søndag 7. juli 2024

Bjørgs glede av Bjørg Thorhallsdottir . En vakker bok om Bjørgs vei til glede.

 Bjørg Thorhallsdottir er en kjent person for de fleste. Hun har gitt ut flere bøker med flotte bilder og livsfilosofi, en mengde kort med små visdomsord og bilder i gallerier. Bjørg deltok også på Farmen våren 2024, der hun kom på en 2. plass. I Bjørgs glede, deler hun raust av sine livserfaringer og deler sine grep for å oppnå mer glede i livet. Den glade og blide Bjørg som vi kjenner fra TV-skjermen og andre media har traumatiske opplevelser fra barndom og voksenliv med seg i bagasjen. Det er trist å lese hva hun opplevde som barn, men boka gir også håp om at man selv kan gjøre mye for likevel å få et godt liv, og ikke la traumer styre resten av livet.


Forlaget om boka:
Björg er overbevist om at vi kan velge å være glade. Men hun vet også at det krever en innsats. For å kjenne ekte glede fra innsiden må du ta en ordentlig ryddejobb og bli kvitt alt det som tapper deg for energi. Slik kan du gjøre plass til kjærlighet, glede og overskudd. Det er lettere å være glad når man har mening og tilhørighet i livet. Alt dette vil hun lære deg i denne boken.
Björgs ønske er at du skal våkne opp hver morgen med et gledesfylt hjerte og si takk til en ny dag - med kjærlighet.



Boka er fylt av de gjenkjennelige bildene til Bjørg, noe som gjør den luftig og lekker å bla i. 




For å gi et inntrykk av boka, deler jeg noen utsnitt samt innholdsfortegnelsen. Trykk på bildene for å se det tydeligere.


Innledningsvis i hvert kapittel deler Bjørg eksempler fra eget liv, som hun knytter til hva hun gjorde, som hjalp henne videre og frem til gleden. Hun har delt opp boka rundt temaer som har vært og er viktige for henne. 

Som : Egenkjærlighet, relasjoner, rutiner, bevegelse, mat og kosthold, økonomi, fokus og ro, rydding, hjertesak og takknemlighet.



Kapitlene har sine underkapitler.


På mange måter ligner dette på en en av mange selvhjelpsbøker, som tar for seg mye av det samme. Bjørg har drevet mye med selvutvikling, noe hun liker godt. Å drive med selvutvikling er ikke noe man blir ferdig med, det varer hele livet. Man utvikler seg hele livet, og nye faser gir nye utfordringer. Men holdningene man møter livet med, hva man vil og tør se på, og prøve å endre, kan variere mye fra person til person. Alle har vi mønstre og livserfaringer som former hva vil velger å gjøre i enhver situasjon. Å bli bevisst slike mønstre er første skritt på veien.



Jeg liker dette bildet, fordi jeg selv har morgenkaffen som en viktig rutine.




Boka krydres av slike poeng. Favorittsitatene kan man gjerne ta frem og kikke på nå og da.  Noen er også fine påminnelser, som den over om viktigheten av hvile. I vår hastige tid, er akkurat det noe vi trenger å bli minnet på. 





Som nevnt tidligere er dette en bok først og fremst om Bjørgs vei til glede. I tillegg , deler hun sine råd og tips og vil lære andre om dette. Det krever en ryddejobb både på innsiden og utsiden, ifølge Bjørg. Jeg er ikke uenig i det. Det jeg likte best i boka var Bjørgs egen historie og hva hun har gjort og gjør. Det betyr ikke at alt dette passer for deg eller meg. Men noe kan man alltids plukke med seg. Bokas styrker er bildene, eller kombinasjon av bilder og tekst. Hadde boka vært utgitt kun som tekst, hadde dette blitt tynne greier, spesielt selvhjelpsdelen. Det er gitt ut enormt mange bøker om selvutvikling og selvhjelp de siste 30-40 årene, og det ser ikke ut som det avtar. Det er tydeligvis noe folk ønsker og trenger. 
Mye av det som er gitt ut, virker lettvint. Tenk positivt, affirmer, manifester, osv. Bjørg prøver ikke å fortelle oss at det er enkelt,  men at det er mulig med innsats. Hun har også gått mange år i terapi. At det krever innsats, er jeg helt enig i.
Det finnes ingen quickfix, det krever mye innsats å jobbe med seg selv. Det å endre livsinnstilling, til å se det positive i ting, dyrke takknemlighet, sette pris på på de enkle tingene i livet med mer, krever mye når livet butter imot. Men det er mulig. Å se det, å tro på det, er gaven Bjørg gir oss. Å se bildene hennes gir meg glede. De gjør meg glad.

