søndag 5. april 2020

Bilder i ord av Roald Ellingsen (dikt). Med en smakebit på søndag.

Jeg startet på Bilder i ord av Roald Ellingsen tidligere i mars, men greide ikke da å lese så mye dikt av gangen fordi konsentrasjonen min har vært laber. Det jeg leste likte jeg veldig godt. Roald skriver veldig fint, han er en sann poet. Nå har jeg lest resten av samlingen, og deler smakebiter fra den under her. 




Litt om forfatteren og bakgrunn:
Jeg traff Roald Ellingsen på et skrivekurs i Marrakech i 2009. Kurset ble arrangert av reisemagasinet Vagabond og det dreide seg om reiseskriving/reiseskildringer. Roald viste også der sin lyriske åre. Siden har vi fulgt hverandre på instagram og facebook og jeg var så heldig å få et eksemplar av hans diktsamling Bilder i ord, som han ga ut på eget forlag i 2019. Han har fått publisert noen dikt i Dagbladet og er aktiv på Diktkammeret og andre dikt-nettsteder. Roald er utdannet siviløkonom fra Bergen, er oppvokst i Flekkefjord og Stavanger. I de siste årene har han utviklet seg til å bli en dyktig naturfotograf. Jeg liker veldig godt bildene av spesielle og vakre fugler som han poster på instagram .

Diktene hans bærer også preg av kjærlighet til naturen, men også av kjærligheten mellom mann og kvinne. Det er en overvekt av kjærlighetsdikt i samlingen. De er vare, gode, dirrende, det er gode vakre møter , men også dikt som sier noe om savn og lengsel.
Roald skriver også om reiser, blant annet er det et dikt fra Marrakech i boka som fører meg tilbake dit, jeg kjenner igjen lukter, lyder, stemningen som han skildrer så fint.

Ordlek i Marrakech

det er søndagskveld
i marrakech -
jeg går og driver
gatelangs
hører medinaens
mange tungemål
jeg som europeer
ikke skjønner
smaker på lyder
jeg likevel liker
fremmedartede
som de er 

...

agdz
berber
bou azzer
...

djemaa el fna
kasbah
m`hamid

...
ord med smak av
arabisk mystikk
og ettersmak av
myrra og honning
...

(utdrag fra s.118-120)

Og her et et dikt om kjærlighet:

Lengsel

det finnes tider 
jeg ikke tenker
på deg og
tankene
tar fri -
finnes tilmed
timer jeg ikke
lengter hvert 
minutt

(s. 15)

Han skriver også om flyktninger, flukt og om Kina:

Chao Ling

I Chao Ling flyg
dei framleis, sommerfuglane
Her heime sit eg slått
ut av verknaden
Sansar hausten si triumferande ferd
blant lauv og avkledde
menneskesinn

(s. 33)

Roald Ellingsen skriver både på nynorsk og bokmål. Noen ganger gir det nynorske språket et ekstra lyrisk preg, synes jeg.

Avslutningsvis tar jeg med et dikt som jeg synes passer ekstra godt i disse social distancing- koronatider:

Alene

Trøtt av å være tapper
Er ikke blant de tapre
I krig er mennesker tapre

Jeg er ikke i krig

Bare her i
armene
mine

(s. 129) 


Hele samlingen er på 157 sider ( 3 deler) og kan med fordel lese porsjonsvis. Ellingsen skriver vakkert, det er mange fine dikt her som er på like høyt nivå som mye annet innen lyrikk jeg har lest. Om dikteren har forsøkt å få sine dikt antatt hos et vanlig forlag, vet jeg ikke, men det synes jeg han burde prøve hvis ikke.

 Hvis du vil lese mer om Roald Ellingsen er bloggen hans her


Litt på siden , for spesielt interesserte:
Jeg gjorde meg også noen tanker om hvor vanskelig det kan være å få noe utgitt på vanlige forlag ut fra den kjennskapen jeg har til skriveglade flinke skrivere fra mange skrivekurs jeg selv har deltatt på, samt mange bloggere jeg har blitt kjent med i årenes løp . Siden jeg startet å blogge i 2006 har flere bloggere gitt ut bøker, de fleste har gitt ut selv. 
Fra VGB-tiden; MillaVanilla (Kolofon), Marita Synnestvedt, Thea Kristine Bye (dikt), Randi Lind (barnebok), Berit Helberg (diverse, hun var også forfatter da hun startet å blogge), Ann Lill Grendahl Elshaug (Lilly Kraft, eget forlag), Jan Martin Fongen, Gunn Marit Nisja (har utgitt flere bøker og blitt antatt på Juritzen og nå Cappelen Damm), Magni Iren Moan Grlj (Commentum). 
Fra Bokbloggermiljøet: Geir Tangen (krim på Gyldendal), Ann Helen Kolaas (debuterer nå på Samlaget med ungdomsroman), Lise Forfang Grimnes (Ungdomsroman, Aschehoug), Miriam Stendal Boules (roman på Vigmostad&Bjørke og en sakprosa før det om forfatteren Rune Kristiansen på Oktober, og før det igjen en bok på franski 1999 etter sin doktoravhandling)
Fra skrivekurs jeg har gått på: Roald Ellingsen (dikt, eget forlag), Linda Tangen (dikt, eget forlag), Toril Knutsen-Øy (Kolofon). 
Kan hende jeg har glemt noen, eller det er noen jeg ikke vet om.  Litt morsomt å reflektere over.

