torsdag 15. august 2019

Husbytte av Rebecca Fleet. Psykologisk thriller med treg start som tok seg sterkt opp

Jeg liker psykologiske thriller som sjanger, men hvor spennende de viser seg å bli, varierer. Jeg har nettopp lest Terapeuten av Helene Flood og Den som elsker deg høyt av Kristine Storli Henningsen. Husbytte ligner mest på Terapeuten av disse, selv om de også er forskjellige på sitt vis.



Forlaget om boka:
Caroline og Francis avtaler å bytte sin småbyleilighet mot et hus i utkanten av London. De trenger en ferie, en mulighet til å finne tilbake til hverandre etter en periode hvor ekteskapet nesten har gått i stykker. Caroline har vært utro og Francis har slitt med psykisk sykdom. 
Etter å ha installert seg i huset dukker det opp en nabo. En merkelig, innpåsliten ung dame. Spenningene mellom Caroline og Francis har ikke avtatt og naboens oppførsel gjør det heller ikke bedre.
Caroline oppdager små detaljer i huset som altfor tydelig peker på hennes fortid. Personen de har byttet med ser ut til å vite urovekkende mye om henne ¿ og ser også ut til å kjenne hennes største hemmelighet.


Caroline har nok ikke helt glemt Carl, som er den yngre kollegaen hun var utro med.
Ting som skjer, ting som dukker opp i huset, minner henne stadig om Carl. Det viser seg også at det er en forbindelse mellom naboen Amber og Carl, uten at jeg skal røpe mer om det. 
Romanen veksler mellom 2013 og 2015 (nåtid). I 2013 hadde Caroline forhold til Carl og det skildres intense scener av begjær og kjærlighet, men så skjer det noe og det går lang tid før vi får vite hva som skjedde den natta det ble brudd og hvorfor det ble brudd.
Jeg synes de scenene mellom Caroline og Carl er det minst interessante i boka helt frem til det skrur seg til mot en avsløring av hemmeligheten.
Samtidig skrur det seg til når det gjelder det som skjer i huset, hvem er denne personen de har byttet bort leiligheten sin til og hva vil denne med dem og hvorfor.

Husbytte er godt skrevet, og blir etterhvert ganske spennende og har tidvis en ekkel stemning. Det er en roman om hevn, skjøre følelser, et skjørt samliv, hemmeligheter som vokser, og det ligger en tragedie og ulmer et sted. Caroline og Francis har det fortsatt ikke godt selv om han har kuttet ut pillemisbruket. Det er så sårbart. Særlig for henne som ikke har glemt Carl og begynner å bli temmelig tynnslitt av det som nå skjer i huset de har byttet til seg. Han blir også frustrert over hennes fjernhet, naturlig nok. Denne ferien skulle de jo bruke til å finne tilbake til hverandre. Om de gjør det skal ikke jeg avsløre.
Francis er også psykolog av yrke - som også Terapeuten Sara i Helene Floods kritikerroste debut-  og vi får noen scener fra hans praksis som er ganske så interessante. Enda en terapeut som mister kontroll.


Tine har også blogget om denne boka


Husbytte av Rebecca Fleet: Husbytte, 318 s
Aschehoug 2019 (rett i pocket)
Leseeksemplar





12 kommentarer:

  1. Håper dette betyr at de 3 timene jeg (fremdeles) har igjen blir mer spennende enn det har vært so far..? Så du ga 3 på goodreads, så er ikke for håpefull.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den blir bedre. Men ikke best.
      3 er litt over middels. Sånn passe god, starten treg, slutten mye bedre. Snittet blir derfor som det blir..

      Slett
    2. Ok, jeg får ta meg sammen og høre ferdig. Trekker pusten. Kanskje på tur idag. Skal prøve.

      Slett
    3. Ja, du kan jo prøve, men les nå ferdig Meg Meg Meg først.;)

      Slett
  2. Hmm.. Og jeg som så for meg The Holiday.. Not so much.. Starter på Terapeuten imorgen, tenker jeg. Så får jeg se om jeg havner på denne. Liiiittegranne usikker etter kommentarene til dere to her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hva du synes om Terapeuten og ev. denne her..

      Slett
    2. Ihvertfall godt startet på Terapeuten, men ikke kommet så langt ennå. So far, 25 prosent inn, so good. Holder på med et strikkeprosjekt parallelt, så jeg tenderer mot lydbok. Terapeuten har jeg på Kindle, på nattbordet, så det kan ta litt tid :)

      Slett
    3. Bra du liker den så langt, da..:)

      Slett
    4. Hehe, Marianne, jeg tenkte også først på Holiday..

      Slett
  3. Blir jo litt nysgjerrig på disse bøkene selv om noen av dem havner sånn midt på treet. Blir sikkert til at jeg leser dem en gang.

    P.s. Får man deltatt om en skriver omtale på diktlesesirkelen fra juli nå? Kom på at jeg ikke har skrevet om Anne Carson og kan sikkert få gjort det i løpet av helgen 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du psykologiske thrillere, er denne absloutt verdt å lese, særlig hvis man kan lese den opp mot andre lignende bøker. Det er interessant,

      Ja, går hlt fint med diktsirkel og Carson. Har ventet på den:)

      Slett