Når det gjelder en del av rådene og påstandene hennes, er jeg mer tvilende. Spesielt det med at døgnrytme er en vane, som at noen er B-mennesker eller A-mennesker. Jeg tror godt at noen kan endre dette, men jeg tror også at det at man heller mer til en døgnrytme enn en annen, er biologisk. Noe det også finnes en del forskning på. Vi er født med forskjellige personlighetstrekk og gener.  Det betyr ikke at alt er hogd i stein, og umulig å endre, men det er faktisk noe vi må ta hensyn til.
Jeg savner også kilder til en del påstander, som det om trening/bevegelse, om hvor mye per dag som er nok. Dette diskuteres støtt og stadig, og er noe ekspertene strides om, og det bør ikke fremsettes som en sannhet, i alle fall ikke uten henvisning til kilden. Riktignok nevnes hennes trener Yngvar, men det er ikke gitt at alle vet at det er treningsguru Yngvar Andersen hun sikter til. Eller at i andre kapitler hun nevner navn på venner, som Berit  eller Jeanette, at det er profiler innen sitt felt som hun har lært av. (eks Berit Nordstrand - mat , helse, og Jeanette Bretteville (rydding)) . Bakerst i boka nevner hun noen navn på personer som har inspirert henne, men uten kilder kan ikke leseren på en enkel måte lese mer om dette og dem som Bjørg er inspirert av. (Blant annet nevnes  Anniken Binz- jeg kan forøvrig anbefale hennes podcaster og IG-konto, og Silje Sandmæl- økonomi. Ellers kjenner jeg ikke til noen av de andre navnene) Selv om dette er Bjørgs historie, fremstår den i innsalget fra forlaget at hun også skal lære bort hva hun har gjort. På bakgrunn av det, synes jeg det at kilder mangler er problematisk.  

Vel, nok om det kritiske.  Må bare nevne et par setninger om kapitlet Rydding, som er inspirert av Maria Kondo- metoden, via Jeanette. Jeg har vært fascinert av dette siden Kondo kom med boka Ryddemagi/Magisk opprydding. Fascinert over at det ble skrevet bok om å rydde. Siden har det kommet flere norske med samme tema, mer tilpasset norske forhold. Jeg har helt sikkert mye å lære der, en rotete samler som jeg er. Jeg har tatt til meg noe, og har kvittet meg med mye, men bøkene; det er vanskelig. Synes jeg ser Bjørg der hun står med bøkene sine og snakker med hver enkelt, takker dem og ønsker dem lykke til videre, etter å ha kjent på dem, om de skal forlate henne eller ikke. En smertefull prosess, det kan jeg tenke meg det er. For meg hadde det nok tatt mange dager i flere omganger.

Jeg likte kapitlet om økonomi, det om pengeskam og om bærekraft. At det finnes mange som har det trangt, nevnes ikke så ofte i lignende bøker. det føles skammelig å si til en venninne eller andre at man ikke har råd til å gå ut og spise hvis man blir invitert, for eksempel. Bjørg viser empati og forståelse for mennesker som sliter , og kommer med tips om hvordan man kan få det litt bedre. Hun har også et viktig poeng når det gjelder forbruk, at mange av oss kan bytte klær og ting, kjøpe mer brukt og kutte ut mye av forbruket , og bruk-og kast-mentaliteten som vi  driver med her i landet. Gjenbruk og det å ha en bevisst holdning til forbruk hjelper oss selv, men ikke minst kloden, planeten. 

Vel, alt i alt synes jeg Bjørgs glede er en flott bok. Hun har mye viktig å dele, og kunsten er vakker og oppmuntrende, men vil du lære mer og gå dypere inn i selvutvikling, finnes det andre bøker jeg heller anbefaler. Dette er også en flott gavebok til noen du tenker kan ha glede av den:)




Bjørgs glede av Bjørg Thorhallsdottir, 217 s
Aschehoug 2024
Leseeksemplar fra forlaget



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar