur nedenfor ei bru, fin park, benker. Jeg liker å være på oppdagelsesferd.

Fra Agaete sentrum til Puerto de las Nieves var det cirka et kvarter å gå.

Fakta:
Drosje fra Puerto de las Nieves til Finca los Castanos kostet 8 euro (80 kr)
Det går busser oppover alen også, men ikke så ofte. Sjekk Global, bussselskapets nettside.
Det er flere fincaer opp gjennom dalen, spør hotellet, eller sjekk på nettet. Ikke alle har egen nettsider.

Finca los Castanos fant jeg på tripadvisor, HER

Informasjon om Maipe, gravplassen HER

Mitt forrige innlegg fra denne uka på Gran Canaria var fra Puerto de las Nieves og det kan du se HER. Senere i helga kommer det innlegg fra Galdar.

Da ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt år, og tusen takk for følget så langt. Jeg setter stor pris på mine lesere og håper dere finner det interessant også i fortsettelsen å følge bloggen, enten mine reiseinnlegg eller bokomtaler.

Bildene er tatt med Sony Xperia Z5, av meg. Copyright.