fredag 2. juni 2017

Litteraturfestivalen på Lillehammer - 17 (1) - Torsdag

Det er litt varmere på Lillehammer enn hjemme. Litt lenger sør, litt mer sol da jeg kom, mye folk i telt og bank og høy stemning. Toget i går ble forsinket fordi en person befant seg ved sporene like før innkjøring til Lillehammer stasjon. Politiet måtte klarere før toget kunne kjøre inn. Litt ekkelt, må jeg si. Hva var på gang? Etter et kvarter, og allerede litt forsinkelse fra før i tillegg, kjente jeg det ble litt for mye stress å dra på Maihaugen på Festaften med Knausgård og co, så jeg joina de andre bokbloggerne og dro på Nordisk mesterskap i poesislam i teltet. Det var kult.


De tre finalistene fra Sverige, Norge og Danmark i fullt telt.


Finalistene hadde tre runder med fremføring av egne tekster. I tillegg hadde de en oppvarmingsartist før hver runde, blant annet en deltager fra i fjor; Fredrik Høyer, en artig kar.

Norske Evelyn Rasmussen Osazuwa (skuespiller, Hotel Cæsar, Blacbox), regjerende verdensmester i poesislam fra Paris tok hele kaka. Stemt frem av publikum og jury. Jeg synes tekstene hennes var gode og fremføringen helt strålende. Det er vel ikke bare patrioti, når jeg sier det. Hun vant tross alt i Paris med norske tekster. Sterk innlevelse med gåsehudfaktor, særlig med teksten om verdensproblemene vs kjærligheten.
De andre to var Agnes Torok , Sverige (3.plass) og Lasse Nyholm Jensen , Danmark, 2.plass. Sistnevnte skåret kun maxpoeng med en tekstom strikking.  Det gikk vel rett hjem på Lillehammer. Dansk mann som snakker om strikking..


 Evelyn mottar blomster , pokal og heder og ære. 

Neste tradisjonsrike happening er litteraturquizen i festsalen på Banken. I år var laget vårt forsterket med atter to bokbloggere; Line (Lines bibliotek) og Solgunn (Solgunn sitt) .  Elisabeth (Bokstavelig talt) og Ingalill (Moshonistabloggen ) og jeg har hatt treerlag de siste par årene. Og i år var det ikke enklere, men vi greide faktisk mer.  Det har aldri vært så mange lag, sa quizmaster Cato Schiøts. 29 lag. Og maxpoeng var 47.
Vi havnet midt på treet sånn ca og fikk 27 poeng.

Og jeg skal love deg at det var ikke enkle spørsmål. Her trengs det kunnskaper om dyr i litteraturen, spesielt ulv, bøker utgitt i 1917, Fønhus, Undset, Munch, Knausgård, nytt og gammelt, titler og forfattere, årstall, diverse tekstutdrag, gåter, bokstavsammensurim, etc etc.  Jeg er førnøyd med det vi fikk til denne gangene.



 Laget vårt.


Intens sjekking av et annets lag svar.

Etter quizen var det på tide å gå hjem til hotellet. Det ble sent nok, og jeg kjenner at jeg trenger både søvn og hvile for å greie slike lange dager. Derfor droppet jeg de tidligste punktene på programmet i dag. Men nå skal jeg avgårde å høre på Vigdis Hjorth gjennom tretti år, og deretter går det slag i slag som kulimenerer med festaften på Banken i kveld, med slam, Liv Guldbrandsen og Vigdis Hjorth og Dag Solstad.  Det er visst en luke før festaften for middag. Mat må man ha. Mat, drikke, søvn og gode stoler (men det er kanskje for mye forlangt? ). (ehe.. Moshonista har testet stolene og de er ikke for oss eldre damer. Jeg tipper hun har rett, hvis det er disse klapp/pinnstolene uten støtte i korsryggen som de setter opp overalt nå om dagen..)



Fra badet på rommet mitt, Stasjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar