søndag 14. mai 2017

Hvis helvete var av is av Bernard Minier. Ypperlig isende ekkel fransk krim.

Da Hvis helvete var av is dumpet ned i postkassa til meg, visste jeg ikke engang om boka, og i alle fall ikke at den skulle bli en av mine beste krimopplevelser det siste året. For det tror jeg at den er. Lang tykk bok på over 600 sider, så vidt jeg orket å starte på den, men innhold og tematikk på baksiden fistet for mye. Iskalde omgivelser i Pyreneene, en psykiatrisk anstalt for farlige kriminelle, en snurrig etterforsker, makabre drap og mer til pirret nysgjerrigheten min for mye. Nå er boka lest, og her er min dom.


Vel.. makabre drap er ikke det som pirrer meg for å ha sagt det, jeg kan klare meg uten slike grusomheter, men i denne boka synes jeg at forfatteren ikke veltet seg i det, selv om det var mer enn ille nok det som skjedde med de som ble drept.

Litt om handlingen:
Kriminalførstebetjent Martin Servaz, 40, blir kalt ut til en merkelig sak i Pyreneene. En hodeløs hest, ille tilredt og flådd er funnet på toppen av et fjell på 2000 moh. Det viser seg at det ikke er hvem som helst sin hest, nemlig en rik og mektig mann; Eric Lombard, som er fra landsbyen under fjellet.
Samme dag starter en ung sveitsisk psykolog, Diane Berg,  på jobb på den psykiatriske Wargnier-klinikken for særdeles voldelige og farlige pasienter i fjellet. Hun blir møtt med en kald skulder av den nylig ansatte psykiateren Xavier, men etter en del om og men lar han henne bli. Det var hans forgjenger som ansatte henne.

Servaz får hjelp av det lokale gendarmeriet, og går i tospann med den tøffe og vakre Irene Ziegler, lesbisk motorsyklist, i gang med etterforskningen av det makabre drapet på den flotte hesten og nye drap som følger i kjølvannet av denne. Spor og teorier spriker i alle retninger, men at det har en tilknytning til noen på klinikken får vi snart en anelse om. Er det en av pasientene, en av de ansatte, noen i bygda, er det en eller flere som står bak?
Servaz holder på å slite seg ut i denne saken, selv om han får hjelp av mange, men også motbør. Noen liker ham ikke så godt. Han bekymrer seg også for tenåringsdatteren Margot som har blitt litt fjern i det siste og han ber kollega  og venn Vincent Esperandieu, 30, skygge henne en periode.

Hvis helvete var av is en er isende god krim full av uhygge og spenning og mistenkelige karakterer.  Den er creepy så det holder, frykten i bygda og da særlig den som Servaz etterhvert kjenner på, er til å ta og føle på. Den sniker seg inn. Hvilke gale mennesker er på ferde her? Hvem står i ledtog med hvem? Hvilken rolle har den farlige kriminelle Julian Hirtmann i saken? Xavier, andre på klinikken? Den unge psykologen Diane Berg får ferten i noe og begynner å snuse på egenhånd. Farlig, farlig..

Dette er ikke en så veldig original krim, i grunn. Elementene er kjent fra flere krimforfattere; uhygge forsterket av naturkrefter og uvær, merkelige folk i en liten landsby, en sliten skilt etterforsker med tenåring, psykiatrisk klinikk/sykehus, farlige pasienter, hevn og noe som skjedde i fortiden. Men det er sabla godt skrudd sammen, og selv om man tror man tidlig aner hvem og hvorfor, så dukker det stadig opp nye vendinger slik at man må revurdere tankene man får. Han sper også på med en mengde andre temaer, som kynisk kapitalisme, økokrim, selvmord blant ungdommer, voldelige datspill og empatiløse ungdomskriminelle. Det er godt skrevet, og flere interessante passasjer, blant annet en samtale om det ondes problem mellom Servaz og psykiater Xavier og en utlegning om Piagets teori om moralsk utvikling er med på å høyne boka til mer enn en lettbent krim. Musikkreferanser og gode måltid gir også boka ekstra krydder. Måltidene Servaz inntar hjemme hos den gamle dommeren Saint-Cyr terger apetitten. Nydelig vin og herlige dufter stiger opp fra boksidene.
Har jeg noen innvendinger, så er det at boka er ganske lang, Jeg tror nok at det hadde vært mulig å stramme den inn noe. Likevel ble det aldri kjedelig.

Hvis helvete var av is er forfatterens debutroman og jeg ser fram til flere bøker om kriminalførstebetjent Servaz,  hans kolleger og datter. Han har hittil skrevet fire romaner.
Bernard Minier er toller, født i 1960, og han har fått flere priser i Frankrike for denne boka da den kom ut i 2011. Han skriver nå på heltid.



Originalens forside.


Forfatterens hjemmeside . Her står det at denne første boka i serien om Martin Servaz skal bli TV-serie. Den blir nok spektakulær. Her er mer om karakterene

Forlaget om boka

Anmeldelser:
Dagbladet - terningkast fem. Sammenligner den med Mays Svarthuset, kvalitetskrim som tar i bruk øde og værharde steder. (betalingsmur)
Adresseavisen ga den også en femmer i går. - Besettende underholdningskrim, verdt alle sidene..(betalingsmur)


Foto: Aschehoug


Bernard Minier: Hvis helvete var av is, 633 s
Aschehoug 2017
Kilde: Leseeksemplar



10 kommentarer:

  1. Alltid fint å høre om nye debutanter, både innenfor krim ogandre sjangere. Akkurat nå tror jeg at jeg har en liten krimpause, da det ble nesten bare det i april!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og dette er en moden debutant, noe som merkes godt.
      Skjønner godt det kan bli overdose krim. Jeg leste også mye krim i april, men er likevel tørst etter mer. Men nå har jeg andre bøker som må leses før neste krim ut..

      Slett
  2. Etter å ha lest denne omtalen øker lysten til å lese boka. Et par-tre andre ligger foran i køen. Men jeg skal lese den. Høres ut som ei bok for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Denne er det verdt å la snike i køen:)

      Slett
  3. Jeg har lest mye krim i det siste, men fikk sannelig lyst å lese denne også, takk for supert tips Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Tine! Denne tror jeg du liker.:)

      Slett
  4. OK - solgt! Jeg fant den hos Aschehoug som ebok, så da blir den rett og slett med meg til frisøren. Kort vei fra blogg til Kindle her, og rett inn i "Currently Reading"-mappa. Omtalen din gjorde susen! Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så bra! Artig at du blir fristet. Spent på hva du synes:)

      Slett
    2. Dobbeltsolgt! Nå lurer jeg på om jeg skal komme Aschehoug-utgivelsene på norsk i forkjøpet og lese dem på engelsk... Vel, jeg skal klare å vente. DETTE VAR BRA KRIM, ANITA! :D

      Slett
    3. Jepp, ikke sant? Meget god krim.:) Toppkrim! Heldig du som leser raskt engelsk, da hade jeg også satset på dem.. Nå venter jeg heller på de nye norske.. Samt på Peter Mays neste utgivelse rpå norsk:)

      Slett