fredag 5. august 2016

Kan jeg bli med deg hjem av Marie Aubert. Lovende novelledebut.

Marie Aubert, f. 1979, har debutert med novellesamlingen Kan jeg bli med deg hjem.  Boka er utgitt på Oktober forlag, og den kom overraskende i posten forleden. Det passet veldig godt å få noen nyskrevne noveller deisende ned i fanget da, siden jeg akkurat var ferdig med Ferrante 3, og hadde godt at å lese noe helt annet. Novellene er ikke så lange, de er velskrevne og gir rom for undring i etterkant.


Samlingen består av ni noveller, som jeg leste nå og da over to dager. Litt på bussen, litt på senga, litt i sofaen. De handler om det å være foreldre, være singel, være barnløs, inngå forhold til en annen med barn fra før og selv ikke ha barn, den vanskelige kjærligheten, om å miste en bror, om sterkt vennskap. Som en bunn i historiene gjør menneskene noe de skammer seg over, som en forlengelse av å forsøke å leve ut en lengsel eller et savn.

Jeg likte å lese disse novellene, selv om de fleste ga meg en følelse av ubehag. Forfatteren evner å vri historien over i overraskende vendinger. Du blir nysgjerrig på hva som skjer, drives framover, og sitter igjen med et: -Æh, hva var det?  Hvorfor gjorde hun/han det? 
Og det er vel noe med dette at man til et visst nivå kan kjenne seg igjen i noe underveis i flere av historiene, men ville vi ha handlet slik? Noe blir veldig uforståelig, noe kunne sikkert ha skjedd hvermansen i gitte situasjoner. Uansett er det ekkelt og ubehagelig å kjenne på følelsen av skam som flere av historien frembringer. Jeg tenker at når forfatteren greier å frembringe reaksjoner og følelser, så har hun gjort en bra jobb.

Jeg er forsåvidt enig med Beathe i at en del av novellene kanskje er litt like, selv om karakterene skifter roller.  Sånn sett er det anbefalt å ikke lese alt i et jafs, men porsjonere dem mellom forskjellige gjøremål. La de enkelte historiene synke litt inn.
Beathe har også et kort referat fra de enkelte novellene i samlingen så jeg anbefaler å lese hennes innlegg også.

Marie Aubert har skrevet en lovende debut, og det blir spennende å følge henne videre. Enda er et et stykke frem til Ingvild Rishøi og Kjell Askildsen, men hvem vet, en dag...
Lovende novellister trenger vi flere av.

Marie Aubert jobber til daglig i Kagge forlag. Hun er født og bosatt i Oslo. Hun vant førstepremie for novellen "Bare gjør det" i novellekonkurransen Litteratur på Blå arrangerte i samarbeid med Vinduet våren 2013.

Mer om bok og forfatter HER


Foto: Oktoberjournal.no


Marie Aubert: Kan jeg bli med deg hjem, 117 s
Oktober forlag 2016
Kilde: Anmeldereksemplar


6 kommentarer:

  1. Så kjekt at du også har lest denne, og likte den så godt. Skal ta ditt råd om å lese novellene med litt opphold imellom til etterretning, når jeg skal lese boken om litt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var ganske interessant og velskrevet. Spent på din dom:)

      Slett
  2. Kunne sikkert med fordel brukt noe lengre tid på denne, latt novellene synke noe mer inn før jeg hastet videre til neste. Da hadde kanskje ikke novellene fremstått så like som enkelte av dem gjorde når jeg leste den nærmest under ett.

    Absolutt en lovende debut dette og det blir spennende å se hva hun får til i fremtiden. Tusen takk for link, og jeg har naturligvis lagt inn link til ditt innlegg.

    Ha en fin kveld, Anita! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å lese fort i strekk.. På slutten leste jeg vel tre i strekk, men ellers var det en eller to av gangen.
      Takk for linking du også.:)

      Slett
  3. Jeg planlegger å lese denne snart, og leser derfor omtalene fra deg og Beathe med glede. Enig i at noveller bør leses en for en og ikke i strekk. Men det glemmer jeg ofte når jeg er i gang. Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Den fikk kjempegod anmeldelse i Adresseavisen i dag, med en femmer. Takk, i lige så.:)

      Slett