fredag 24. mars 2017

Ved elven av John Hart - min nye yndlingsforfatter, og status generelt

Endelig har jeg kommet meg i hus i den nye leiligheten, vasket ut den gamle og levert nøkler til ny eier. Det har vært hektiske uker med pakking, organisering, fiksing, kasting, bortkjøring, bestilling av avfallstaxi, flying i butikker for å kjøpe passende gardinstenger, persienner, taklampe, se på annet inventar- mye på byttes ut for å passe, adresseendringer hit og dit, bestilling av postkasseskilt, dørskilt, reklamasjoner på smått og stort, avtale med rørlegger, elektriker, kjøkkenvifte/ventilasjonsmann, handyman, vatre vaskemaskin, Get internett/Tv, pengetransaksjoner,  skaffe billett til Robbie Williams-konsert etc etc.. Og mellom alt skal man gå på jobb, ha besøk av barna, gå på litterære arrangementer det ikke går an å gå glipp av (John Hart og Jan Boris Stene), gå på oppstartsmøte med Lilleby hagelag i det nye boligområdet, og i går gikk jeg på kino og så La La Land sammen med to tidligere kolleger. Det var D E I L I G.
Ikke rart det har har blitt minimalt med lesing i mars, for dere som lurer på hvor det blir av blogginnleggene og endring av Bokbilde og Jeg leser nå i margen til høyre..
OG- i mellomtiden har jeg rundet 500 000 visninger på denne bloggen!




Men altså, jeg har lest ferdig John Harts Ved Elven.  Den har jeg brukt særdeles lang tid på. Og hadde det ikke vært fordi den var så bra som den var, tviler jeg på at jeg hadde kommet meg gjennom en bok samt fått med meg handlingene i disse ukene. For dette var nydelig og fint å lese selv om jeg har greid å lese kun noen få sider hver kveld før jeg har sovnet.
Det er egentlig helt bemerkelsesverdig at jeg har greid å holde tråden, så trøtt og sliten som jeg har vært. Det må være forfatterens skrivestil som gjør der, som greier den bragden å  skrive en såpass engasjerende god bok hvor man ikke faller av lasset for et godt ord.
Den har heller ikke vært sånn pageturneraktig spennende som man ikke greier å legge fra seg. Hadde den vært det vet jeg ikke hvordan det har gått. Slike bøker, som jeg vet kan holde meg i ånde nesten til siste side er lest, må jeg holde meg unna når jeg vet jeg ikke har tid til å lese dem.
Det visste jeg egentlig ikke når det gjaldt Ved elven, men jeg var heldig. Den passet perfekt i denne fasen.

Jeg har lest Syndenes forlatelse og Det siste barnet tidligere, og de var annerledes, med mye høyere tempo. Det siste barnet husker jeg nesten ikke, jeg tror jeg må ha slukt den. Begge var utrolig gode og spennende bøker.  Ved elven er en mye roligere bok på en måte. Og annerledes både i fortellerstil og stemme, synsvinkel, komposisjon.

Forteller og hovedperson er Adam Chase. Fem år etter han ble frikjent for drap vender han tilbake til sin barndoms by. Folk tror fortsatt han er den skyldige og det er ikke enkelt for ham å gjenoppta kontakten med familien og gamle venner.  Da det blir funnet nye lik og det skjer stygge overfall, kastes mistanken igjen over på Adam.
Adam bestemmer seg for å finne ut av det, hvem står bak? Er det noen som vil sverte ham, eller hans familie? Faren hans eier en stor gård som mange vil påvirke ham til å selge i forbindelse med et stort businessprosjekt hvor det er mektige interesser bak. Store krefter er i sving.
Faren og Adam har et også et anstrengt forhold siden Adam ikke fikk den støtten av faren den gangen han ble dømt. som han ønsket. Tilliten er vanskelig å bygge opp igjen. Faren forsøker, han angrer, men er en mann som kommer til kort når det gjelder følelsesmessige ting.
Sentralt i historien er også politikvinne Robin, Adams tidligere kjæreste som følte seg sveket da Adam forlot småbyen, og Grace, en nær venn av familien, som var liten da Adam dro.

Ved elven er en spennende, på en rolig måte, utrolig velskrevet, poetisk til tider og interessant kriminalroman med særegne karakterer i et mørkt og dunkelt miljø.  Bildene er lett å se for seg, man er der, man blir godt kjent med karakterene, samspillet er meget godt skildret, jeg føler med Adam, faren, Grace, Robin, bror og søster, stemor og resten av persongalleriet som  er ganske stort. Men det blir aldri forvirrende, aldri rotete, aldri mer komplisert enn at du stoler på at trådene nøstes fint sammen til slutt. Og det synes jeg de gjør, selv om noe henger igjen som spørsmål. Men det kan jeg ikke røpe her uten å røpe for mye av hva som skjer.  Men slik kan det være noen ganger, man kan ikke få svar på alt.

Slutten/løsningen er, som baksideteksten antyder- overraskende og skremmende. Jeg trodde ganske lenge jeg visste hvem det kunne være, og jeg var kanskje ikke så langt unna, men det var mer intrikat enn som så. Og logisk, i grunn.

Jeg ser frem til å lese resten bøkene av Hart. Jeg har to igjen; Brødrene fra Iron House og Løgnenes konge. Jeg må spare dem litt, til påska kanskje. Løgnenes konge har jeg enda ikke, men den skal jeg skaffe meg. Nå er pocketutgavene (unntatt Syndenes forlatelse) på salg på Ark, så det er kanskje greit å slå til nå.

Her er min omtale av Syndenes forlatelse
Samt innlegg fra en fantastisk kveld med John Hart i Trondheim 13.mars

Forlaget om John Hart og wikipedia. Pluss Forfatternes hjemmeside



Meg og John Hart på Alma`s i Trondheim 13.03.17. 


Signert bok.  En av mine nye skatter.



Andre bloggere om Ved Elven:
Tine, IBokhylla, Solgunn, Beritsinbokblogg,

Anmeldelser:
Dagbladet


John Hart: Ved elven, 316 s
Font forlag 2011
Kilde: Kjøp


21 kommentarer:

  1. Hurra for deg, Anita. Du har virkelg hatt litt av hvert å holde på med, og så kommer en fantastisk omtale av Ved Elven i tillegg. Jeg har akkurat fått Det siste barnet i hus, hentet på biblioteket i dag. Det blir første boka mi av John Hart. Lykke til med alt nytt! Kanskje jeg tar en tur innom en gang. God helg.

    SvarSlett
  2. Jeg er forresten midt inne i Djevelens klør av Jan Boris Stene nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk for fine ord.:) Gled deg til Det siste barnet! Men ikke sluk den hel, som meg..;)
      Du må gjerne komme innom en gang du er i byen ja. Velkommen.:)

      Spent på Djevelens klør også. Har ikke fått boka enda, lurer på om den er på avveie, eller har de glemt å sende den ut? hm- en stund siden jeg spurte om den.. og det er over en uke siden den kom ut. Når fikk du den?

      Slett
    2. Fikk den for åtte - ti dage siden.

      Slett
    3. ok. Da må jeg etterlyse den..

      Slett
  3. Fint å lese omtalen din. Jeg deler din begeistring. John Hart er en god krim-forfatter. Er midt i hans siste nå, Syndenes forlatelse. Kjempe-bra den. Jeg lytter, og det blir så nervepirrende innimellom at jeg må stoppe lyden en stund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint Randi. Ja, han skriver bare så bra, en litterær spenningsforfatter på høyt nivå.
      Skjønner det blir spennende med lydboka av Syndenes forlatelse.. Jeg var helt oppslukt i den da jeg var på Kreta sist sommer..

      Slett
  4. Gøy at du likte denne så godt:) Synes at det er hans beste selv om det er to bøker av ham jeg ikke har lest ennå. Gled deg også til Brødrene fra Iron House. Tusen takk for link og god helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver jo så bra! Neste bok av Hart blir Iron House. Tenker jeg gjemmer den til påske.
      Takk i lige så Ina.:)

      Slett
  5. Kjekt å lesa omtale og oppdatering om andre ting!
    Enig med Ina - Brødrene fra Iron House er knallbra.
    Ha ei superduper helg i den nye heimen din😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Og takk for lenke til den gamle bloggen. Hadde nesten gløymt dette innlegget frå 2012.

      Slett
    2. Tusen hjertelig takk Berit.:)
      Og linking- seff..
      fant det på google..:)

      Slett
  6. Først av alt, gratulerer med en megastack av visninger, sånt er gøy! Skal si du har det travelt, ingen tid til å kjede deg i det nye huset ditt :) Ved elven er nydelig, jeg gleder meg til å lese den igjen. Jeg har kjøpt den og to andre av titlene hans i pocket, så jeg kan friske opp litt, og glede meg til neste år når The Hush kommer :) Riktig god helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. PS: Takk for lenke! Det er med blandede følelser jeg leser disse "gamle" bokomtalene :)

      Slett
    2. Tusen takk Tine. Gøy med bloggvisningstall som holder seg ganske høye selv om jeg ikke blogger så hyppig for tiden. :)
      Ved elven er en fin, trist, mørk bok, velskrevet som få.
      Jeg angrer for at jeg la igjen Syndenes forlatelse på Kreta, mulig jeg må kjøpe den på nytt. Det siste barnet må jeg no skumme igjen igjen før The Hush kommer.. Men hvem lånte jeg den til? Eller ga den til? Hm..
      Ny leilighet , her blir det nok å gjøre fremover.. må bare få det litt levelig her, så kommer resten etterhvert.
      Ser frem til mer lesetid, godt det snart er påske.:)
      Riktig god helg til deg også og linking er seff...

