mandag 8. august 2016

LOFOTEN 2: To ganske lette toppturer i Vestvågøy

Den uka jeg var i Lofoten var jeg med datteren, samboeren og hunden deres #ollie.wss på to toppturer i tillegg til turen på Skrova som jeg blogget om her. Lofoten byr på utallige turmuligheter, både lavt og høyt. Fjell er det masse av, og de kan se ganske utfordrende ut der de stikker som bratte tinder rett opp fra havet. Det er fullt mulig å nå flere av dem, og gode merkede turstier finnes mange steder. Her er to tips:


Erlend og Ollie på Smørdalskammen.

Smørdalskammen, 437 moh



Turen egner seg både for terrengsykling og vandring.  Det er to stier opp mot toppen, og vi tok en som var litt lenger fordi den stien over myra antagelig var ganske våt, på grunn av at det hadde regnet noen dager. Ingen husket helt hvor vi skulle ta av fra stien for å komme opp, så vi klatret og krabbet i ulendt terreng og kratt et stykke, før vi nærmet oss platået før toppen.  Da var jeg ganske sliten, utrent som jeg var, men gi meg, nei det gjør jeg ikke så lenge kroppen tillater det.



Og opp kom vi. Litt tåkete var det til tider, men pytt, flott lell. 



Sjøla til topps og får æren av å signere for turen i boka. Turen tar vel normalt 2-3 timer t/r, men jeg tror vi brukte minst tre på grunn av at vi gikk litt feil, og at Ollie ville bort til alle sauene vi møtte, noe han selvsagt ikke fikk, og det ble dermed noen runder med dressur underveis.



Flinke Ollie, og flinke foreldre som tar ham med på toppturer flere ganger i uka.

Denne turen var jeg med på i påska en gang også, men da kom vi ikke helt opp fordi det var mye snø og vi gikk til fots. Her er litt mer info om Smørdalskammen



Middagstinden, 363 moh



Vi gikk opp fra en parkeringsplass ved en turistsenter i Mortsund. Været var strålende denne dagen, og i dag var vi tre, Ollie, datteren min og meg. Jeg var litt støl etter den forrige turen, men ikke værre enn at jeg stålsatte meg for en tur til. På grunn av hofteproblemer har det blitt lite gåing i fjell, i det hele tatt lite lengre turer de siste par årene. Jeg var spent på hvordan det gikk med hoftene, men det gikk veldig fint. Kanskje det er akkurat slik gåing i variert terreng og på mykt underlag som skal til, og ikke for lange turer. Skjønt denne turen bød på en del klatring og klyving, den var mye brattere enn Smørdalskammen.



Pauser må til, for det er bratt og Ollie vil også snuse på mye. Har en annen hund gått her før oss? Er det sauebæsj å finne?



Nå er vi ganske langt oppe, og må ta en utsiktspause. Langt der nede startet vi å gå.








Her er vi på Middagstiden. Det er mulig å gå opp til den neste toppen herfra også, men for oss var dette nok for i dag.  Man må jo passe på å ikke slite ut verken unge Ollie eller meg, vet du.



Flott utsikt til mange kanter.



Ollie har fått god trening i å posere. Instagramkontoen @ollie.wss har nå over 3000 følgere. Bildene er nydelige og jeg anbefaler en titt.


På vei ned, ser du hvor bratt det er? Godt å kunne ake seg litt ned de bratte og steinete partiene.



Bilder fra toppen.



Ollie og meg på toppen.



Gode boktips hvis du tenker å fjellvandre i Lofoten. Noe jeg virkelig anbefaler. Jeg håper på flere turer neste gang. Bøkene er lånt fra boksamlingen til Jeanette og Erlend.

Mer om Middagstinden HER Vær obs på at det er to topper som heter Middagstind i Lofoten, det andre er en del høyere.



Fotoene er mine egne. Copyright Anita Ness. Tatt med Sony Xperia og lagt inn rett fra mobilen.




2 kommentarer:

  1. Så flotte turer dere har vært på, og ekstra gøy å gå med familie en ikke ser så ofte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, veldig hyggelig å se datter og samboeren igjen.:)

      Slett