Flere Smakebiter fra bokbloggere her


Roald Ellingsen: Bilder i ord, 157 s
Rex forlag 2019
Gave fått av forfatteren

22 kommentarer:

  1. Ikke så opptatt av diktene. MEN.
    Ser du leser Darling River. Spent på hva du synes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har så vidt begynt. Leste et kapittel på senga i går, der hun og faren kjører rundt.. Fanget meg inn, men var så trøtt etter 5 episoder med Valhalla Murders på Netflix, så jeg måtte sove.. Gleder meg til å lese videre:)

      Slett
  2. Du er flink til å legge vekk bøker når det ikke funker akkurat da, og erfarer at det funker bedre senere. Skal huske på dette neste gang jeg presser meg gjennom en bok. Artig refleksjon du har gjort deg :)
    Riktig god palmesøndag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøver så godt jeg kan og erfarer at det er lurt.:) Nå går det ut over 1001-bøkene som blir liggende inntil videre.. Mens hyllebøkene får et rush :)

      Takk og god palemsøndag til deg også Tine:)

      Slett
  3. det var fina små dikter. känner inte alls till författaren. tack för smakebitarna!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det. Forfatteren er nok ukjent både i Sverige og det ganske land i Norge-såfremt man ikke følger han på instagram eller diktsider på nettet, siden dette er hans første bok.
      God påske til deg:)

      Slett
  4. Det där var en helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Høres ut som en fin bok dette så jeg noterer meg denne. Kjekt å lese om de som har blogget og nå gitt ut bok. Kom også på en annen tidligere bokblogger? Miriam...og nå står etternavnet stille, uansett artig.

    Ha en fin palmesøndag, Anita 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Sikker på at du vil like mye her.
      Åja, ang bokbloggere og utgitte bøker, du mener Miriiam Stendal Boulos? Kom med romanen Silkehjelmen nå og har tidligere skrevet en sakprosabok. Hun er litteraturviter.

      Slett
    2. Ja,stemmer det! Mener hun hadde blogg en gang i tiden. Silkehjem ligger på vent her.

      Slett
    3. Ja, det stemmer det. Har hilst på og snakket med henne på et av Bokbloggertreffene vi hadde i Oslo i starten.

      Slett
    4. Hun hadde gitt ut bok før bokbloggernes tid (i 1999), men det har ingenting å si. Måtte google: http://www.oktober.no/Forfattere/Norske/Boulos-Miriam-Stendal

      Slett
    5. Har fått Silkehjelm jeg også Men må vente litt med det, trist tema- ellers så er er jeg spent på å lese den:)

      Slett
    6. Nei,det har det jo ikke. Er spent på den jeg også og for sikkerhets skyld har jeg fått 2 av den men tror ikke det blir problem å bli kvitt den sånn når kaoset har lagt seg litt.
      Må å handle litt i morgen og nesten som jeg gruer meg litt, har fått mat på døren de siste ukene men ikke alt som er å få tak i der så da må jeg ut. Eller jeg går jo ut men ikke i butikk.

      Slett
    7. 2 bøker? Sender forlaget deg dobbelt opp?
      Har vært og handla litt i dag, og det var ganske mye folk på OBS midt på dagen, liker ikke å krasje på folk og handlevogner hele tiden, selv om de fleste virker som de prøver å holde avstand. Styrer normalt unna de tidspunktene det er folksomt, men det er nok flere hjemme for tiden og folk handler til alle tider..

      Temperaturen steg med 12-14 grader i dag og det var sol og bok på veranda i ettermiddag. Herlig.:)

      Slett
  6. Fin poesi. Det måste vara speciellt när man känner författaren. Skrivarkurs i Marrakech låter glammigt ;) Tack för smakbit, ha en fin kväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er det. Så helt nøytralt blir ikke en slik omtale, men jeg mener jo det jeg skriver. Dessuten kjenner jeg ham ikke så godt utover å ha gått på samme kurs, og fulgt ham på insta- og fb.
      Ha en fin kveld du også:)

      Slett
  7. Tackl för smakbiten! Fin lyrik1

    SvarSlett
  8. Känner inte till den författaren. Tack för smakbitarna!

    SvarSlett