søndag 28. august 2016

Litterær Hagefest i Adrianstua i Trondheim med bl.a. Johan Harstad og Kim Småge

I flere år har jeg tatt turen til Litterær Hagefest i Trondheims forfatterbolig Adrianstua i Ringvebukta. Så også i år. Dagen startet solrikt, og jeg brukte de første timene til å lese på verandaen, siden programmet til Hagefesten fra kl. 14.00 mest var myntet på barn og ungdom (og familier). Kl. 16.30 skulle det være poesiopplesing, deretter samtale med Årets hagegjest Johan Harstad og avslutningsvis prosaopplesinger med blant annet Kim Småge.  Jeg satset på å være der til poesien. Da kom også regnet.



Arild Vange leser gjendiktninger for et lydhørt poesielskende publikum. (foto: Anita Ness)

Jeg ble ikke så imponert over de første unge lyrikernes opplesinger dessverre. Jeg tenkte at det er et stort sprang fra mange av de nye unge til de en gang lovende lyrikerne Ingrid Storholmen, Marte Huke og Gunnar Værnes bl.a. som imponerte meg stort med sine opplesinger i Sponhuset under min første litterære hagefest.  (når var det? Mange år siden... hagefesten har vart i 15 år, er det så lenge siden? Både Storholmen, Værness og Huke har skrevet mye siden den gang og er i dag anerkjente forfattere og poeter)

Jeg liker vanligvis godt å høre diktopplesinger. Når poetene kan lese, og har skrevet noe som klinger bra, vel og merke.
Arild Vange er en veteran i Trondheims litterære miljø, som jeg har hørt mange ganger lese både egen dikt og sine gjendiktninger.
De siste poeten var en kar fra Brønnøysund, Asbjørn Stenmark. som leste fra sin nye bok; Bikkjeevangeliet. Det var faktisk ganske gøy å høre på, her var det humor og ikke bare tristesse. Verdt å merke seg. Han leste også noen bikkjedikt, Den dumme bikkja og Den feite bikkja, som var ganske morsomme, og som jeg tenkte kan egne seg godt som slampoesi også.




Årets hagegjest Johan Harstad i samtale med Johan Mjønes (forfatter fra Orkanger). (foto: Anita Ness)

Mange har nok fått med seg oppmerksomheten Johan Harstad har fått for sin siste roman Max, Mischa og Tetoffensiven (2015). Det er tredje gangen siden i fjor høst jeg har hørt Johan Harstad bli bokbadet. I dag var faktisk den mest interessante, og vi fikk en hel time som gikk utrolig fort. Mjønes er en dyktig bokbader, og lot veien gå litt som den ble til, uten å styre for mye, men samtidig holdt han en viss tråd. De var innom flere av bøkene hans, og det som har gått gjennom som et bakteppe siden hans første roman er Vietnamkrigen. De snakket også om filmen Apocalypse nå, som  er basert på Joseph Conrads Mørkets hjerte, med den forskjell at krigen befinner seg i Vietnam, ikke i Kongo.
Det snakkes selvsagt om den siste boka også, og jeg får igjen en sterk påminnelse om at jeg skal lese den. Og nå er boka kommet i pocketutgave så det er sikkert lettere og mer håndterlig å lese de 1100 sidene når boka har slanket seg i fra kilo til gram. 
Ofc, snakket de om tematikken tykke bøker, men det bare ble sånn, sa Harstad, men aldri har han kuttet slik som han har kuttet denne sin lengste roman. Uansett så er bøkene hans i gjennomsnitt på 300 sider, hele forfatterskapet tatt i betraktning.


Kim Småge leser fra sin siste roman; Dameroman m/menn. (foto: Anita Ness)

Hagefestens konferansier Mathias R. Samuelsen introduserte Kim Småge som en av våre viktigste forfattere, spesielt knyttet til den kvinnelige krimforfatterbølgen som kom med Småge, Unni Lindell, Karin Fossum. Kim Småge ble tildelt Rivertonprisen for Nattdykk.
Jeg likte veldig godt krimromanene til Småge om Annekin Halvorsen, samt den beste, frittstående Kainan om frimurerbevegelsen. 
Kim Småge har ikke skrevet krim på mange år, men er nå ute med en en roman i en annen genre; Dameroman m/menn, som hun leste fra.
Jeg har lest boka, som lanseres i disse dager. 
Det eneste jeg vil si om det nå er at jeg likte krimbøkene til Småge mye bedre.

