søndag 29. desember 2013

Oppsummering desember 2013

Årets siste måned, forsatt på reise, men mer i ro, da jeg har vært på Gran Canaria hele tiden. To av ukene har jeg vært sammen med familie som kom hit og jeg har også truffet andre kjente, men en del lesing har det også blitt tid til i sola og på senga. En kort oppsummering kommer her:


Bøker lånt i Arguineguin tidlig i desember

Jeg dro tidlig til Arguineguin og lånte tre bøker i Sjømannskirka, som jeg har levert tilbake. Jeg leste to av dem; Mengele Zoo og Glassblåseren fra Murano. Nostrademus testamente rakk jeg ikke å lese, men den har jeg hjemme.
På Casa Siri i Patalavaca, forøvrig en koselig kafe/pub med deilig mat, norskdrevet, har d eogså en stor bokhylle hvor man kan låne norske bøker, levere fra seg, bytte. Der fant jeg også tre bøker. Jeg rakk å lese Ildvitnet, men ikke de to andre, de får jeg vente med. Jeg har kjøpt to ebøker som jeg har lest, og har også funnet noen bøker i resepsjonen på hotellet her.
Her er min selvangivelse satt opp for desember:


Lest:
Springflo av Cilla og Rolf Børjlindh - krim, svensk, Sverige, Mexico, bok fått
Glassblåseren fra Murano av Marina Fiorati - Italia, lånt, romantisk røverroman
De usynlige av Roy Jacobsen - norsk, Norge, kjøpt, ebok
Ildvitnet av Lars Kepler- krim, svensk, lånt
Rydde ut av Helene Uri - norsk, Norge, bok fått
Mørke grener av Nikolaj Frobenius -  psykologisk thriller/nygotisk grøsser, Norge, norsk, kjøpt, ebok
Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug - norsk, Sør-Amerika, Portugal mm, thriller, bok fra hylla, kjøpt/lånt
Harens år av Arto Paasalinna - lydbok, Finland, 1001-bok lånt (har kjøpt papirboka), bok frahylla
Provencekuren for knuste hjerter av Bridget Asher- Frankrike, lånt, chiclit?

TOTALT: 9 bøker

Tre er aktuelle for nominasjon til bokbloggerprisen siden de er fra 2013: Rydde ut, De usynlige og Mørke grener.

Land besøkt: Sverige (2), Mexico (2), Norge (3), Italia (1), Portugal (1), Sør-Amerika (1)

Genre: Krim (2), annen spenning (3), norsk slektsroman fra Nord-Norge (2)

Bøker lest ift årsmål: Frahylla (2), 1001-bøker (1)

Bøker Kjøpt: 
2 e-bøker: De usynlige og Mørke grener

Påbegynt:
Federico Felllini- his life and work - biografi ibm med Moshonistas lesesirkel som jeg ikke rakk å lese ferdig til fristen


Songfuglen av Jan Roar Leikvoll - nynorsk, leseeksemplar



Reiseinnlegg:
Spania- Gran Canaria - Tauro, Taurito




Fin sandkunst fra Las Canterasstranda i Las Palmas 2013 (eget foto)


Neste skritt blir så å oppsummere året. 
Det jeg har summert er at jeg har nådd målet med å lese 100 bøker så det suser.  I skrivende stund, 28.12, har jeg lest 124 bøker.

Jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt leseår!





16 kommentarer:

  1. Fin oppsummering, Antia! Spesielt med tanke på at du er på reise, og det da ikke alltid er så lett å få lest. Veldig greit å kunne låne bøker fra forskjellige steder slik du har gjort :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Birthe.:) Nå er jeg kommet hjem til Trondheim og har fått nøklene til ny leilighet. Det er foreløbig ikke internett og det kan ta noend ager så imellom får jeg bruke kafeer o.l. Godt nytt år..)

      Slett
    2. Velkommen tilbake :)
      Og rett i ny leilighet, uten internett...men det ordner seg vel - godt nytt år til deg, Anita!

      Slett
    3. Det blir nok på plass om en ukes tid.. Takk i lige så..:)

      Slett
  2. Skal si du har fått lest en del, på tross av at du har fartet så mye. Lurt å låne bøker der du er, når det går an. Jeg har lest fire av bøkene "dine" og står på vent på biblioteket på Mørke grener.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har jo vært mye alene og hatt tid til å lese mellom aktivitene, så det har jo blitt litt, selv om jeg har lest mesteparten i månedene i Valdres. Gled deg til Mørke grener.:)

      Slett
  3. Du har virkelig hatt svung på lesingen din i år. Har ikke oppsummert mitt bokår enda, men tror ikke det er så mye. Ellers tenker jeg på at jeg skal jobbe med å lese mindre - har lyst på et lesemål med under 50 bøker eller noe slikt - det hadde vært noe å jobbe mot :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg rakk målet om 100 bøker og det er jo flott.:) Å lese mindre, går det an? Lykke til..!

      Slett
  4. Herlig variert liste!
    123 bøker... Det er mye!! Kanskje du kommer med et oppsummeringsinnlegg med årets beste, mest spennende, verste, største overraskelse, skuffelse osv? Det hadde vært morsomt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye, men ikke så mye som du har lest Berit. Jeg tenker å lage et eget oppsummeringsinnlegg så fort jeg får tid. Mandag -i morra skal jeg flytte inn i ny leilighet, og så tar veld et litt tid å komme i orden og så må jeg ha internett---det tar vel noen dager det og.

      Slett
  5. Jeg er litt misunnelig på dere som har så mye energi ;-)
    Henger meg på Berit, hadde vært spennende med en "the best/worst of..." liste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trenger ikke mye energi for å lese.. bare konsentrasjon, tid og leselyst. Det blir liste over best/verst, osv litt senere når jeg får bedre tid.. skal flytte i morgen.

      Slett
  6. 123 bøker er jo helt fantastisk. Jeg må være fornøyd med å ha lest 56 og holder på med to bøker.Ulike livssituasjoner kan vel være en av grunnene :)
    Av bøkene du nevner har jeg lest Blacklands og rydder ut. Rydde ut appellerte veldig til slektsforskeren i meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg har hatt mye tid for meg selv og til å lese- klart det er forkjellig hva man rekker utfra hva annet man har å deale med.

      Slett
  7. Her var det mye fint. Og 124 bøker! Det er jo helt utrolig. Hvilken var aller best? Det får vi vel vite i oppsummeringen. Gleder meg. Godt nytt år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.. I desember er det vel Mørke grener og Mengele Zoo som var best. I hele 2013? Det må jeg virkleig tenke over når jeg gjør oppsummeringen. Godt nytt år!

      Slett