torsdag 6. oktober 2016

Norges beste vinkjøp 2017 Ingvild Tennfjord - inspirerende liten sak

Under Kagges høstmøte ble Ingvild Tennfjords nye bok; Norges beste vinkjøp 2017, presentert av henne selv. Tennfjord har gjort suksess som vinspaltist i flere aviser, som A-magasinet, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Bergens Tidende. Jeg har også sett noen hennes artikler på trykk i min regionavis Adresseavisen. Hun har skrevet tre bøker om vin tidligere og ble nominert til Brageprisen for boka Skål. Få nesa i vin uten å få nesa i sky i 2013. Jeg har ikke lest disse bøkene, men har kjente som har snakket varmt om dem. Tennfjord greide å overbevise meg om at hennes bøker om vin og måten hun presenterer sin vinglede- og kunnskap på, er verdt å ta en titt på.


Selv har jeg vært interessert i vin siden jeg arbeidet som servitør i mine yngre dager, dvs på slutten av 70-tallet og noen år på 80-tallet. Jeg har også servitørutdanning og vinlære som fag fra den gangen.  Mye har skjedd siden da på vinfronten. Da var det først og fremst de franske vinene som gjaldt; viner fra Bordeaux, Burgund, Rhone, Beaujolaise. På hvitvinsiden var det de tyske; Riesling og Mosel. Senere kom italienske, spanske og chilenske viner på markedet, de ble populære hos folk, og flere sorter, andre land og druer kom stadig til. De franske gikk helt i glemmeboka for folk flest.

I dag har vin blitt veldig populært hos hvermannsen, utvalget er større enn noen gang. Det arrangeres vinkurs, vinturer og vinsmaking over en lav sko både her til lands og i utlandet.  Men det er likevel ikke en enkel verden å orientere seg i siden utvalget er så stort, og smaken forskjellig. Vinmopolet har også fått dyktige ansatte som kan gi gode råd om vin.

Selv hadde jeg noen år hvor jeg elsket italiensk vin, så gikk det over, jeg synes de rimelige vinene ble for sure og lette for meg. Jeg har aldri kjøpt spesiell dyr vin, det har jeg ikke hatt råd til, selv om jeg går opp i pris en gang imellom ved spesielle anledninger og til spesiell mat.

I noen år nå har mine favoritter vært viner fra Argentina. Den berømte druen Malbec er selve Mendozadruen, og har lagt grunnlaget for meget god vin. (selv om ikke Tennfjord vier Malbec så stor plass i sin bok, så er det min mening. )De er fyldige, smaksrike og gode til mat og for seg selv. De er alltid sikkerstikk, sammen med noen chilenere på rødvinsfronten. Hvitvin er best om sommeren, synes jeg. Og til fisk og skalldyr.
Men i det siste har jeg følt jeg bare har tråkket i samme sporet når jeg går på polet Jeg går rundt og kikker, prøver noe annet en gang i blant, blir ikke helt fornøyd og vender tilbake til argentinerne.
Så når Ingvild Tennfjord presenterte denne boka, tenkte jeg at den kan jeg prøve å lese, og se om jeg får noen nye tips jeg får lyst til å teste. Og det har jeg absolutt fått.



Ingvild Tennfjord på Kagges høstmøte



Boka er enkel oppbygd, med litt basic info om druesorter, vindistrikt, verdens beste vinland, samt egne kapittel med tips til vin for diverse anledninger som fredagskveld, date, de beste pappvinene, bryllupsdag, fest for mange, fest for få, hyttetur med mer. Hun har også med et kapittel om råvarer, om hvilken vin som matcher reker, skalldyr, fisk, biff, tapas, etc etc--
Her tipses det om viner for kalde vinterkvelder, 17.mai, jula og hva som passer gjennom årets gang. Gaveviner fåt et eget kapittel, og det gjør også viner inndelt i priskategorier. Hvilken vin er god og  passer min lommebok?

Å finne den rette vinen til anledningen kan også være en kunst.
En helg for få uker siden var det nydelig vær og jeg hadde lyst til å kjøpe reker. Jeg brukte tips fra boka og dro på polet for å kjøpe denne samt et par andre viner jeg hadde plukket ut. Jeg kikket etter en østerriksk vin som heter Rabl Gruner Veltinger, men den hadde de ikke, så jeg valgte en i samme familien; Meinklang Gruner Veltinger, som er nevnt et annet sted i boka. Den viste seg å være aldeles nydelig, og et perfekt valg. Jeg rullet dråpene i munnhulen, smattet og virkelig koste meg med denne vinen, den var ikke som noen andre lette som man drikker nesten som saft eller vann. Ikke var den så veldig dyr heller, 136 kroner. Og dessuten er den økologisk og biodynamisk.
Dette er et eksempel på hvordan bruke boka. Jeg ble også fornøyd med en rimelig rødvin fra Piemonte, som ga utrolig mye smak for prisen.
(vær obs på at boka tipser om 2017-viner, så det er ikke sikkert du finner alt på Polet enda, samt at noen er i bestillingsutvalg)

Så er du ute etter noen nye tips på vinfronten, eller trenger hjelp til å orientere deg om vin sånn generelt, eller lære litt om druesorter og distrikt, på et enkelt nivå, er dette absolutt en bok å anbefale.
(selv om jeg savnet noe, et lite kapittel om økologisk vin, som det nå blir mer og mer av heldigvis)

Jeg synes også det var morsomt å lese kapittelet om viner gjennom årenes gang, en tidsreise om vinene som formet Norge og utviklingen frem til nå. (ja, hvem husker ikke Norsk Rødvin, samt Mateus, rosevinen hvis flaske var populær som lysestake, en vin som min gamle vinlærer Millejord fra Trondheim kokk- og stuertskole,  forøvrig kalte for fotvask,  og Le Cardinal fra 70- og 80-tallet? )

Skål!





Ingvild Tennfjord: Norges beste vinkjøp 2017, 143 s
Kagge forlag 2016
Kilde: Anmeldereksemplar



4 kommentarer:

  1. Forfatteren sprudlet for oss også i Bergen, og for en dame! Har vurdert å kjøpe den selv, men jeg er egentlig ikke kresen på vin, så lenge den ikke er søt, så jeg har drøyet litt. Herlig å høre hva du synes om boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun var forfriskende.:) Så har hun også skrevet en bok om bobler, what else.
      Jeg er ganske nøye på vin, ikke at jeg er feinsmecker akkurat, men den må matche til mat, og det er en del viner jeg ikke liker så godt..
      Boka er artig selv om du ikke er kresen på vin.;)

      Slett
  2. Interessant om vin! Jeg liker helst vin fra Australia og New Zealand, men er så absolutt ingen "kjenner" Må bare nevne at vi har fått vinmonopol på Smøla nå, så jeg får ta meg en tur dit en dag. Kanskje etter en titt inn i Tennfjord sin bok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det.:)
      Man finner som regel sine favoritter blant land, druer og typer vin. Jeg har intet imot australsk vin, men de er ikke blant mine toppfavoritter. Viner fra New Zealand har jeg ikke særlig greie på, kanskje skal jeg teste det en gang. Tror jeg har kjøpt noe hvitvin derfra som jeg likte en gang, men husker ikke hvilken sort..
      Ja, ta en titt i boka og før Smøla på vinkartet.;) Artig at dere har fått pol:)

      Slett