torsdag 1. juni 2017

Samlesing Bokbloggerprisen juni: Du er så lys av Tore Renberg

Tore Renberg er nominert i klassen Årets roman for Du er så lys. En ganske annerledes roman av Stavangerforfatteren, enn det mange av hans lesere er vant til fra før. I Du er så lys, skriver han blant annet på nynorsk. Dette er ikke en serie (så vidt meg bekjent) som Texas-bøkene eller bøkene om Charlotte Isabell og Yngve.



Dette er noe av det jeg skrev i min blogg i fjor om Du er så lys:

“Romanen handler om Jørgen og Vibeke som bor i en enebolig og har to sønner. Vibeke er en handlekraftig dame, et rivjern, rektor på barne- og ungdomsskolen på stedet. Jørgen er miljøterapeut på et bokollektiv for unge mennesker som sliter psykisk.
De får nye naboer, Steinar, lege og Liv Merete, med en liten sønn.
Steinar tar umiddelbart mye plass og blir naturlig sentrum der han befinner seg. Han er en gladlaks, som faren til Jørgen eller Vibeke kaller han. Han der gladlaksen. 

Parene blir etterhvert gode venner, selv om de ikke helt kommer inn på Liv Merete. Da Jørgen reiser til London på fotballkamp, blir Steinar med, siden kompisen til Jørgen har blitt syk. Noe underlig skjer med Steinar, noe som gjør Jørgen urolig.
Og uroen øker hos både Jørgen og Vibeke i tiden fremover. Noe skurrer hos naboen. Men hva er det? Hva er det med Steinar?”



Jeg likte romanen veldig veldig godt, men innrømmer at det er den første av Renbergs bøker jeg har lest. Han har likevel absolutt ikke vært ukjent for meg. Filmene om Yngve og Charlotte Isabell har jeg sett. Texas har jeg så vidt begynt på. Intervjuer med ham har jeg fått med meg i mange aviser og TV opp gjennom årene. Han fremstår som en likanes kar, en reflektert og engasjert forfatter som attpåtil spiller i band.

Har du ikke lest boka? Da er det på tide. Du er så lys har nettopp kommet i lekker pockeutgave. (bildet over)

Jeg satser på å komme med mer Tore Renbergstoff i løpet av juni. Nå er det viktigste at dere kommer i gang med å lese.  Selv skal jeg lese meg opp på noen andre av hans bøker.  Hva har du lest av Renberg? Hvem leser mer enn Du er så lys i juni?

Let`s go to the party!




(pga litt tregt nett på NSB nedover dalan mot Lillehammer nå, får jeg ikke lastet opp bilde av Tore Renberg. Kommer senere---) 

4 kommentarer:

  1. Jeg var nok ikke en av dem som stemte frem denne boken, til det har jeg lest for mye bra av Renberg tidligere. Kos deg på Lillehammer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke? At det andre er bra, betyr ikke at denne er mindre god.
      Men jeg skjønner at de sikkert appelerer forskjellig, siden det er en annen type roman enn de forrige...

      Takk. Ja, her er det stas å være.:) God helg Tine1

      Slett
  2. Eg var med og stemde fram denne, og for meg er Renberg alt ein soleklar vinnar av romanklassen. (Så klar at eg ikkje eingong har vurdert å lesa dei andre to..)
    Like soleklar er Åsne Seierstad i open klasse. Alt anna enn To søstre som vinnar ville bli noko som liknar på skandale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Det skjønner jeg.
      Selv om jeg også likte de andre to veldig godt, og også stemte dem frem. Alle tre var mine favoritter. Så får vi se.
      Jeg skal gjøre det jeg kan for å heie denne, Du er så lys , frem.
      Vigdis Hjort har allerede fått mer oppmerksomhet med Arv og miljø enn andre kan drømme om .

      Enig ang Åsne i åpen klasse.
      Ingen som matcher den der..

      Men smaken blant oss bokbloggere er så forskjellig, at alt kan skje..


      Slett