fredag 11. januar 2019

Resten av dagen av Kazuo Ishiguro (1001- books)

I år skal jeg lese 1001-bøker igjen. Elida med bloggen My first, my las, my everything har startet lesesirkel hvor vi leser 1001-bøker med valgte titler innenfor gitte kategorier hver måned. Jeg skal bli med så langt det lar seg gjøre. Jeg har savnet den gamle 1001-sirkelen til Line. I januar skal vi lese en bok under 250 sider. Jeg fant flere i hylla mi, og valgte Nobelprisvinneren Kazuo Ishiguros roman Resten av dagen (The Remains of the Day). Jeg har en del 1001-bøker i hylla som gjerne kan tas frem og leses. I år blir det en råd med det.


Romanen handler om butleren Stevens som ifølge omslaget har gått i arv på lord Darlingtons gods.
Det er mellomtidskrigens England han tenker seg tilbake til på sin reise som foregår i 1956. Lorden var en mektig mann med med mektige venner og forbindelser. De var både tyske, engelske, franske, amerikanske med mer.
Stevens nye sjef synes han fortjener å ta seg ferie noen dager. Stevens har aldri hatt ferie og takker ja etter noen dagers betenkningstid. Han får låne bilen med betalt bensin og kjører gjennom Sør-England noen dager for å besøke sin gamle kollega Miss Kenton, som sluttet for å gifte seg.

På reisen som inneholder flere overnattinger i små landsbyer og byer- Salisbury, Dorset, Devon, Cornwall m.fl- tenker han tilbake på episoder fra tiden lorden var sjef og Miss Kenton var hans kollega. Han tenker og filosoferer om mange ting som handlet om butlerfaget, om sin far som var en dedikert butler av høyeste rang, om verdighet og storhet, lojalitet, utenrikspolitikk, sølvpuss og meget annet.

Gradvis avdekkes hendelser som først gis et mystikkens slør, som hva som skjedde med lord Darlington. Hva ødela ryktet hans? Vi får hint om at det kan ha noe med omgang med tyskerne å gjøre. Hvilken side var han på? Og hvorfor måtte Miss Kenton slutte?
Stevens forteller også om sin far fra sine storhetsdager, men også sin aldrende far som ble alvorlig syk på den store kvelden på godset hvor prominente gjester skulle komme og så mye sto på spill.
Det er ganske fascinerende å lese hvor lojal butleren var til det ytterste selv om faren lå for døden og han ikke hadde tid til annet enn å springe raskt innom rommet hans, kontakte lege, men selv ikke ha tid til å sitte der selv om han nok visste hva som er i ferd med å skje. Men det høyeste idealet for en butler på dette nivået er å stå i det uansett sett, tjene sin herre for en større sak en seg selv og ikke la seg vippe av pinnen.

Butler Stevens er i det hele tatt ganske så flink til ikke la seg synlig berøre, i alle fall ikke for seg selv.  Han er også temmelig forstokket og blind for miss Kentons forsøk på tilnærmelser og dypere følelsesmessig kontakt. Rett og slett forstokket. Han føler nok noe for henne, men kan ikke tillate seg noe utover det rent faglige. Å besøke henne på deres eldre dager i håp om å bringe henne tilbake på jobb, det kan han dog tillate seg. Så får vi se hvordan det går..

Resten av dagen er en fin, var, langsom roman, med skildringer av et dypt indre liv både på et engelsk gods og en ytterst lojal butler. Det er en roman som vokser dess lenger jeg leser, men det skal innrømmes at den var litt treg og ikke engasjerte så mye i starten.
Språket er ytterst konservativt, som høver en dannet butler på høyt nivå, og det er glimrende skildring av et sådant miljø og en sådan karakter. De andre karakterene er også godt skildret. Stevens er en god observatør, som også høver seg en butler.

Ingun/Kleppanrova har også blogget om boka nylig.

Romanen er filmet med Anthony Hopkins og Emma Thompson. Den må jeg se en dag.

Forfatteren ble født i Nagazaki i Japan i 1954, men er nå bosatt i England hvor han har bodd siden han var fem år gammel.  Han har fått Booker-prisen 3 ganger, blant annet for denne romanen. Mer om Ishiguro her.



Kazuo Ishiguro: Resten av dagen, 225 sider
Cappelen Damm 2017 (min utgave 2018- original 1988) 
Kjøpt

22 kommentarer:

  1. Så bra omtale. Ja, nå ser jeg det var filmen jeg så med Anthony Hopkins. (De har den også på biblioteket)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Det var fort skrevet i går kveld, men jeg tenkte at det var best å få det ned mens den boka var fersk i minnet. Filmen finnes på Netflix også, og jeg tenker å se den der. Men takk for tips om biblioteket, altså, selv om jeg selv ikke ser på DVD lenger, siden jeg har kvittet meg med spiller og CD-rom.. (med unntak på iMacen som står på soverommet for tiden)
      Jeg kan levende se for meg Anthony Hopkins som butleren, og det er godt mulig at jeg har sett filmen for noen år siden.

      Slett
  2. Flott anmeldelse, Anita! Eg har sjølv lest denne boka for nærmare halvanna år sidan, og opplevde den som lavmælt og med gode skildringar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elida. Som sagt til Randi over, fort skrevet i går kveld - men noen ganger er det umiddelbare helt ok, ser jeg.
      Jeg kunne ha tatt med noe om jødespørsmålet, men jeg kom ikke på alt i går kveld, men det ligger vel litt implisitt mtp tiden- og hvem Darlingtom omga seg med.
      God skildringer er det absolutt, og selv om den kan virke litt kjedelig til tider, vokser den mer etterhvert.. Den er til og med litt humoristisk til tider. Litt Grevinnen og hovmesteren når kaoset gikk som værst under det store selskapet..

