søndag 28. mai 2017

Lillehammer Litteraturfestival -17 Planlegger

Årets store begivenhet, litteraturfestivalen på Lillehammer, nærmer seg med stormskritt. Attpåtil kommer den litt senere enn i fjor og forfjor. Neste helg har vi faktisk kommet til juni. Festivalen starter onsdag den 30.mai og varer til søndag 4.juni. I år har den ikke et gjennomgående tema som tidligere, men flere temaer som kan engasjere bredt. Ser man gjennom programmet så finner man litterære løyper på flere områder. Jeg kan heller ikke i år være tilstede alle dagene, men tar en feriedag så jeg kan reise ned på torsdag. Jeg får med meg mye da, selv om det er flere programposter på onsdag og tidlig torsdag jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg å deltatt på. Her er min festivalløype:




Men først litt mer om løyper, forfattere og tema.
I år blir nasjonalisme I USA og Europa et tema, et svært viktig sådan.  Man finner indisk løype, nasjonalismeløype, musikk og litteraturløype, samfunnsengasjert krimløype, klassikerløype mm. Det er mange arrangementer for barn, sjekk Pegasus. Det går også litteraturtog fra Trondheim, men det rekker ikke jeg å bli med på.  Jeg tar et annet tog.
Store forfattere som kommer er bl.a. Karl Over Knausgård (akkurat nå meget stor i Tyskland, hvor han ble tatt imotsom en litterær rockestjerne ifølge Dagbladet), Vigdis Hjorth, mer aktuell enn noen gang og fast inventar på festivalen, men det som blir særdeles spennende i år, er at hun skal snakke om sin litterære metode (onsdag 31.mai, noe jeg dessverre ikke får med meg), men jeg får med meg Hjorth gjennom 30 år på fredag . Mener jeg også så en en samtale mellom henne og Dag Solstad på programmet.
Programmet et så stort og mangfoldig at jeg går i surr hver gang jeg leser gjennom det. En annen jeg gjerne skulle møtt er Jan Kristoffer Dale, som også deltar arrangement før jeg kommer. Dale er en av de unge lovende som ha fått stor oppmerksomhet med de knakende gode novellene i  samlingen Arbeidsnever som kom ut i fjor.  Anbefales for alle. Nuvel, her kommer mitt foreløbige program.

Som alltid er dette en ønskeliste, som kan forandre seg, som jeg ikke har sjans til å gjennomføre uten å springe meg ihjel, sulte ihjel og være to-tre steder samtidig.  Et utgangspunkt er det dog.


 
Torsdag 1. Juni

17:00
Lillehammer Bibliotek

Hvor finner krimforfatterne litterær inspirasjon? Med Johan Theorin og Eystein Hanssen.
Må få med meg dette, tipper det blir en interessant samtale for meg som leser mye krim.

19:00
Maihaugsalen

Med blant annet Karl-Ove Knausgård . Aktuell med bok om Munchs bilder, stor i Tyskland for øyeblikket. Jeg har enda ikke møtt ham live, så derfor vil jeg så gjerne. Men samtidig får jeg mitt første valgets kval med dette siden Nordisk mesterskap I slampoesi går paralellt. Holder en knapp på festaften, mulig jeg kan få med meg litt av begge.

19:00
Teltet på Stortorget

Slam er så gøy, og her blir det nok stor stemming.


22:00
Kulturhuset Banken, Festsalen

Et must som I fjor og forfjor. Håper bokbloggerlaget vårt greier litt mer poeng enn I fjor.

Fredag 2. Juni

10:00
Nansenskolen

Dette er veldig tidlig for meg på en lørdag, så hvis jeg ikke er helt maroder etter kvelden før, så skal jeg prøve å få med Hans Olav Brenner snakke om intervjuet.