      Slett
  7. Gratulerer så mye med ny leilighet og 500 000 visninger av bloggen din! John Hart altså, han skriver så godt. "Ved elven" var den første jeg leste av bøkene hans, en helt spesiell atmosfære i den, synes jeg. Nå om dagen lytter jeg til en annen sørstatsforfatter, James Lee Burke, han har mye av det samme som Hart, skriver veldig godt. Kan anbefales om du ikke har lest noe av ham tidligere. God søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Inger Johanne. Skulle vel hatt en markering og giveaway, men det har jeg ikke hatt tid til-- flytting-prosess tar det meste av tiden. Senere kanskje..

      Takk for tips om Burke. Har hørt om ham, men ikke lest noe av ham. I grunn har jeg lest lite amerikansk krim.. Vi har jo mye bra her på bjerget.

      Fin søndag til deg også:)

      Slett
  8. (herregud hvor travel -)

    Hart har faktisk jeg også lest, både Ved Elve og Iron House, eller hørt, i tiden før streaming, da de fleste lydbøker ble lånt på bib. Skrev aldri om dem, (muligens i andres kommentarfelt), men innbiller meg at jeg likte Elven bedre enn Iron House, og ikke like godt som deg.

    (app, før-streamings-dager, snublet over Han Kangs Levende og Døde i lydbokhylla på bib og sitter nå og ripper, akkurat som i gamle dager).

    SvarSlett
    Svar
    1. (ja, nå sier kroppen stopp- jeg vil ha lesedager.. i går var jeg på Ikea med sønn og handlet kjøkkenbord, og noe smått, helt utslitt etterpå, og havna foran TVn. Vi skal montere i dag, må hente frem mye motivasjon, kjenner jeg. Det er jo så mye som må byttes ut av det jeg har fra før ift hvor liten denne leiligheten er)

      Kanskje er Harts bøker bedre å lese på papir? Slik at man får med seg alle nyansene av språk etc? Men du lytter jo så mye til lydbøker, så mulig det ikke gjør noen forskjell for deg?

      Ang Han Kang fant jeg ut av det var for grusomt til å lese på senga, så den la jeg tilside og begynte på Speilenes bok istedet. Forøvrig en veldig bra bok, en nytelse å lese, litterær god krim. Spennende, interresant, om hukommelse som et slags tema. Psykiatri-psykologi-kjærlighet-svik-drama. Hvem eier sannheten? Og hvilken sannhet?
      Men nå må jeg få lest ferdig den hersens Bøddelboka ...

      Slett
  9. Morsomt med ny leilighet da Anita, gratulerer så mye :) Og jeg vet jo hvor stressende det er å pakke og flytte og kaste, men allikevel så mye du har rukket i denne prosessen :) Den energien der skulle jeg ha hatt litt av også!

    Men John Hart har jeg ikke lest noe av, usikkert om jeg kommer til å gjøre det også. Det er så mange bøker, og så liten tid...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gro.:)
      Ja, det er det, og så trives jeg så godt i området her. Men mye å gjøre da, og alt går ikke etter planen. I dag skulle jeg og sønn montere Ikea-kjøkkenbord, men ga opp en del harde skruver.. så jeg må kjøpe meg elektrisk skrutrekker i morgen, for jeg finner ikke den jeg har i rotet..
      Og en ny lampe fikk vi montert på fredag, i dag skiftet jeg til dimmbare pærer, men dimmeren funker ikke...
      Men prismene har jeg hengt på, så den blir jo fin der den henger, men lys må jeg ha. Da blir den veldig fin.:)
      Ja, sånn går no dagan.

      Energi og energi..Jeg har det når det står på, men kjenner det godt nå når jeg kan slappe mer av, kjenner behov for mer hvile nå. Får heller ta litt litt etter litt.

      Takk, takk!
      God bøker bør man lese, så jeg anbefaler deg virkelig å revurdere John Hart.:) Hvis du liker god spenning, god krim, og det gjør du jo.

      Slett