onsdag 14. august 2019

Den lille høna med bæsj i ryggsekken av H.L.Phoenix. En nydelig barnebok

Jeg har lest en nydelig liten barnebok, med flotte tegninger og god tekst. Det er ikke så ofte jeg gjør det, og tegningene i denne boka falt både jeg og barnebarnet pladask for. 




Den lille høna Gui som bor på Sukkertoppen i Glitterdalen legger ut på en lang og slitsom ferd en månelys natt. I sekken på ryggen har hun illeluktende bagasje. På veien møter hun dyr og planter som synes det er ekkelt at hun lukter vondt og ber den lille høna komme seg vekk.
Det de andre ikke vet er at den snille Gui er på vei til å hjelpe en fluefamilie som ikke har mat eller hus å bo i. Fluer trenger også noe å leve av.
Fluene har sendt ut brev til alle dyrene i Glitterdalen med bønn om hjelp, men bare Gui tok dette alvorlig. Gui står imot skjellsord og avvisning og er en skikkelig modig liten helt.

Den lille høna med bæsj i ryggsekken er en nydelig illustrert barnebok med bilder i sterke klare farger.  På bildene ser vi hønas ferd, dyrene og blomstene hun møter, som blomsten Bodull, frosken Fromp, soppen Shrom, krokodillen Kano og en traktor. Teksten og historien er ganske enkel, som den må være for de yngste barna. Skjønt for de aller yngste er det nok for mye tekst. Jeg leste nylig denne boka flere kvelder for mitt barnebarn på to år, og han ble veldig begeistret for bildene, men hadde ikke tålmodighet til å vente på at all teksten ble lest. Her måtte jeg improvisere og fortelle historien i korte trekk. Det fungerte helt fint.
Nettbokhandlere mener denne boka passer for barn 3 -  6 år.

Den lille høna med bæsj i ryggsekken er en barnebok som foreldre, venner og slektninger anbefales å lese til sine smårollinger.  Små barn liker prat om bæsj, flotte bilder av rare dyr med sterke farger og fine rørende historier om en modig liten helt som ender godt.

Terningkast 5 (+)

Boka er både skrevet og illustrert av H.L. Phoenix. Flere bilder kan ses her (forfatterens hjemmeside)
Anmeldelsen er også publisert via Bold Books.


Foto: Helge Lee


H. L. Phoenix: Den lille høna med bæsj i ryggsekken, 38 s
Level X 2019
Anmeldereksemplar


4 kommentarer:

  1. Er det ikke herlig å kunne lese bøker for barnebarn? Denne skal jeg notere meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig koselig.:)
      Og denne boka anbefales, dine er vel eldre enn min lille Jakob?

      Slett
    2. Min gullunge blir 4 i oktober, men jeg har fått meg en ny gjeng på jobb som bare er 1 år, så jeg er alltid på utkikk etter nye bøker til småttisene :)

      Slett
    3. 4 år er jo perfekt for denne boka. 1-åringer blir nok i minste laget..

      Slett