mandag 12. juni 2017

Tåkens hersker av Carlos Ruiz Zafon

En helt ny bok, på norsk, av Carlos Ruiz Zafon kommer snart ut på Juritzen forlag. Jeg har vært så heldig å få et forhåndseksemplar, som jeg kastet meg over med det samme den kom inn i døra her. De som har lest Vindens skygge og Engelens spill vet godt at denne forfatteren kan skrive gode historier. Det var Tåkens hersker også.



Vi befinner oss i Spania i 1943.
Unggutten Max flytter med familien sin, mor og far samt to søstre til en landsby ved kysten. Foreldrene har kjøpt et stort gammelt hus og faren har tenkt å innrede et verksted der. Huset med den gamle eiendommen viser seg å huse hemmeligheter av det skumle slaget.
Lenger bort på stranda bor den litt eldre Ronald i ei hytte og bestefaren hans bor i Fyrtårnet. Ronald elsker å dykke ned til et gammelt skipsvrak og lete etter skatter. Max blir kjent med Ronald ved en tur i landsbyen og de begynner å henge sammen. Både Max og søsteren Alicia vil bli med Ronald og dykke. Trekløveret har det mye moro sammen.

Max har imidlertid en del merkelige opplevelser hjemme. I den store hagen ligger det en park med mystiske statuer innhyllet i tåke. Lillesøsteren har også fått lov til å ta med seg en hjemløs katt på flyttelasset, en katt som skremmer Max.  Max forteller Ronald om opplevelsene og det viser seg at også han har opplevd ting.

Så begynner enda skumlere ting å skje...

Jeg ønsker ikke å fortelle mer nå. Å spoile for mye er bare dumt.

Tåkens hersker skal være en slags grøsser. Romanen blir klassifisert som Young Adult noen steder. Forfatteren selv mener disse bøkene er like aktuelle for ungdommelige lesere som lesende ungdom.
Dette er den første romanen Zafon skrev, da han var 27 år, men det er først nå den kommer ut på norsk.

I min alder så skal det noe til for at jeg synes noe blir skummelt i litteraturen, og det synes jeg ikke denne boka er heller. Men likevel synes jeg den er spennende og godt skrevet. Historien flyter lett avgårde, og jeg koser meg hele veien. Tåkens hersker er en roman for den som liker velskrevne eventyrlige historier med mystikk og spenning. Denne er mye enklere i sin konstruksjon enn Vindens skygge, men i høyeste grad lesverdig også for en voksen leser. Anbefales!

Det kommer to bøker til i serien til høsten som heter Midnattspalasset og Skogens skygge. Jeg gleder meg til dem også.

Mer om forfatteren på wikipedia

Carlos Ruiz Zafon: Tåkens hersker, 231 s
Juritzen forlag 2017
Kilde: Forhåndseksemplar







5 kommentarer:

  1. Turde ikke lese alt, men med en hånd på et øye fikk meg med meg at boken er bra. Jeg har lest de andre bøkene hans 3 stykker i alle fall, og har høye forventninger til denne. Gleder meg til å ta fatt, den ligger i bunken som skal med på Hurtigruten på lørdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er en kosebok Tine. God tur med hurtigruta når den tid kommer:)

      Slett
  2. Har forhåndsbestilt alle 3 nå i dag :) (Tåkens Hersker, Midnattpalasseet og Skogens Skygge. Fint om noen av elevene mine har lyst til å lese disse :)
    Jeg liker veldig godt å lese Záfon (Vindens Skygge osv) og håper at den 4. i serien "De glemte bøkers kirkegård" kommer på norsk om ikke så veldig lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende!
      Den siste du nevner har jeg ikke hørt om. Den må jeg sjekke ut.:) Håper den kommer på norsk som du sier..

      Slett
    2. Ifølge wikipedia kom den i 2016: https://no.wikipedia.org/wiki/Carlos_Ruiz_Zafón

      Slett