onsdag 28. februar 2018

Oppsummering februar - 18

Februar er straks over. Som vanlig kommer det en oppsummering her på bloggen. 15 bøker er lest. Har også startet på en ny krimserie basert på bøker; Arne Dahl, på Netflix. Det gjorde jeg i Lofoten hos datter og sambo. Vi skal se resten i påska. Lucifers Fall hadde lansering i kveld. Jeg gleder meg veldig til å få boka i handa, den tredje Trondheimskrimmen fra Jan Boris Stene om duoen Falkener og Wilberg. Eller har jeg lest mye bra og har mye spennende i vente i hus.


Svolvær i februarsol. (foto: Anita Ness)




Bøker lest:
1. Sitt hos meg av Kristian Bergquist: dikt, norsk2018, leseeks,   s93
2. Anarchy in the UKR av Serhij Zjadan: Ukraina, leseeks, frahylla, lesesirkel, 256 s
3. Dette er et stille sted av Niels Fredrik Dahl: dikt, 2017, lånt på bib, 187 s
4. Å gå- et skritt av gangen av Erling Kagge: essay/sakprosa, leseeks, norsk 2018,174 s
5. Ferskenen av Johan Harstad: norsk2018, leseeks, 239 s
6. Norsk litteraturhistorie - fritt etter hukommelsen av Knut Nærum: Humor, lånt på bib, 243 s
7. Sekten på Tåkøy av Mariette Lindstein: Krim/thriller, Sverige, leseeksemplar, 535 s
8. Jenta uten hud av Mads Peder Nordbo: Krim, Grønland, leseeks, 372 s
9. Marilyn av Gloria Steinem og George Barris: Biografi, lesesirkel, frahylla, USA, 182 s
10. Charlotte av David Foenkinos: Biografisk roman, Tyskland/Berlin, Frankrike, kjøpt, 229 s
11. Jeg, Unica av Kirstine Reffstrup: Litterær fantasi/biografisk roman, Tyskland/Berlin, Frankrike, lånt på bib, 201 s
12. Arr av Audur Ava Olafsdottir: Island, leseeksemplar, 208 s
13. Soloppgang i nord av Siri Amalie Oftestad: dikt, norsk2018, leseeksemplar, 76 s
14. Gull i grusen av Rebecca Kjelland: Dikt, norsk2018, fått av Beathe, 68 s
15. De polyglotte elskerne: Sverige, Italia, 2018, leseeksemplar, 300 s

SUM: 15 bøker , 3363 sider

4 diktsamlinger
2 krim
3 sakprosa/hvorav 1 biografi
6 andre romaner (to romaner basert på virkelige personers liv)

9 leseeksemplarer/ 3 lånt på bib/ 2 kjøpt/ 1 fått av andre

2 frahylla



Bøker lest, bøker ikke lest enda (øverst til høyre) Mye interessant står i kø nå.


Jeg likte alle bøkene jeg har lest i februar. Unica, Soloppgang i nord  og Gull i grusen nådde ikke til topps, men de var også lesverdige og vil huskes.
Høydarne var begge krimbøkene, samt De Polyglotte elskerne (omtale kommer senere), Marilyn som gjorde sterkt inntrykk, det samme med Charlotte. Arr var også en roman jeg likte veldig godt.
Det ble i grunnen mye selvmordstema totalt, i alt 5 av bøkene hadde dette som seriøst tema, og i tre av dem var det reelt levd og avgått liv ved selvmord. (Marilyn, Charlotte og Unica) Akkurat det var tungt.. Og så handlet det om det i Arr også, samt Sitt hos meg.
Hver for seg er det sterkt nok, mye på en gang kan bli litt too much. Så jeg orket ikke å gå over til å lese krim en gang. Heldigvis hadde jeg De polyglotte elskerne i hylla. Det er mye mørkt der også, men det er så burlesk, absurd, svulstig og fantastisk skrevet at den hever seg over hengemyren.

Marilynboka var mitt bidrag i Moshonistas biografilesesirkel i februar.
I bokhyllesirkelen til Hedda, rakk jeg ikke å lese Madame Bovary som jeg hadde planlagt, men det får leses senere. Jeg har uansett lest to stk hyllebøker i februar.


I mars blir det diktlesesirkel igjen og da skal vi lese diktsamling av en debutant. Jeg har enda ikke bestemt meg. I bokhyllesirkelen skal jeg lese Ein gong var dei ulvar av Therese Tungen.
I mars blir jeg også borte på reise en del, så det blir nok en del lettere reiselektyre med i kofferten.

Land besøkt:
Ukraina, Sverige (2), Grønland, USA, Tyskland/ Berlin (2), Frankrike, Island,  Italia.


Litterære arrangement:
1. 2.02.Sporfestivalen: Fra bok til film, og tilbake 
     Samtale mellom Inger Merete Hobbelstad og Torstein Bugge Høverstad , Trondheim folkebibliotek
2. Lansering av Lucifers Fall av Jan Boris Stene på Tulla Fisher. 
Randi har blogget om arrangementet her




Fra lanseringen av Lucifers fall. Jan Boris Stene fortalte om historien bak flere steder som er omtalt i boka .

Kino:
The Post, 20.02.18 med Meryl Streep og Tom Hanks

Fra bok til film/TV:
1. Arne Dahl, Netflix Episode 1-6


Alt i alt en måned som gikk raskt som vanlig og mange bøker lest, mange bøker fått og kjøpt. Det har vært Mammutsalg må vite, og jeg tør ikke si høyt hvor mange bøker jeg har kjøpt der, i tillegg til tre bøker jeg har bestilt på adlibris om Berlin.
Må bare nevne Gry Hammers bok om Fermetering som jeg kjøpte på restesalget og bladde gjennom i kveld. Den er kjempefint. Nå kan til og med jeg prøve meg på fermentering. Du skal se at tarmen får sjarmen tilbake.;)

Med dette ønsker jeg dere alle en riktig god mars og påske.:) Husk påskekrimmen!



Jan Boris Stene gir oss en historieleksjon fra gamle Trondheim og forteller om sin nye bok på Tulla Fischer (gamle Telegrafen) 

22 kommentarer:

  1. Passet utmerket med oppsummering nå. Isteden for å scrolle alt jeg har gått glipp av er det bare å klikke seg rett til det virkelige interessante. Som krimmen. Ikke sikkert jeg tør å lese alt, er som du vet høysensitiv på spoilervirksomhet, (hvis leseplaner) og denne Arr, tror jeg er for meg, også den fra Grønland, mulig jeg våger meg på de første avsnittene. Leser også mye krim for tida, men merkelig nok ikke serier. Det har blitt mye GoneGirlopplegg, twisty psyk.thrillers, mm mer eller mindre krampeaktige tvister. På lyd. På engelsk. Alle lydbøkene jeg ikke hørte de siste månedene i fjor, prøver jeg, tydligvis, å ta igjen i år. Helt greit. Ingen kontroll før juni. Da må det telles og revurderes (som vanlig)...

    Tror jeg skal prøve meg på den netflixserien du nevner, har noen gressenkeuker foran meg nå. Passer da bra med skandiakrimbinging.. ellers synes jeg som vanlig litt.arrangementene i midten virker mye bedre og mer intime enn de i øst..
    - trondhjæm, at æ reist ifra dæ -

    SvarSlett
    Svar
    1. Så da leser/hører du en del Claire Macintosh, Jane Harper og sånt, du da? Jeg ser det kommer så mye av den type thrillers for tiden, og alt er mesterlig i følge blurber og forhåndsomtale, men det tror jeg ikke på. Så jeg er skeptisk, selv om jeg liker psyk.thrillere. Men de skal være gode og ikke kopier av Gone Girl og Før jeg sovner og sånt.. Hva kan du anbefale? Det jeg har mest tro på er Jane Harpers Tørke. Og kanskje Kvinnen ved vinduet- er i alle fall bittelitt nysgjerrig på den.

      Grønland anbefales, selv om den er hardcore- hold øynene på glipp der det fæle kommer, så skummer du fort, så vips er det over- det er ikke nødvendig å lese dette nøye for å få med seg handlingen.

      Arr er koselig, egentlig, og litt absurd morsom, men ikke uten brodd. Boka kunne ha hett: Mannen med drillen eller mannen med verktøykassa.
      På islandsk: Ør med tøddel. Passer bedre.. ør..

      Arne Dahl-serien er kjempegøy. Herlige sære karakterer når man blir kjent med dem. Gleder meg til å se mer.:)

      Midten er sentrum av begivenhetene. Så klart mer intimt enn Oslogryta.
      - Nidelven stille og vakker du er....

      Slett
  2. Mange leste bøker. Arr har jeg bestilt og gleder meg til.
    Netflix har ikke jeg tid til, mer en nok med tv titting sammen med mannen min på ymse programmer en liten stund hver kveld. Sosial titting kaller jeg det! Broen og Herrens.... har jeg fulgt med på.
    Ha en fin mars, nå kommer sola tilbake!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er fin:) Arr..
      Ang netflix, så ser ikke jeg så mye på det heller, ser heller ikke mye TV, kun utvalgte programmer. Men jeg styrer meg selv og gjør det som passer.
      Takk i lige så. Her er det mye sol. men kaldt.

      Slett
  3. Jeg skal i diktsirkelen lese: Svanhild Amdal Telnes "Om nettene bruker mor dråpetejar", debutant!

    SvarSlett
  4. Du verden, meir enn dobbelt så mange bøker som meg. Men eg tel ikkje sider då.

    Kun Nærum si bok av desse eg har lest - og den kan ein saktens humre til. Den frå Grønland (krimmen) fristar meg, så den skal eg sjå etter på biblioteket.

    Arne Dahl på TV? Så bra. Så vidt eg skjønnar er dette serien om A-gruppen og bøkene er i alle fall knallgode!
    Eg veit ikkje kva "netflix" er og trur ikkje at eg har det. (Der har du meg; fullstendig analfabetisk når det gjeld TV-mediet..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Begynte å telle sider i år, artig å se hvor stor forskjell det blir mellom månedene.
      Har vært sykmeldt i februar , så da får jeg lest litt mer, tror jeg. Noe må man jo fylle dagene med.

      Arne Dahl er på Netflix. Ser det på datamaskina. Netflix er en streamingtjeneste for film og TV- serier som man kan abbonere på. Jeg har tilgang gjennom min sønn som kan ha fire personer på sitt abbonement. Den kom i 2011, de første episodene- så den ble vel vist på TV i den tiden. Vet ikke om den gikk på norsk TV?
      Ja, det er om A-gruppen, ja. For en gjeng! Humre.. Har heldigvis mange episoder igjen. En bok har to episoder på tilsammen ca 3 timer. Alle bøkene er filmatisert, tror jeg.. to sesonger.

      Slett
  5. Du verden, alt du har rukket i den korte måneden - ønsker deg riktig god tur, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men ikke så mye annet gjort da, kanskje..bortsett fra en tur til Lofoten og det som må gjøres. Takk og klem tilbake.:)

      Slett
  6. Flott oppsummering, og for en haug med bøker du har lest. Arr lå og ventet på meg da jeg kom hjem fra Berlin, den gleder jeg meg til å lese, men først må jeg komme igang med boken som var med på ferie, Syndsforlatelse.
    Jeg er klar med omtale av en diktdebutant, lager du eget innlegg,eller fyller du bare inn i det du laget ved begynnelsen av året? (vil linke til rett innlegg...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Først: Ang dikt- legg det inn her du (innlegget ligger som en egen fane øverst på bloggen) Her samler jeg alle innleggene måned for måned: https://artemisiasverden.blogspot.no/p/diktlesesirkel.html

      Jeg lager eget innlegg også, men det blir ikke før rundt den 20.mars.

      Blir spennende å lese.
      Reiser i morgen tidlig og vet ikke hvor mye lesing det blir der, men antar jeg kan sjekke mobilen på wifi på hotellene vi ligger på nå og da.

      Takk og takk. Ja, ble litt lesing i februar.
      Syndsforlatelse her jeg også på vent, men på ferien nå tar jeg bare med pocket.

