mandag 29. august 2016

KRETA: Utflukter til Knossos- Heraklion - Elafonissi (fotos)

Tid for nok et innlegg fra min Kretatur. På en uke rekker man ikke så mye, men jeg prøver å få med en utflukt elle to. For to år siden var jeg på Spinalonga og i Samariaravinen, denne gangen valgte jeg Knossos med Heraklion samt en dagstur til Elafonissi, den vakreste stranda på Kreta (i manges øyne).

Meg inne på Knossos. Sterk sol og skygge gjorde det litt vanskelig med eksponeringen, men sånn er det nå en gang..

Mange har anbefalt meg en tur til Knossos.  Det er jo spesielt at man har funnet rester fra det eldgamle minoiske riket som har hersket på Kreta i sin tid, 2700-1450 år f.Kr. .

Ved inngangspartiet på Knossos

Jeg valgte utflukt med Ving som jeg reiste med. Jeg ble plukket opp kl. 07.00 om morgenen, og fra Kalamaki er det en lang busstur til Knossos. Et par timer minst. Vi stoppet på en veikro og drakk kaffe og noe attåt for den som ville ha litt frokost. Jeg ble fristet av en croissant med sjokolade, noe som både var godt og kvalmt så tidlig om morgenen. Vi var fullstappet buss og hadde med en taletrengt guide. Hvor mye jeg fikk med meg vet fåglorna, for jeg vil helst ha det stille så tidlig, og hadde ørepropper i ørene for å forsøke å sove litt.

Vår dyktige svenske guide med en del av følget.

Det var ganske varmt i ruinene, og enda var dette ikke den varmeste dagen denne uka. Levelig tross alt, men kjekt å holde seg i skyggen når man kunne.  Å ta bilder av så mye ruiner er ikke så interessant, og egentlig kjente jeg at jeg er litt lei av å gå i ruiner med gruppe og guide. Det som jeg fikk ut av denne turen var interessante fresker, for de var det en del av.

Oksehopping, en populær aktivitet i et minoiske riket.

Denne fresken viser sannsynligvis tre prestinner. Kvinnene sto høyt i kurs i det minoiske riket. og de hadde mye makt. De ble sett opp til.

Disse fine delfinene er i et av Dronningens rom.

Tar med dette bilder fra Tronerommet, sjekk de fine søylene.

Her snakker en meget engasjert guide om Liljeprinsen, eller er han Kong Mino?  Hvem vet..  Det er egentlig ikke lov å guide selv her inne, men siden vi hadde med en lokal autorisert guide og vår svenske guide var så kunnskapsrik fikk han lov å guide på svensk.

Siden Knossos ligger like ved Heraklion fikk vi også et par timer i Kretas hovedstad. Denne byen er ikke like fin som Chania. og mye har nok sin årsak i at store deler av byen ble bombet og ødelagt under krigen, og måtte raskt gjenoppbygges etterpå. Noe rester av den venetianske og ottomanske tiden kan man nok se hvis man trasker rundt.

Midt i sentrum. Etter å ha spist en rask lunsj sammen med gruppa, gikk jeg meg en tur på egenhånd, gjennom sentrum og ned til havna. Denne dagen var det helligdag og vanlige butikker var stengt, men kafeer og turistbutikker var åpne. Yrende liv midt på torget og mot havna.

Det var fint på havna, her ser vi mot moloen. Kraftig vind og høye bølger slo mot moloen og over, og det synes folk var gøy.

Infoskilt.

Selfie i blåsten. Hold på hatten!

Dønninger mot land.

Vel hjemme i Kalamaki igjen og jeg var skikkelig sulten og tenkte det var like greit å ta middagen da, og ikke gå på hotellet og ut igjen.  Souvlaki i dag, nydelig.

En tur til Knossos med Ving kostet 45 Euro og i tillegg kom inngangspenger på 15 Euro og mat/drikke underveis.

ELAFONISSI

Jeg bestilte også turen til Elafonissi med Ving. De hadde promotilbud til 35 Euro, og kostet egentlig 39 Euro. Med i prisen er informasjon om Kreta på turen, samt et par stopp på kafe og over en ravine. Hotellet hadde også utflukter til en mye rimelige pris, 25 Euro, men da jeg fikk vite det hadde jeg allerede kjøpt med Ving. Det finnes også lokale byrå som arrangerer utflukter rimeligere enn det skandinaviske turoperatører gjør. Men da får du ikke skandinavisktalende guider hvis det er viktig for deg. På denne turen til Elafonissi, som strengt tatt kun  var en transportur, var ikke skandinavisk guide noe poeng i det hele tatt, spør du meg. Turen tok ca et par timer en vei.

Det var enormt mye folk på stranda, og været var ypperlig, ikke for mye vind som det kan bli her, og passe varmt. Parkeringsplassen var stappfull både oppe og nede, og det er imponerende hvordan bussen greide å manøvrere seg ut av denne da vi skulle returnere.

Elafonissi er en av Kretas mange miljøsertifiserte strender, som vises ved at de har blått flagg.

Når du kommer ned til stranda dukker det opp flere felt med solsenger. De koster noen euro, jeg vet ikke hvor mye, for jeg gikk lenger unna.  Noen har fortalt meg at man må betale for to senger selv om man bare trenger en.