Hvis jeg får med meg dette, så tar jeg en kaffe og litt frokost før jeg drar på kritikerseminar I Banken. Greit å være opplagt der:

12:00
Kulturhuset Banken, Holbøsalen

Ane Farsethås, Karin Haugen, Arne Borge om kritikerrollen. Gjennom sine pririteringer har de innvirkning på hvilke bøker som får offentlig oppmeksomhet og hvilken.

Interessant! Også for oss bokbloggere.

Men- det er et men, arrangementet kolliderer med Mine brødre som jeg også gjerne vil ha med meg.

12:00
Plan B

Adel Khan. Islam, I kjølvannet av Paristerroren, fremmedfrykt, rasisme..

13:00
Elephant Kunsthall

Ja, absolutt interessant. (Hvor ligger Elephanten? I nærheten av biblioteket? Fikk det ikke opp på kartet.)
Med Steffen Kverneland, Selma Lønning Aarø (skrev om Anna Munch i fjor), Ane Nydal


13:00
Søndre Park

Men oj, flere arrangement samtidig…
Fredagslunsjene er alltid trivelige. Lurt å møte opp tidlig for å få stol og bordplass. Sol gjør susen. Vi får se.. Med Ida Jackson, Pedro Carmona Alvarez, Ingrid Z. Aanestad, Sharad..

13:00
Café Stift

Kanskje…


14:00
Lillehammer Bibliotek

I alle fall dette. Høy prioritet! Sikkert lurt å være tidlig ute for å få god plass.


14:00
Lillehammer Kunstmuseum

Skulle ha vært, men Hjorth kommer nok foran..
Det går også et arrangement om Ytringsfrihet under press med bl.a. Ulrik Imtiaz Rolfsen som jeg gjerne skulle hatt med meg. Anbefaler festivalen å ta opp alle arrangementene så vi kan se dem I ettertid.;)


15:00
Teltet på Stortorget

Interessant. Med Ane Farsethås som samtaleleder.


16:00
Galleri Zink

Interessant. Pedro Carmona-alvarez, Joanna Rzadkowska, Evelyn Rasmussen Osazuwa og Peder Dyreborg.  Mye poesi I slammen.

16:00
Elephant Kunsthall

Og jeg som elsker reiselitteratur og reiser I litteraturen. Spørs om dette kommer foran slam og poesi. Ingrid Z. Aanestad og Erlend Flornes. Tove Nisen.
(OBS!fare for nye bokkjøp, siden jeg ikke har lest bøkene dere, mua Tove Nilsen)


17:00
Teltet på Stortorget

Bob Dylans Nobelpris, hvor går grensene? Låtskriver, lyrikere. Med Pedro Carmona Alvarez, Håvard Rem, Frode Grytten, Mathias R. Samuelsen. Kan bli en interessant samtale, skjønt jeg tipper alle er enige I at låtskiving kan være poesi.

17:00
Kulturhuset Banken, Festsalen

Men så kolliderer poesien det med dette da. Knut Hoem, Kaja Skjerven Mollerin og Margun Vikestad diskuterer tre av fjorårets mest omdiskuteret bøker; Arv og miljø/Hjorth, To søstre/Seierstad, Wunderkammer/Repstad.

19:00
Kulturhuset Banken

Alltid fest og moro. Slampoesi, Liv Guldbrandsen, men noe må vike for jeg skal ha med meg Vigdis HJorth og Dag Solstad I Hobølsalen 20.30.  Det går nok på bekostning av noe slam. Og hvis vi orker så kan natta bli lang med DJ Audun Vinger og dans.:)

* (Guldbrandsen ble avlyst. det ble litt slam og litt Hjorth og Solstad i døra. Kom ikke inn, det ble flytta til Cafe Stift)
Lørdag 3. juni

Om fredagen var et maraton, er det nok å finne på på lørdag også.  Må rekke en frokost før jeg løper avgårde. (når skal man få tid til å blogge om begivenhetene? Må legge inn pauser, ta det før jeg går ut eller før jeg legger meg så dere får noen snaps underveis. Instagramming vil det i alle fall bli)

11:00
Lillehammer Bibliotek

Kim Leine og Steve Sem-Sandberg.
(Fare for bokkjøp, har ikke lest noe av disse..)


12:00
Café Stift

Tomas Espedal. Kanskje går jeg bare rett hit. Espedal er morsom å høre på.


13:00
Lillehammer Kunstmuseum

Ja, dette må man få med seg. Artig at festivalen har så mye krim på programmet I år.


13:00
Søndre Park

Alltid koselig, men når det kolliderer med krimmen, så vet jeg ikke. Vitanza skal hit, men jeg har hørt/sett ham før.


14:00
Teltet på Stortorget

Nina Lykke og Monica Isakstuen. Leste bøkene deres I for, og det kan bli en interessant samtale dette.

(*Prioriterte lunsj med Ingalill og Solgunn)

15:00
Lillehammer Bibliotek

Åsne Seierstad og Demian Vitanza. Et must for den som interesserer seg for Syriafarere, radikalisering etc. Har lest begge bøkene, og tipper jeg må prioritere dette.

16:00
Teltet på Stortorget

Ja!!

* (Det ble Pause og middag med damene frem til 20.00)


17:00
Elephant Kunsthall

Espedal, bare så bra. Må se. (Får man kjøpt mat her?)

18:00
Teltet på Stortorget

Vurderes. Om jeg greier å ta inn mer, eller bare må pause, kanskje spise middag?
 
20:00
Fra pub til pub

Så klart! Et must hvert år. Gode sko påkrevet.

Fra Pub til pub 2016 Levi Henriksen og Christer Mjåset (foto:Anita Ness)

Søndag 4. juni

12.00
* ekstra
Hjerneføde
Teltet.

Kaja Nordenegen og søstrene Østby snakker om Hjernen er stjernen og Å dykke etter sjøhester. Om hjerne og hukommelse.

13:00
Søndre Park

Tove Nilsen. Monica Isakstuen, Johan Theorin, Ane Nydal. Bare været blir bra..

14:00
Teltet på Stortorget

Johan Theorin og Torkil Damhaug. Begge er opptatt av det psykologiske I bøkene sine. Kan bli veldig interessant.

14:00
Café Stift

Virker interessant dette også, med flere forfattere som Åsne Seierstad, Trine Vollan, Arne Hugo Stølan, m.fl. Foreløbig holder jeg en knapp på krimmen.

15:00
Bjerkebæk

Hvis jeg rekker det før toget går hjem… Det er nydelig på Bjerkebæk.
Med Tove Nilsen.

Sukk, det er så mye man skulle fått med med seg. Flere internasjonale forfattere, politiske og litterære møter, men hard prioritering må til.
Av erfaring vet jeg at jeg ikke greier å få med meg det jeg setter opp på planen en gang. Ting må fordøyes imellom for å ta inn alt. Mat og drikke, sosiale samtaler tilbaketrekking,  pauser etc..

Men bra blir det uansett!

Note to self:
*Sjekk værvarselet
*Pakk lett, husk paraply
*gode sko
*Ta med ferdamat og drikke til togturen
*Lesetoff

*Kamera
*Laptop
*Ladere
*Ørepropper


Moshonista og Elisabeth skal også dit som i fjor, og forhåpentligvis enda flere bokbloggere.

Noen innlegg fra festivalen på Lillehammer tidligere år:
2015- høydepunkt Margaret Atwood
2016- del 2
Løypa mi fra 2016- ikke så ambisiøs som nå, virker det som, men fredagen innholdt mange flere arrangement enn det som ble skrevet..

Har lest mange av bøkene det skal snakkes om, men håper å få lest Knausgårds siste før jeg drar, den om Munchs bilder og Om Våren





Lillehammer Stasjon med vandrerhjem og hotell for festivalgjengere på lavbudsjett.. I år blir det enerom. Kjekt, praktisk, internett og mat/frokost i kafeen under for den som vil ha.

