søndag 21. august 2016

KRETA : CHANIA (fotos)

Chania er en nydelig by. Jeg var der for to år siden og visste da at jeg måtte tilbake. Nå har jeg nettopp kommet tilbake fra min andre tur til Kreta. Chania er en fotogen by, med den vakre venetianske havnen. Denne uka i august var jeg kun en tur i Chania, en dagstur på en lørdag stappfullt av folk.  Her er noen bilder:

Jeg tok bussen inn fra Kalamaki hvor jeg bodde.  Det kostet 2,50 Euro siden jeg betalte kontant. Kjøper du på forhånd koster det 1,70. Det hadde vært veldig varmt dagene før, og denne lørdagen var heldigvis delvis skyet og en del vind og ikke så trykkende varmt. Perfekt for en bytur.

Fra bussholdeplassen gikk jeg gjennom den fine parken, og gledet meg over gjensynet. Min plan var klar, jeg hadde et par butikker jeg skulle besøke, kjøpe noe hudpleie og noen gaver, samt gå til frisøren vis jeg fant en, og ellers bare ta det med ro og vandre i havna spesielt.

Frisør fant jeg ganske fort i gata der bussen stoppet og de hadde ledig. Så jeg tok sjansen, kun 10 Euro, og jeg trengte bare en enkel klipp. Før og etter. Vinden tok tak i frisyren da jeg kom ut, og det var godt at det ble litt lettere.

Gatebilder fra Chania. I turistgatene var det trangt med folk. Det er ferietid for grekere, italienere og andre i Middehavsområdet, og absolutt ikke bare oss fra nord som vanker her nede.

Etter å ha tråkket litt i de trange gatene ble jeg sulten og noen ganger må det bli enkelt. Sandwich og en øl. Deretter gikk den andre trange turistgata hvor jeg fant igjen Ambrosia, den herlige butikken med masse naturlig hudpleie og kosmetikk, samt kretiske olivenoljer, drikker, krydder etc. Jeg handlet mye (se den kurven da), og sikret meg hudkremer fra Bioselect (nå med norsk side) som jeg handlet sist jeg var der. Her er innehaversken, en utrolig ok dame. Jeg fikk en del rabatt fordi jeg handlet så mye, og en smak på en deilig kaffelikør.

Da det var gjort gikk mot havna . Masse fine hus, og et yrende liv å se.

Kø for italiensk is. Jeg måtte også ha. Nam..

Sist jeg var i Chania så jeg denne rockekafeen; Avalon. Nå satt jeg meg med en øl her og hørte på skikkelig rockemusikk. Det kan jo bli nok zorba også innimellom.

Fiskere på havna, med fyret mitt i mot.

Det er utrolig mange restauranter og kafeer ved havna , samt i smugene opp gjennom.

Nå spiste jeg her, på Amphora Taverna, som har fått mye bra kritikk. Jeg bestilte lam med gresk grønt, hva det enn var for noe. Det smakte godt, men var ikke noe å ta bilde av. Det er i alle fall en populær plass, og stappfullt, hyggelig betjening, og maten var helt ok.

Kvelden kommer fort på og jeg gikk gjennom de samle smugene i gamlebyen tilbake til bussen. Mye fint  å se her også.

Chania er verdt et besøk eller flere og jeg håper det blir flere på meg også.

Flere små innlegg fra denne Kretaturen kommer etterhvert.

Mine innlegg fra Kreta fra 2014 her:

Shopping i Chania (dette innnlegget er det nest mest leste på bloggen siden jeg startet den)
Bokstrand på Kreta
Spinalonga

1. Artig å se bildene😊. Har vært der noen ganger,og vil gjerne dit igjen😊. Flott by!

1. Så hyggelig.:) Ja, det er en flott by!

2. Enig at Chania er flott også er det så fint å ta bussen over fjellet og andre steder. Et flott utgangspunkt og charmerende by, jeg må tilbake dit en dag

1. Jeg har enda mye uutforsket på Kreta. Regner med det blir flere anledninger. Jeg var på utflukt til Elafonisi og Knossos denne uka, bilder skal komme.

3. Enig! Chania er en kjempefin by, var der selv for tre år siden, og likte meg svært godt :) Fine bilder Anita.

4. Chania er en nydelig by som jeg har vært noen ganger i. Mye fint å se og ikke minst handle. I år ble det ikke Kreta, men Kroatia. Men jeg skal garantert tilbake.

1. Ja, ikke sant.. Chania er en by det er fint å komme tilbake til.:)

5. Vi har hatt hjemmeferie de siste 3 årene etter at vi kjøpte oss hytte, og når jeg ser disse bildene fra Chania får jeg skikkelig reiselyst! Ser ut som et fantastisk sted. Må nok bare begynne å spare penger til neste ferie :)

1. Ja, Chania og Kreta anbefales. Reiser man utenom skoleferien eller helt på tampen blir det heller ikke så dyrt.

6. Oi - så mange flotte bilder og fin reise-reportasje som vanlig.