De to andre forfatterne som leste fra sine bøker var Åsmund Forfang og Bjørn Arild Ersland.



13 kommentarer:

  1. Takk for fint referat - så fikk jeg med meg litt mer. (Jeg var der fra 13-tiden jeg, så jeg fikk med meg åpningen, men så ble det tur og bærplukking i stedet)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Randi. Jeg kikket etter deg, vet du. Jeg hadde planlagt å dra for å få med meg det som interesserte meg i programmet ellers hadde det blitt en for lang dag.. Kaldt da jeg var der, men det skyet over før jeg dro hjemmefra så jeg var godt kledd..

      Slett
  2. Jeg har ikke lest den siste av Johan Harstad, alt for tykk bok for meg.(kommer den på lydbok, håper det) Buzz Aldrin var fin, men Hasselby var veldig tematisk lik. Han skriver ganske så spesielt.
    Det så kaldt ut i Trondheim i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller, har faktisk ikke lest noe av Harstad enda, men har sett TV-serien Buzz Aldrin. Ønske rå lese Max&Mischa selv om den er tykk, må bare finne anledningen, tiden.. Trenger å lese nogenlunde sammenhengende for å få flyten og mest mulig ut av en roman..

      Ja, rart hvordan været skifter. Tidligere i dag satt jeg på verandaen og svetta, så ble det overskyet og det regnet mye, og kaldt å sitte ute i flere timer , ja..

      Slett
    2. Takk for at du tipset om Bokbloggertreffet, litt rart at det ikke står noe på Bokblogger sin side fordi jeg er aldri på Facebook, det gidder jeg ikke bruke tid på. De meldingene går rett i søppelkassa mi.
      Vet ikke om jeg får til å dra dit, men skal prøve. Det hadde vært fantastisk å høre Morten S.

      Slett
    3. Det er jo dumt at infoen ikke spres på andre måter (dvs det stå jo i litteraturhusets program, men da må man jo vite at det skal være der)-- skal varsle dem om det. Feks at det sendes ut info på mail til alle som har stemt! Håper du får til å komme!

      Slett
  3. For en spennende dag du har hatt. Selv har jeg sittet med Jan Erik Vold sitt nye verk Kanon, om norske poeter og lyrikere, et verk som jeg innbilte meg inneholdt alle som skriver/har skrevet dikt i Norge. Vel jeg fant verken Storholmen, Værness, Huke eller Vange i boken hans, så poesiverdenen er nok myyyye større enn jeg aner. Takk for at du gir oss en liten smakebit fra ditt hjørne av verden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Storholmen er jo absolutt kritikerrost og har gitt ut flere diktsamlinger, men det er kanskje en ulempe og komme fra distriktet nordafor Sinsenkrysset..?

      Artig at du liker innlegget og rapporten fra midten av landet.:) (ps- er ikke midten det samme som sentrum, sånn egentlig? )
      Btw- verket til Wold høres interessant ut, på tross av sannsynlige mangler..;)

      Slett
    2. Ps.. Vange er fra ditt distrikt egentlig https://no.wikipedia.org/wiki/Arild_Vange, selv om han har bodd lenge her i Midten..

      Slett
  4. Er på tur ut for å gå en tur i finværet. Så bare en kort tilbakemelding. Jeg fikk tips om Hagefesten fra Randi, men valgte å reise hjem til Smøla, da jeg ikke fant så mye interessant i år. (Var i Trondheimsområdet uka før). Fint å få referat, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var synd, men det er ikke sikkert du hadde rukket det som var på slutten av dagen uansett.. Hyggelig at du synes det er ok med referat:)

      Slett
  5. Der skulle je ha vøri. Johan Harstad er min absolutte favoritt. Buzz Aldrin var favorittboka helt til Max, Mischa... kom. Skulle ønske det var jeg som hadde til gode å lese den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt at du kunne ha tenkt deg å ha vært der da.:) Skjønner jeg har noe å se frem til ang lesing bok.:)

      Slett