      Slett
  3. Denne lesesirkelen er jo glimrende, alle tipsene om titler fra 1001 bøker, gjør jo at jeg får lest mange flere enn de 12 jeg har sett meg ut. Ishiguro har jeg bare lest en gang før, så denne her skal jeg sannelig låne på biblioteket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da Tine.:) Ja, det er det som er gøy med slike lesesirkler, selv om leseønskene bare øker.. (for deg som leser så mye, er det bare fint, det skjønner jeg- vi andre må slite med prioriteringene;))

      Slett
  4. Åh,denne må jeg lese! Sjekket bokhyllene og jammen så hadde jeg den stående,da blir den lest om ikke så lenge. Filmen må jeg også se for nettopp Emma Thomson er en av mine favorittskuepillere av den gode gamle klassen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Kjekt å få lest unna noe som står og støver i hyllene.:)
      Filmen tror jeg at jeg skal lete opp og se nå i kveld.

      Slett
    2. Det er det!Kos deg med filmen :-) Ser forresten at du leser "Rase" nå, spent på hvordan du liker den!

      Slett
    3. Takk. Har ikke startet enda, måtte bestille neste flight til Oslo mens det enda er tilbud.
      RASE leser jeg på eBokBib på mobilen, så da går det i rykk og napp. Leste en del på flyet i går, er ca halvveis. Kanskje leser jeg mer i morgen før jeg ser på andre ting på skjerm..

      Slett
  5. Jeg er veldig glad i Ishiguro, og denne har jeg faktisk på engelsk på vent hjemme i bokhylla. Derfor har jeg bare skummet omtalen din her. Fikk likevel med meg at du skrev dette var en fin, var og langsom roman. Det er nettopp det jeg liker med Ishiguro. Nå ser jeg fram til å lese denne! Bestemte meg nemlig i år for ikke å dra med meg papirbøker på tur (har ikke klart å stå imot tidligere år) men nå, kun Kindle. Jeg har jo et veldig bra bibliotek her borte også som jeg kan benytte.
    Gøy å se at så mange blir med på 1001-sirkelen. Det er en flott måte å finne seg nye bøker å utforske fra den lista!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er første boka jeg har lest av ham. Kjøpte den etter at han vant Nobelprisen, da trykte de jo opp nye bøker av ham. Hvem andre av ham kan du foreslå- hvis du skulle velge en?
      Enig i at det er veldig gøy med så mange deltakere i 1001-lesesirkelen.:)
      1001-boka må frem igjen så den ligger klar for alle avkrysninger.:)

      Slett
    2. Skal du lese en til så MÅ du lese Never let me go/Gå aldri fra meg! Boka er også filmatisert. Spesiell, forstyrrende, men aldri ekkel. Heldige du som har den tilgode :)

      Slett
    3. Er det den med de ungdommene? Husker at jeg vurderte en til i tillegg til Resten av dagen, men endte opp med denne, av grunner jeg ikke husker. Tematikk eller skriftstørrelse.

      Slett
    4. Ja det er den med ungdommene. Den bør du få med deg!

      Slett
    5. Ja, da skal jeg prøve det. Tenkte at Ishiguro ble for slow for meg, men den vokser jo, og jeg ser kvalitetene- det subtile, de gode skildringene- og tar en til, etter hvert.:) Kommer aldri til å glemme butler Stevens med de tapte mulighetene.

      Slett
  6. Flott omtale, jeg likte også denne boka godt, takk for link!
    Filmen var herlig, gled deg. Den var ganske lik boka, det er ikke ofte det skjer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingun. Bare hyggelig med link. Artig at vi helt tilfeldig nesten leste den samtidig.
      Tror jeg skal se filmen ganske straks.:)

      Slett
  7. Jeg satt på flyet til Gran canaria og så filmen Never let me go, bygd på boka av Ishigiro. Har lest boka. Bra og skremmende litteratur!

    SvarSlett
  8. Well spoken.
    Ser ut som om jeg er den eneste som både har lest boka OG sett filmen. Så faktisk filmen før jeg leste, så hovedpersonene er og blir Emma og Anthony for meg. Likte nesten filmen mer enn boka, men det er sikkert kun pga rekkefølgen.

    Skriver under på det som blir sagt om Never Let me Go.
    Fin den også. Liker at sfæren svømmes over av 1001, det eneste som mangler er at jeg selv kommer i gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm? Ingun og Randi har sett og lest begge, også jeg. Så filmen i går. Ingun sa den var tro til boka men jeg synes den utelot det vondeste, det jeg reagerte på- nemlig noe fra scenen med faren før han døde- jeg synes boka viste en Stevens jr som var mer opptatt av å være god tjener enn å vær der hos faren på det siste selv om faren ville si han noe, men han måtte bare gå.. I filmen sa faren noe og ba sønnen gå. Og kaoset og krysspresset kom sterkere fram i boka. Det er vel det subtile boka får frem, mer enn filmen. Men ellers var filmen god den altså, spesielt pga Hopkins og Thompson, men det var ikke noe å si på resten av ensemblet heller. Og det engelske landskapet er alltid vakkert.
      -
      Ja, enig ang 1001.
      Ser ut som jeg må lese Never let me go, etterhvert.
      Må være hard mot hylle-lesinga en stund fremover nå. Må.

      Slett