torsdag 22. august 2019

I sirkel under solen av Paula McLain. Moshonistas biografisirkel august -19

Kategori: Crossover.
Jeg har valgt en biografisk roman/dokumentarroman om Beryl Markham (1902-1986). Beryl Markham var en meget sterk og selvstendig kvinne, en pioner. Hun var den første kvinnelige hestetreneren i Afrika/den britiske kolonien og den første kvinnelige piloten som fløy over Atlanterhavet non-stop. Hun var venn av Denys Finch Hatton og Karen Blixen, og hadde et kjærlighetsforhold til Hatton. Markham ble født i England, men vokste opp og levde mesteparten av sitt liv i Kenya.

Beryls mor reiste fra henne og faren Clutt da Beryl var fem år. Hun tok med seg broren hennes og dro tilbake til England fordi hun angivelig ikke greide å være mer i det barske landet. Faren levde sin drøm der med egen farm og han drev med hester. Beryl hadde et savn av en mor resten av livet, men knyttet desto et sterkere bånd til sin far.  Han ville henne alt godt, men så sin begrensing og engasjerte etter noen år en husholderske. Da var allerede Beryl så vant til å leve fritt, leke med den afrikanske vennen sin Ruta på afrikansk vis, fritt og vilt i bushen og naturen. Beryl var også blitt veldig dyktig med hestene. Hun opponerte det hun kunne mot Mrs O, husholdersken, men ble sendt bort på skole, noe som ikke ble særlig vellykket. Beryl hørte til i livet på og rundt farmen, og ikke et velfrisert liv blant dannede mennesker.

Boka skildrer Beryls barndom og oppvekst og frem til hun som 34-åring har flydd over Atlanterhavet som første kvinnelige pilot, i ett strekk.
Det er mye savn, mye brudd, mange tap, mange skandaler. Hun blir presset til å gifte seg som 16-åring, men innså ganske raskt at dette ikke var nok gjennomtenkt. Hennes far må gi opp farmen pga økonomiske problemer og satser på å reise til Sør-Afrika med Mrs O for å bygge en ny business. Beryl ønsker ikke å være noe annet sted, og hun blir rådd til å gife seg slik at hun kan bli forsørget. Alternativet er å bli med faren til Sør-Afrika, noe hun ikke vil. Å skaffe seg jobb som enslig ung kvinne er nok ikke særlig lett. Hun gifter seg med Jock, en arbeidsom farmer som har lite tid for henne i disse vanskelige tidene. Han er også mer opptatt av familiens ære og rykte enn Beryls følelser. Det går ikke bra. Han er slem når han drikker. Beryl flykter til hestene, søker trøst der som hun alltid gjør når livet blir vanskelig. Hun ønsker skilsmisse fra ham, men han nekter henne det. Etterhvert får hun jobb som hestetrener, men må jobbe hardt for å få innpass og respekt. Det blir mange opp-og nedturer. Hun er svært dyktig og vinner mange løp, trener opp sårete dyr, men det skal lite til før noen gir henne sparken. Hun har også fått dårlig rykte pga sidesprang fra Jock mens hun var gift med ham, selv om forholdet var dødt. Slikt ble ikke tolerert i den engelske kolonien, i alle fall ikke av Jock som hevnet enhver ærekrenkelse.
Det var ikke uvanlig blant settlerne med utroskap og partnerbytte, men det måtte gjøres på en måte som ikke skapte harme. Noen hadde det også som selskapslek med partnerbytte, spesielt i de rikes leir, der også Beryl fikk innpass en periode pga et forhold til en eldre mann Frank som forbarmet seg over henne etter at hun måtte flykte fra skammen i Afrika.

Beryl ble også kjent med Karen Blixen og hennes elsker Denys Finch Hatton. Karens likte selskaper, var sosial og tok Beryl under sine vinger i perioder. Beryl trivdes sammen med den sterke damen, og hadde dyp respekt for henne. Imidlertid ble hun også svært fascinert av Denys og han av henne og de to utviklet også et kjærlighetsforhold, som de måtte holde unna Karen. Denys var Karens store kjærlighet selv om hun var gift med Bror Blixen. Men hun nektet ham skilsmisse da det ville føre til tap av muligheter og anseelse å være skilt. Denys var overhodet ikke interessert i å gifte seg selv om han nok var glad i Kare også. Han var en vill fugl, en fri mann som ikke passet i slike trange rammer som et eksteskap kan være. Han og Beryl var nok ganske like.

Beryl skjønner også at hun ikke kan få Denys, hun ønsker heller ikke å ødelegge for Karen, men greier ikke å holde seg unna de møtene hun får med Denys. Karen aner nok at det er noe, for deres relasjon blir en periode også ganske kjølig.