      Slett
    2. Gode greier, kos deg masse på ferie. God wifi er alltid et pluss :)

      Slett
    3. Takk Tine. Hadde mye wifi- også på bussen som fraktet oss rundt. Som du så, ble det lagt ut en del bilder på fb og insta. Det kommer sikkert også noe blogginnlegg etter hvert.. Driver og lander enda.

      Slett
  7. SÅ mange bøker- og i tillegg Svolvær-tur og diverse, som vanlig blir jeg målløs! Jeg jobber jo ikke, så jeg kunne sikkert brukt mere tid på lesing, men det er jo bestandig mange andre ting som frister også ;o) Det er vel typisk i-landsproblem..
    Har ikke lest noen av de du har på lista for februar, men håper å få lest "Arr" og "Jenta uten hud", sistnevnte forhåpentligvis som lydbok- vi får sjå hva det blir til.
    "Ein gong var dei ulvar" leste jeg i sommer, og det er ei knakande god novellesamling- den kan du gede deg til! Har "Vennskapets pris" av Kjell Askildsen klar til månedens bokhyllelesing, mens når det kommer til dikt-debutant, er jeg mottakelig for gode tips! Regner med at det etter hvert kommer noen omtaler, og det dermed dukker opp noen fristelser.
    Håper du får en fin måned, med gode opplevelser og litt gullstøv på vingene :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit:)
      Nå er jeg på farten på ferie, men det er en sånn rundreise med gruppe og jeg vet ikke om det blir noe særlig mye lesing da.. Har med meg tre -fire pocketbøker, redd for å gå tom, i tilfelle...
      Vennskapet pris er fin.

      Kommer ikke på noen debutanter akkurat nå, men siden alle har debutert en gang er det jo bare å finne den første boka deres (juksetriks- men jeg har ikke sagt at det er utenfor- selv om det er artigst å finne en som fortsatt er debutant) skal si fra hvis jeg kommer på noen.

      takk i lige så.:)

      Slett
  8. Først: For et fantastisk flott bilde du har tatt! Helt nydelig. 15 bøker er bra det og som du vet samme antall som meg. Jeg har lest 5 av "dine" og to som ligger på vent her. Soloppgang og gåboken til Kagge (der må jeg lese den forrige boken først) men de får vente til etter 3x Peter May, tror aldri jeg har lest 3 krimbøker på rappen før, blir spennende å se om jeg makter det eller om jeg må ha noe annet mellom.

    Diktlesesirkelbok er lest men ikke blogget om, men det haster jo ikke sånn.

    Du har hatt en inholdsrik måned du også ser jeg, det er kjekt!

    Du må ha en riktig god tur og kose deg masse! :-) Om ikke det blir blogginnlegg på deg så skal jeg må se etter deg på insta!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe. Det er snapshot fra en trilletur dattra og jeg hadde da jeg var der oppe sist.
      3 krim på rappen kan bli tøfft det, men Peter May er så bra og mer enn krim, så det kan hende det går helt fint.
      Du trenger ikke lese Stillheten før Gå, altså.

      Ingen hast med blogging om dikt enda det er jo bare 1.mars enda (må snu over et ark i kalenderen, note to self)

      Tusen takk. Blogginnlegg blir det ikke mens jeg er borte, lar maskina være hjemme for en gangs skyld- men såfremt wifitilgangen er ok, så det blir det nok noe insta og maybe face. (min ene sønn som bare er på face krever det)

      Slett
  9. Flott oppsummering med mange bøker! Og jeg har faktisk ikke lest noen av dem! Er midt inne i Stenes bok om Frimurerne i Trondheim, spennende. Nydelig vær, vet ikke om jeg kan kalle det vårvær, da det er kaldt. Håper du er bra igjen! God lesemåned i mars!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Nå har jeg vært borte i ti dager og ikke lest mer enn ca 50 sider av en bok.
      Sol i Trondheim i dag, og det kan bli litt utelesing etterhvert.
      Takk skal du ha.:)

      Slett
  10. Jeg har til dikt-sirkelen lest en Debutant: https://kleppanrova.blogspot.no/2018/03/telnes-svanhild-amdal-om-nettene-brukar.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Skal legge den i inn i løpet av dagene. Har nettopp kommet hjem fra Midt-Østen og må lande litt...

      Slett