onsdag 24. mai 2017

2 x Lansering av Jørgen Brekkes nye krim Avgrunnsblikk i Trondheim!

Torsdag og fredag forrige uke, altså den 18. og 19. mai gjestet utflyttet forfatter Jørgen Brekke Trondheimsbyen for å lansere sin nye krim om Odd Singsaker. Singsaker har mange fans i byen, naturlig nok, siden han holder til her med sin kone Patricia. I Avgrunnsblikk har de sågar blitt foreldre til et lite barn. Torsdag var det offisiell lansering på Sellanraa bok & bar, vis a vis Litteraturhuset, og fredag var det fest på Baklandet Skydsstation, hvor Odd Singsaker har fått et eget bord med inngravert navnetavle. Her følger noen glimt fra de to begivenhetene.


 Ørjan Greiff Johnsen, Jørgen Brekke og Sarah Natasha Melbye på Sellanraa.

Som allerede nevnt overvar jeg den offisielle lanseringen på Sellanraa 18.mai, utgivelsesdatoen for AVGRUNNSBLIKK. Jeg dro dit sammen med bokbloggervenninne Reading-Randi. Hun har skrevet  fyldige blogginnlegg fra begge arrangementene, som jeg anbefaler dere å lese. Så nøyer jeg meg med mindre tekst denne gang. 
Boka hadde kommet i butikkene noen få dager før. Selv leste jeg boka for noen uker siden, siden jeg var så heldig å få et forhåndseksemplar fra forlaget.  Boka er knallgod, og det var spennende å høre om arbeidet med den, samt andre ting rundt Odd Singsakers liv, tiden rundt da han ble syk og temaet moderne hekser og wicca som er sentralt i Avgrunnsblikk.




Ørjan Greiff Johnsen er anmelder for Adresseavisen, men jobber til daglig på Statoil. En erfaren kritiker og intervjuer ved flere bokbad bak seg. Han lot Brekke slippe mye til, som en god bokbader bør gjøre

Det ble også åpnet for spørsmål fra salen. Dette var nok enten en sjenert forsamling eller så hadde de/vi ikke noe særlig å spørre om. Noen var mest opptatt av Nils Bayer, som Brekke har skrevet om i tidligere bøker.



Etter bokbadet var det bokkjøp og signering, som seg hør og bør. Her er Randi for å få forfatterens hilsen i boka. Vi dro hjem rett etter bokbadet, og satset på å bruke mer tid på lanseringsfesten dagen etter.

Sellanraa er forøvrig en veldig koselig kafe/bar, med bøker i hyllene som man kan lese i det eller kjøpe. Litt ekslusiv og spennende mat og drikke kan man også få kjøpt. Arrangementet var i regi av Litteraturhuset i Trondheim, som har kontor vegg-i-vegg.




 Baklandet Skydsstation fredag 19.mai. Bord var forhåndsbestilt til min gode venn Pål, Randi og meg. Vi møtte i god tid og kjente på stemningen som bygget seg opp, mens folk strømmet inn. Vertshuset er fylt med mange skakke små rom, og det var folk overalt. Deilig sildebord for den som ønsket, også med drikkepakke med akevitt til slik Odd Singsaker liker det.  Randi og jeg er litt mer småspiste, så det ble en tallerken god og fyldig fiskesuppe på oss. Vi fikk også selskap av en annen lovende Trondheimsforfatter; Roar Ræstad, (Sovende Hunder og Elven) som også er en tidigere kollega av Randi.



Pål, min gode venn og tidligere kollega,  med ny bok. 



Selve sildebordet startet kl. 18.00. Når folk hadde fått forsynt seg og spist litt, startet boksamtalen mellom Sarah Natasha Melbye fra Juritzen forlag og Jørgen Brekke boksamtalen. Artig samtale, med skjemt og alvor. Forlagets Sigbjørn Vedeld var også tilstede, og det var veldig hyggelig å hilse på ham som jeg kun har mailet med.



Folk hygger seg, uten tvil. 



Brekke leser fra Avgrunnsblikk. Skummelt...



Ny pose fra Pål.  Nå har han fått boka signert.  Avgrunnsblikk  skal få bli med på togtur til hovedstaden denne helga.



Litt senere var det litteraturquiz om Odd Singsakerbøkene og Trondheimshistorie.Vi var fire på laget. Astrid, en kollega av meg, ved siden av Pål , samt Randi og meg. Sammen greide vi å få en bra score, ja, faktisk nesten full pott .  (Minus fire poeng, egentlig minus to av 25. ) Gevinsten gikk til et annet lag, men det var artig lell. Så nå fikk jeg en liten forsmak til quizen på Litteraturfestivalen på Lillehammer som jeg skal på neste helg.



Det som går inn, må ut. 



Rommet med klokkestrenger.  De brukte mikrofon slik at alle kunne høre samme hvilket rom de satt i.


Korstingbroderi. Mange timer med nål og tråd.



Etter en lang og veldig trivelig kveld med samtaler om moderne hekser, Singsaker og Trondheimshistorie gikk jeg hjem. Her forbi Lamoparken. Vi nærmer oss St.Hans og det blir ikke helt mørkt for tiden.

Randi har blogget om lanseringen her Artig innlegg med mange fine bilder. I innlegget er det også link til lanseringen på Sellanraa.

Mitt innlegg om Avgrunnsblikk her

P.S. Jørgen Brekke er i gang med skrivingen av sin neste Odd Singsakerkrim. Gjett om jeg gleder meg!

Alle fotoene er tatt av meg. Copyright.

5 kommentarer:

  1. Flott reportasje, Anita - mange morsomme bilder.

    SvarSlett
  2. Så gøy å se bilder fra arrangementet, du har satt meg på idè om hva jeg skal bruke mine få timer i Trondheim på når jeg er innom den 21 juni :) Ha en strålende dag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje vi treffes da, Tine - jeg er hjem fra ferieturen min til da.

      Slett
    2. Takk. Så fint at du ble inspirert. Si gjerne fra hvis du vil ta en kaffe feks på Sellanraa, eller Baklandet når du kommer.. Hvis d passer slik 😃
      U
      I dag skal hrg feire bursdagen til min datter. Ha en fin dag du også 😃

      Slett