tirsdag 3. desember 2013

Boken på vent (56 ) : Tørk aldri tårer uten hansker 2 - Sykdommen

Da er det tirsdag igjen både her og der, og jeg har tenkt at bok nr to i trilogien Tørk aldri tårer uten hansker av Jonas Gardell skal være den boka jeg har på vent som jeg velger å si noe om i dag.  Jeg har nettopp sittet og sett to episoder av tv-serien som ble produsert for svensk tv i 2012, og som hadde norsk premie på nrk1 i kveld. Siden jeg er i utlandet og nrk.no ikke har rettigheter for visninger på denne serien utenlands, googlet jeg meg frem til en svensk streamingsside som har alle episodene. Bok nr 1- Kjærligheten var veldig sterk, tv-serien også, men den greier ikke å formidle alle følelsene, tankene og handlingene som boka viser (antar det gjelder de siste to bøkene også, selv om jeg synes episode to av serien var utrolig sterk.)  Bok nummer to har nettopp kommet på norsk og heter : Sykdommen





 Forlaget omtaler bok to slik:

De er en slags familie; erkeskrulla Paul, Lars-Åke og Seppo, Reine med sin trøblete fortid på den lille bohuslänske øya, og vakre Bengt, som vil bli filmstjerne. Hvert år feirer de jul hos Paul. Det er der Benjamin og Rasmus møtes og blir glad i hverandre. De skal ofre alt for kjærligheten.
Tørk aldri tårer uten hansker - Sykdommen er andre bok i en serie på tre, om da aids kom til Sverige og Stockholm på 80-tallet. Tredje og siste bind er planlagt utgitt februar 2014.

NRK viser seriesuksessen fra SVT desember 2013



Som sagt var episode  to veldig sterk, nesten uuholdelig sterk, men jeg vil lese boka likevel, uten hansker, selv om det faller tårer.  Det blir enten på ebok, eller på papir på nyåret.

Mer om boka HER


Her er mitt blogginnlegg om bok nr 1: Kjærligheten

Vil du lese om flere bøker andre har på vent kan du ta en titt inn i Beathes bokhylle :) Ha en fin tirsdag!

16 kommentarer:

  1. Jeg er også nettopp ferdig med Sykdommen. En utrolig sterk bok, med masse følelser i. Var litt skuffet over filmen i går, Rasmuss og Benjamin ble liksom ikke så ensom og sår som de var i boken. Synd siste del ikke kommer før etter jeg har sett filmen, for jeg greier nok ikke å la vær å se den, når den først går på tv.
    Ha en fin tirsdag på din varme Ø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig i at det ikke fremkom så godt i filmen og at boka var mer gripende slik.. Jeg greier ikke heller å la være å se filmen, særlg nå da jeg fant hele på en svensk streamingside. Men det ble så sterkt med to eipsoder på rappen i går og at jeg venter til i dag med å se den siste.. Takk.:)

      Slett
  2. Jeg tok inn episoden i går og tenkte at jeg skulle vente med å se til etter jeg har lest bøkene, eller kanskje jeg skal gjøre det omvendt denne gangen for det spørs om jeg klarer å holde meg når jeg først har serien tilgjengelig på film. Ha en fin dag nede i varmen:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du vet du vil lese bøkene uansett, så gjør det sikkert ikke noe å begynne med filmen.. Bøkene har jo så mye mer i seg. Omvendt blir man lettere litt skuffet..
      Takk, her regner det, men mildt er det.:)

      Slett
  3. Hmm.. Jeg tror nok jeg leser bøkene først. Jeg har en tendens til ikke å orke motsatt rekkefølge, og jeg har stor tro på at akkurat i dette tilfellet så vil det være mange tanker og følelser som det ikke går an å få skikkelig ut på film...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye mer kjøtt i bøkene absolutt.. og det får man ikke helt frem på film. Men sterkt er det uansett..

      Slett
  4. Eg gløymde filmen i går - så det blir nok bøkene på meg òg. Gru-gledar meg! Har stor sans for Jonas Gardell som artist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo ingen problem å glemme filmen når den går på tv, den finnes jo på nett.. nrk.no og svensk streaming.

      Slett
    2. hvordan finner man svensk streaming av denne serien?

      Slett
    3. Jeg brukte google, og da kom det opp flere forslag.. (søkte på Torka aldri tårar utan handskar ..) Tror siden het Swestream eller noe sånt..

      Slett
  5. Jeg har tatt opp filmen på Tv, og skal se når jeg har tid og ro overr meg. har ikke lest bøkene. Hadde egentlig ikke tenkt å lese dem heller, dan dette nok er tyste greier. men jeg har ofte gjort det motsatte av hva jeg planlegger, så nå kan det hende jeg er på vei til å ombestemme meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trist er det, men vakkert og bra laget, så det går nok bra. Du må jo bare se og lese det her… det er jo historisk .;)

      Slett
  6. Enig i at filmen i går ble litt tam, det meste foregikk litt i hastverk syns jeg, og det er synd for boka er jo så bra.
    Jeg har også bok 2 stående på vent, og det ender nok med at jeg tar opp episode 2 og 3, og ser disse etter jeg har lest bøkene, selv om det blir ei stund til

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurer på om serien oppleves bra likevel for de som ikke har lest boka. Sel skal jeg se episode tre i kveld, siden jeg ikke orker å vente til februar etter at bok tre har kommet på norsk..



      Slett
  7. Mener jeg har hørt om disse bøkene, men har ikke lest dem

    SvarSlett
    Svar
    1. Serien er utrolig sterk, jeg har nå sett alle tre episodene, samt lest den første boka. Anbefales!

      Slett