Guiden informerte om at hvis en ønsker å være mer for seg selv, eller ikke ligge der de store massene er så kan man gå et stykke og finne roligere områder.

Det gjorde jeg. Jeg gikk vel ca et kvarter bortover stranda, og det var masse folk som gikk frem og tilbake gjennom sanddyner, bukter og kroker. Elafonissi er en gedigen stor strand, og selv om det er mye folk her, trenger man ikke å føle klaustrofobi. Her er nok plass.

Vi var her midt på dagen, og dette var også min siste dag på Kreta, og den dagen da jeg greide å bli solbrent på ryggen selv med faktor tyve. Vanligvis skygger jeg unna sola midt på dagen, men denne dagen hadde jeg ikke noe valg hvis jeg da ikke hadde ligget under parasoll.  Det gjorde jeg ikke. Skulle jo ikke være her såå lenge.

Den rosa stranden dukker opp hvis du går et stykke. Helt spesielt, og vannet er klart og nydelig, dog litt kaldere enn det var i buktene rundt Kalamaki/Kato Stalos.  Rosafargen kommer av bittesmå stykker av lyserøde muslingskall.

Litt bading ble det, men ikke så mye.

Mest lå jeg og leste.

Og kikket på folket som kom og gikk.

Jeg ble helt hekta på denne spennende krimboka av John Hart. Lett å bli solbrent da.

Det er en del variasjon i terrenget, klipper, rene strender, små bukter, sanddyner.

Vi fikk vel en ca tre- tre og en halv time her. Jeg kunne gjerne vært lenger. Stranda har flere små strandbarer, toalett, samt en restaurant nedenfor parkeringsplassen.

Et lite stopp over en ravine, for å se ned og kjøpe noe for den som ville.  Ikke noe å se på, spør du meg.

Vel hjemme i Kalamaki gikk jeg også denne dagen og spiste med en gang. Jeg valgte dagens ferske fisk, en dorado. Den var kjempegod. Etter maten spanderte huset dessert og likør. En fin skikk som mange restauranter har.  De andre stedene fikk jeg som regel vannmelon med likør eller raki.

Takk for meg:)

Kreta , vi ses igjen!

PS: Hvis du trykker på bildene får du dem opp i større størrelse, de blir skarpere og du kan se dem i serie. Bildene er tatt med Sony Xperia z5, og er ikke redigert mua noe beskjæring her og der. Copyright: Anita Ness.

Andre innlegg fra Hellas:
1. Kreta - shopping i Chania juni -14
2. Bokstrand på Kreta juni- 14
3. Kreta - Spinalonga juni -14
4. Korfu - strendene aug - 15
5. Korfu  aug- 15
6. Hydra mai -10
7. Kreta - Chania august-16

1. Flotte bilder. Din erfaring med Knossos er det samme inntrykket som jeg satt med. Vi var til og med på en varm dag. Rett og slett masete synes jeg. Den stranden har vi ikke vært på, men kanskje man burde det en gang.

Fin uke til deg!

1. Takk for det Eva.:) Ja, det kan fort bli masete på slike severdigheter med masse folk- og ekstra med varmen.
      Elafonissi anbefales! Dra på egenhånd, eller med lokal transport, så får man mer tid og sparer penger.
      Fin uke til deg også Eva!

2. Så flott. Alt du rekker Anita - Imponerende. Jeg kjenner meg igjen, og det er lenge siden det, at jeg har vært der.

1. Takk for det Randi.:) Kreta er toppers. Det tar litt tid å lage slike bildeinnlegg, men de er så artige å ha og se tilbake på, dessuten håper jeg andre kan ha glede av det.:)

3. Kreta er så vakker! Kun vært der en gang (sålangt) så takk for turen og gode tips til utflukter! Jeg er ikke så glad i proppfulle busser på tur - har en smule klaustrofobi. Men Elafonissi i egen bil så fantastisk ut! Definitivt notert!

Så du hadde spist dorado. Aldeles nydelig fisk! Når vi drar på sommerferie (til høsten) så skal sambo og kompis ha med seg fluefiskestenger. På to av stedene skal vi ha leilighet med kjøkken. Gjett om det skal stå fersk fisk på menyen og være gode bøker i sekken :)

1. Ja, ikke sant. Kreta er verdt flere gjenbesøk. Neste gang ønsker jeg å bo i Paleochora, selv om jeg trives godt der jeg har vært.
      Leiebil er sikkert utmerket å ha, så kan dere farte til Elafonissi og andre steder på egenhånd uten å måtte forholde seg til fulle busser og mye folk.
      Dorado er vanlig her i middelahvsområdet. God fisk, ja.:)
      Heldig dere som skal ut å fiske.:) Det er avslappende aktivitet.

4. Herlige Kreta, for en fin tur du har hatt. Var på Kreta og Knossos etter endt videregående, og det begynner jo å bli noen år siden. Sitter i et særdeles grått og vått Bergen akkurat nå, og kunne godt tenkt meg på første fly sørover :)

1. Ja, det er alltid deilig på Kreta, eller i Hellas.:) Det er veldig grått og regnfullt her også nå Tine, og bare knapt 10-12 grader. Høsten er i gang.