onsdag 17. august 2016

Syndenes forlatelse av John Hart. Gåtta banen for ei bok!

Ikke hver dag jeg blir helt oppslukt av ei bok, altså. John Harts siste krim, Syndenes forlatelse forlot meg aldri, eller jeg greide ikke å la være å lese. Heldigvis har jeg ferie, og siden jeg startet på boka i går ettermiddag har det gått i ett med lesing frem til jeg ble ferdig i kveld. Jeg har vært på utflukt, til stranda Elafonisi på Kreta, der kunne jeg finne meg en rolig plett for å lese. Og så på bussen hjem, og før og etter middagen. Vips, så var jeg ferdig. For ei bok!



Jeg skal gjøre innlegget kort og kjapt. Det er sent og jeg skal reise hjem fra vakre Kreta i morgen, ganske tidlig opp, men ikke grytidlig heldigvis. I dag sto jeg opp kl.07.00, fordi jeg skulle bli med Ving på en utflukt til Elafonisi i dag. Jeg bare gledet meg sånn til å se stranda, bade, samt finne en plass å lese.


 I dag, leste John Hart på Elafonisi beach

Jeg har ikke lest noe av John Hart før. Jeg har hørt andre si at denne boka ikke er like bra som de andre, men på Goodreads er folk veldig delte om akkurat dette. Uansett, jeg likte boka kjempegodt. Så mye at at den var vanskelig å legge fra seg. At folk gikk forbi og skravlet, at folk støyet litt på bussen , forsvant for meg, jeg var helt oppslukt.



Jeg har ikke tenkt å skive en vanlig omtale. Jeg vil bare at dere skal skjønne at hvis dere liker krim så er dette boka absolutt verdt å ta en titt på.  ( og stranda også, med rød sand) 




 I går, leste jeg John Hart på Iguana Beach.

Hvis dere vil vite noe om handlingen så kan jeg kort prøve å beskrive det, selv om det ikke er så lett:
Det handler om Elizabeth Black som er suspendert etterforsker (ja, enda en suspendert etterforsker uten formell utdanning som jeg har lest om på kort tid, se Huset ved innsjøen)
Hun reddet Channing, en ung jente fra to brutale overfallsmenn i en låst kjeller. Samtidig blir Adrian Wall, eks-politimann,  en Elizabeth likte godt, en hun så opp til, sluppet ut fra fengselet etter 13 år dømt for drap på en kvinne. Han går på bar, med 50 dollar i statslønn og blir møtt av en 14-åring som vil hevne drapet på sin mor. Et annet sted blir nok et lik funnet på et alter i en gammel kirke, drept på samme måten som drapet Walls ble siktet for.

Så skjer det en hel masse. Wall blir på nytt ettersøkt, tauet inn, Elizabeth greier ikke å glemme Adrian og oppsøker ham, i tillegg til at hun har et sterkt morshjerte for både den 14-årige gutten Gideon og jenta Channing.

Noen andre vil også ha tak i Adrian Walls, ta knekken på ham.
Vi får vite mye om hva Adrian opplevde i fengselet, hvorfor Elizabeth er som hun er, og alt som skjer er et kappløp med tiden mot sterke krefter i media, politi og fengselsvesen.

Mange har noe å vinne, mange har noe å jage etter. Vi snakker både penger, dekke over gamle synder, hevn, men også hva man er villig til å gjøre for sine nærmeste, og om galskap.

John Hart skriver knakende godt, og selv om tanken på gjerningsmannen slo meg en gang, så synes jeg det var søkt at jeg slo det fra meg. Men man vet aldri med en hardcore krim- alt kan skje.



Har sjelden sett så mange ta selfie som her på Elafonisi, og jeg måtte også, ofc.:)


John Hart skal jeg helt sikkert lese mer av!

PS. Syndenes forlatelse kommer i salg 1.september, og jeg har vært så heldig å få et forhåndseksemplar. Smør dere med tålmodighet folkens, men gled dere.


Inger Johanne har også blogget om boka.


John Hart: Syndenes forlatelse, 555 s
Font forlag 2016
Kilde: Forhåndseksemplar


4 kommentarer:

  1. For en fantastisk strand! Og så bra at John Hart viste seg å være super ferielektyre, og vel verdt med i kofferten :) Tusen takk for link!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stranda var/ er kjempefin.:) Og jeg likte virkelig boka til John Hart. Har visst mye å glede meg til skjønner jeg, siden du og Tine mener de andre bøkene hans er bedre..

      Slett
  2. For et herlig innlegg, jeg lengter etter sol og strandliv, og siden jeg har lest boken nøyer jeg meg med å si at jeg er blant dem som synes at dette er hans dårligste. Det sier veldig mye om de andre bøkene hans, så det er bare å hive seg rundt Anita! Kos deg på jobb i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tine.:) Jeg må visst ta en titt på de andre bøkene hans etterhvert også skjønner jeg.. Men nå er det jo bokhøst og greier, så vi får se når det blir tid til det.:)

      Slett