Beryl gifter seg med en nyankommen settler, Mansfield Markham. Hun liker ham, han er snill, de har en fin tone. Han er også rik og beiler til henne helt til hun gir etter. I starten har de det fint sammen, helt til hun blir gravid og blir med ham til England, der hans dominerende mor bor. Barnet er født med kritiske misdannelser og Mansfield og moren nekter Beryl å ta med barnet tilbake til Afrika, og Mansfield har mistet lysten på å dra tilbake. Ekteskapet slår sprekker, Beryl er på nytt i sorg, ikke pga M, men pga sønnen sin. Hun reiser tilbake, hva ellers kan hun gjøre, det er det hun hører til.
I sorg treffer hun på nytt Denys som har blitt aktiv flyger. Det er gjennom flygingen hun også begynner med at hun får tilbake livsgnisten. Da Denys dør i en flystyrt, en tur hun egentlig skulle ha vært med på, men pga flytereneren hennes ba henne ikke dra pga en uggen magefølelse, lot hun være. De fikk aldri vite hva som gikk galt i flystyrten hvor Denys og en afrikansk gutt døde.
Beryl bestemte seg da for å fortsette der Denys slapp. Få flyserfikat, jobbe med turister i bushen, fly dem på safari, over landskap, fotosafarier etc. Og hun gjorde også det store, fløy alene over Atlanteren i ett strekk, som første kvinne.

Jeg har lest en lignende bok før av Paula Mclain, The Paris Wife, om Hemingway og hans kone Hadley, en nydelig bok.
Jeg likte også godt denne boka. Historien om Beryl engasjerte. De visuelle skildringene av farmen, Afrika, Kenya, naturen, dyrene, er veldig gode. Det er som å være der, kjenne luktene, se lyset, fargene. Levende. Jeg tror ikke jeg har hørt om Beryl før. Hun har skrevet en selvbiografi, som fikk gode kritikker, men solgte lite. West with the night heter den, og kom visstnok også på norsk på Gyldendal i 1988 ; Vestover i natten.  (en bok jeg må skaffe meg) Ifølge wikipedia er det også utgitt et par dokumentarer om henne. De har jeg lyst til å se. Jeg fikk også lyst til å se filmen Mitt Afrika igjen.
Det er også interessant å få et innblikk i hvordan settlerne levde i den britiske kolonien.
Det var mye om hester, hestetrening, hesteløp og stell i boka, og noen ganger synes jeg det kunne bli litt langdrygt. Jeg synes også forlaget har vært for slurvete med korrekturen, slikt er irriterende.
Men ellers, så var historien om Beryl verdt å få med seg. En helt spesiell kvinne, uten tvil. En kvinne som gikk egne veier, selv om det kostet masse.

Mer om Moshinistas biografisirkel og andre bidrag her

Du kan se bilder av henne her

Paula McLain: I sirkel under solen, 448 s
Pantagruel 2016 (original 2012)
Kjøpt



9 kommentarer:

  1. Spennende dame du har funnet frem til, veldig gøy å lese om sterke kvinner som er pionerer innen et felt som vi gjerne tar som en selvfølge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun var fascinerende.
      Tror ikke det er så vanlig med kvinnelige piloter i dag heller... har ikke sett noen på flyene jeg har flydd, men jeg kjenner en jagerflypilot som er kvinne..

      Slett
  2. Omtalen din engasjerte meg. Jeg har ikke hørt om denne kvinnen før. men fikk lyst til å lese om henne. Hun har virkelig hatt et mangesidig liv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Hun var ukjent for meg også helt til jeg fant denne boka,,

      Slett
    2. PS. Hun er med i filmen Mitt Afrika i et par-tre scener som Felicity,

      Slett
  3. Tenk, eg har hatt det så travelt at eg har gått glipp av biorunden. Eit forsinka innlegg kjem med tid og stunder. Tenkjer eg går for Are Kalvø og hytteboka hans sidan eg likevel les i den. Ein slags crossover er det i alle fall.
    Interessant innlegg, denne Beryl Markham har eg aldri høyrt om før. Forfattaren er også ukjent for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra at du kommer med om enn på etterskudd. Vi må holde biosirkelen oppe. Den er jo gøy.:)
      Beryl M var også ukjent for meg før jeg kom over denne boka. Spennende kvinne, en som har blitt litt glemt..

      Slett
  4. Damen var helt ukjent for meg - men du har laget en fyldig omtale, så her fikk jeg innblikk i denne personens liv og levnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun har nok blitt litt glemt.
      Artig at du fikk et brukbart innblikk.:)

      Slett