(Oppdatert 4.06: Merket med rød stjerne de arrangement jeg faktisk deltok på.) 



10 kommentarer:

  1. Ser du har en litt annen løype enn meg. Det er bra, da kan jeg få referater av ting jeg ikke var på. Det er fint at alt er så nært hverandre at man kan passere hverandre og møtes litt her og der.

    Gleder meg til å sees igjen :) Av andre bloggere vet jeg Solgunn skal, og Line hadde bestilt tur da jeg snakket med henne sist. Og Silje(blomst) kommer etter jobb på fredag. Dette blir bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjekt at man velger noe forskjellig, samt noe felles og tid til treff imellom og sånt. Gleder meg også til å ses igjen.Det blir stas.
      Kjempegøy at også Silje, Solgunn og Line skal dit. Regner med at vi får til fellestreff :)

      Slett
  2. Litt av et program!
    Jeg skal på klassetur til Lillehammer/Maihaugen på Onsdag så jeg regner med å sende de hjem og være der på ettermiddagen. Har jobbet så sinnsykt med egne utstillinger og styr i det siste så er helt på ettersleng med alt i hus og hage. Kanskje det blir en tur lørdag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og dette er bare en bit av det hele.:)
      Noe for alle.
      Hadde vært morsomt å se deg der lørdag:) Lykke til med etterslepene. Hus og hage tåler vel en dag til borte?

      Slett
  3. Åå for travelt det skal bli. Fint at vi har litt forskjellige løyper dog, selv om vi nok kommer til se hverandre ofte - knuffende - i dørene -)
    Det første store spørmsålet er. Slam eller Maihaug?
    Kunne ønske det ikke kræsjet og at de hadde spredd høydepunktene (mine) litt bedre. Litt skrantent på lørdag feks. - men, men og men. Vi kan ikke alle like det samme.
    Har lest min første Gryttennovelle, og er ferdig med Khartago, føler meg sånn passe klar..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. D ska våra sekkert😂 håper vi kan treffes til noen lunsjer, middager, heng i lag pub te pub og ev. Slam etc..felleskjøkken mimring og Brief, kveldsmat oppsummering.
      Likte du Det du har lest av Grytten og Kyrre?

      Obs slamdronning Evelyn, er d ikke hun som spilte den manipulerende dattera til Jens August, Amanda, tro? i must Google
      (feil her kommer av mobiltasting i lunsjen)

      Slett
    2. Ja, det er samme dama. Evelyn Rasmussen Osazuwa. Verdensmester i slampoesi og nå konkurrent i Nordisk på Lillehammer. Som jeg forbinder med en særdeles utspekulert og kynisk rollefigur i Hotel Cæsar. Må jo få sett henne..

      Slett
    3. http://www.vg.no/rampelys/tv/hotel-caesar/hotel-caesar-skuespiller-evelyn-rasmussen-osazuwa-vant-vm-i-paris/a/24010335/

      Slett
  4. Hmm... skummer fort over programplanen så jeg ikke havner i mangel-på-Lillehammer-depresjonen igjen. Konstaterer at det året Atwood visiterte var høydaren av det jeg ikke fikk med meg, så langt.. Løp skoa av dere og ha det gøy! En gang, foran der i uoverskuelig fremtid, så klarer jeg å klore meg med et år. En gang.. Viktig å være optimist :)
    (Når det er sagt så er nå nyehuset ferdig oppusset med det som skal gjøres før vi flytter inn, kjøkken skrus på plass as we speak. Nå er det bare flikking på gammel morro i førsteetasje som gjenstår, men det kan gjøres etter vi er kommet i hus. Det nærmer seg! Må bare få solgt først...ehh...)

    SvarSlett
    Svar
    1. En gang får du det til, skal du se:)
      Og du har jo Kapittel.. en trøst.

      Slett