lørdag 18. august 2018

Codex av Tom Egeland - Bjørn Beltø nr.8- litt sliten?

Tom Egeland har skiftet forlag siden sist, og har gitt ut sin siste Bjørn Beltø-thriller på nystartede Capitana forlag. Akkurat det gjør ingen forskjell. Stilen på cover og layout, samt innhold, er som før. Bjørn Beltø-serien har mange fans der ute, og for tiden ligger Codex på toppen av salgslistene. Selv har jeg vært storfan fra første bok, men jeg må innrømme at Lasaruseffekten og Codex ikke har engasjert meg i like stor grad. Er det meg eller bøkene?


Når der gjelder Lasaruseffekten (som jeg dessverre ikke har rukket å blogge om) så likte jeg tematikken veldig godt, og jeg hadde planer om å skrive innlegg som tok for seg likheter og forskjeller i den og danske A.J.Kazinskys Søvnen og døden, siden de spinner rundt noe av den samme tematikken; gjenfødelse, gjenoppstandelse.  Det har det ikke blitt noe av så langt.
Angående Lasaruseffekten så likte jeg i starten at den var dvelende og rommet en del fakta og filosofering, men etterhvert synes jeg det ble for langsomt. Dette er tross alt spenningsbøker, og det er en balanse der mellom sak/tema og spenning.  Jeg hadde forventinger til Codex, på tross av lavt spenningsnivå i Lasarus. Men dessverre innfridde det ikke mer enn passelig.

Bjørn Beltø blir engasjert i en sak der Kristi tornekrone og en kodeks- en to tusen år gammel tekstsamling  som arkeologer i Roma har funnet i en gammel pavegrav forsvinner. I tillegg er to av arkeologene drept. Tekstsamlingen kan inneholde historier som kan endre det som kirken er tuftet på, nemlig Paulus sine tekster som grunnlag for den rolle kristendommen har fått. Her står det mange interesser på spill og som vanlig dukker det opp skumle folk med uhederlige hensikter fra flere kanter. Religion og kirkemakt er en ting, økonomiske interesser en annen.

Det er ganske forvirrende i starten, for det ikke åpenbart hvem som er venner med hvem, men etterhvert skjønner man jo tegningen, selv om det er temmelig innfløkt. Vi får også servert en historie fra 1944 parallelt med nåtiden.
Og til sist; ingen Beltø-historie uten en damehistorie, og hvordan den ender kan jeg selvsagt ikke røpe.

Codex  handler også mye om tekst/gamle tekster, teologi og den slags, noe jeg synes demper fremdriften til tider. Der jeg synes det blir mest nerve er når historien om Jakob den rettferdige- Jesu bror- og Peter kontra Paulus sin betydning blir berørt. Dette kunne jeg tenkt meg å lest mer om. Jeg synes også sidehistorien fra 1944 om et kjærestepar, en munk og om en kriminalinspektør, også er en spennende og gripende historie, samt hvordan den griper inn i nåtiden.
Som spenningsroman følger Codex samme mønster som før, som teologisk thriller er Codex grundig behandlet, men kanskje for grundig?
Tom Egeland skriver godt, det er ikke det. Men begynner han å lide av litt Beltø-tretthet? Og hvor lenge kan man greie å holde spenningen i bøker med bibelske konspirasjonstemaer? Er det bare jeg som har lest for mye av slik litteratur og har nådd et metningspunkt, eller handler det også om hvordan serien har utviklet seg?
Jeg synes forøvrig det er et pluss at kapitlene er korte, at det er mye luft, (boka er kjappere lest enn tykkelsen skal tilsi) at designen er estetisk lekker, at det er liste med forklaringer bakerst (mini-leksikon).

Andre bøker om Bjørn Beltø som jeg har blogget om:
Den 13. disippel - nr. 5
Djevelmasken - nr. 6

Jeg har lest alle bøkene i serien med unntak av Nostrademus testamente. (har den i hylla og den skal leses) Jeg har likt alle veldig godt, bortsett fra de to siste hvor det dabbet noe av. Det betyr ikke at jeg mislikte dem, kun at jeg likte dem mindre enn de forrige.

Serien:

Om Tom Egeland på wiki
Hans hjemmeside her

Andre bloggere?
Not yet!


Anmeldelser:
VG: - lekkert , terningkast 5
Dagbladet - fans og teologisk interesserte får full pakke, men hvor mange omdreininger av opplegget tåles det før det når sin egen parodi, spør Fredrik Wandrup. Terningkast 4
Adresseavisen: - bra start, fallende kvalitet. Terningkast 3


Tom Egeland: Codex, 479 s
Capitana forlag 2018
Leseeksemplar



Fra Jerusalem. Via Dolorosa. Jesus med korset. (foto: Anita Ness)
Han var ikke den eneste som ble henrettet, den eneste som figurerte som en ny Messias og profet i de dager, ifølge romanen Codex.  Hvorfor ble han utpekt som Guds sønn og ikke andre? Dette diskuteres i Codex. 



Utsikt over Jerusalem fra Oljeberget.  (foto: Anita Ness)
Jeg var i Israel og Palestina i vinter, og spurte meg mang en gang om fundamentet for alt det som er bygd opp på grunn av Bibelen, religion, kristendommen, all den kommersialismen , all den makta, alle de kirkene.. om hvorfor alt dette fortsatt har en funksjon når det er bygd på så skjørt grunnlag, faktisk ganske trolig faktiske feil.



13 kommentarer:

  1. Fin omtale Anita, er nesten litt glad for at du ikke er jublende begeistret, sånn som "alle" andre. Jeg har skrevet ferdig om boken nå, måtte presse meg til å lytte den ferdig, for dette var kjedelige greier. Jeg elsket de første bøkene, men nå er det slutt. Lenker til deg, fant ut at Skrivehula og Reidars har omtalt boken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine. Jublende begeistret ble jeg nok ikke, men jeg liker Beltø-serien, men jeg tror at denne var den tammeste av dem.. Kanskje er jeg litt lei tematikken kristendom? Det ble noen kjedelige partier ja, langsomme, - men også deler som jeg likte bedre og det var mer nerve i.
      Godt at det ikke bare er meg, da- har lurt på om det er meg som er særdeles kritisk for tiden. Lite som fenger sånn ordentlig.

      Kjenner ikke til de bloggerne du nevner, og fant dem ikke når jeg googlet. orker ikke google mer enn 4-5 sider.. Får være måte på, liksom. Men alle er fri til å linke inn i kommentarfeltet. Artig å lese hva andre mener.

      Angående bejubling, så ser du at de tre avisene jeg linket til gir forskjellige terningkast og kritikk. Adresseavisen var heller lunken.
      Selv heller jeg mer til Dagbladets vurdering, selv om det virker som Wandrup er litt mer fornøyd enn meg. Så kanskje mellom 3-4 hvis jeg skulle trille..

      Slett
    2. Jeg har også likt Beltø godt, så det skal ikke stå på det. Det er nok helst følelsen av å ha lest det før, og at jeg venter på at det skal skje noe som får meg til å skjerpe oppmerksomheten :)

      Slett
  2. Må innrømme at jeg har scannet her, for jeg skal lese boka selv og ønsker å være 'upåvirket' i den grad det går an. Var også litt mettet etter forrige bok, men syns Beltø er en likandes kar så jeg prøver meg igjen. Uansett om det går littegranne nedoverbakke nå, så har Egeland sålangt - sett med mine øyne - overgått Dan Brown med 10 i stil. Bare det er grunn nok til å lese om vår lokale Langdon ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å høre hva du synes etter du har lest. Enig med deg at Tom Egelands første bøker slo Dan Brown ned i støvlene.

      Slett
    2. Svaret kom utenfor tråden...lenger ned.

      Slett
  3. Ja, det skjønner jeg godt Marianne. Spent på hva du synes. Når det gjelder Sirkelens ende, så synes jeg den var mye bedre enn DaVinci-koden, fordi det var mer dybde på innhold og karaktertegninger. Paktens voktere, Lucifers evangelium, Den 13.disippel, Djevelmasken. de var også knallgode.
    Når det gjelder de siste par bøkene har jeg likt Dan Browns bedre- men det kan handle om tematikk, men også om fart og spenning. Noe som forøvrig kan henge sammen.
    Brown har skrevet mer om kunst og terrorisme/data, Egeland har stort sett holdt seg til oldtids- og gammel religiøs og okkult tematikk.

    Men for all del; jeg har lest de to innleggene til de Tine nevnte, og de likte jo boka veldig godt. Jeg bare undret meg litt over om Oldertrøen-Skrivehula og jeg hadde lest samme bok, en stund...

    Selvsagt må du lese denne.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Codex skal definitivt leses. Har bare litt mye på plata akkurat nå. Er inne i en god stim. Likte faktisk den siste Origin av Dan Brown veldig så mye bedre enn de siste tre heseblesende 'løpebøkene'. Hvem er vi/hvor går vi/teknologi trigger meg alltid, og denne var - syns jeg - den nest beste boka han har skrevet. Nr 1 er fremdeles i mine øyne Angels and Demons, selv om de aller fleste setter Da Vinci koden på topp. Så får vi se hva Egeland har hostet opp :)

      Slett
    2. Ja, sånn er det.
      Jeg likte også Engler og demoner mye bedre enn Da Vinci- koden, som jeg synes var litt Eh, platt skrevet..

      Slett
    3. Morsomt med handling fra Barcelona i Origin. Dit reiser jeg om en et par ukers tid 😃

      Slett
    4. Du farter rundt! Skal du inn i kirka, som du jo nå MÅ.. så beregn lang tid, og ha tålmod med på boks. Det hadde ikke jeg, så jeg hoppet over. Studerte den utenfra. Et syn det også. Gleder meg til å være med deg inn ;)

      Slett
    5. Ja, det er ferien min det. Og så skal jeg være barnevakt for barnebarnet en kveld/morgen. Drar med datter og hennes lille familie.
      Har vært i Barcelona før og orket iiikkkkee å gå inn i Sagrada Familas, not.. med den køa. Ble beskuet på avstand. Får se om jeg orker nå. Hvis, så skal du få sitte på skuldra.;) Var også i Parq Guel, så det trenger jeg heller ikke. Var i "Havets katedral" da, verdt et titt.. Var også på Montserrat, magisk.
      Men det er mye god mat i byen og mye å se, så det blir nok bra. Skal noen dager litt ut av byen også. Gleder meg mest til maten, stranda og å være sammen med datter og de.
      Kanskje jeg skal se i Origin igjen om det er tips der til steder å dra til utenfor byen..??

      Slett