torsdag 2. april 2015

3 dager i KRAKOW - Polen

3 dager i Krakow. Billige flybilletter med Norwegian direkte fra Værnes, Trondheim. Hadde håpet på vårlige dager, men det var faktisk like kaldt der som hjemme, ja kanskje litt surere. Lørdag regn, resten sol. Krakow er en vakker by. Her kommer noen bilder , noen tips og mine opplevelser.

Markedplassen med Kleshallen, Rynek Glowny.

Inne i Kleshallen. De består av massevis av boder for kunst, kunsthåndtverk, souvenirer, husflid, polske varer. Veldig ordentlig her. Fint laget. Det er boder både ute og inne.

Jeg reiste fra Værnes kl.07.00 lørdag morgen og ankom Krakow ca 9.30. Kort flytur med andre ord. Det regnet, og etter å ha sjekket inn på hotellet, samt kjøpt meg paraply, så ruslet jeg rundt i gamlebyen. Jeg hadde en Gatelangs guide fra Aschehoug, samt notert en del tips fra internettsteder om kafeer jeg ønsker å besøke.

Kafeer i Krakow

Den første fant jeg i Ulica Bracka, i en sidegate fra markedplassen, nedover mot Wavel. Nowa Prowincja. Jeg ble slått av hvor kult og koselig det var, og hvor billig. Maten var enkel, men dugde som lett lunsj midt på dagen. Det var fullt av folk, noe de fleste kafeene jeg var innom, var.  I denne gata var det flere kule kafeer og spisesteder.

Jeg vandret videre mot Kazimiers, jødekvartalet, en bydel som blir beskrevet som Grunerløkka i Oslo, med masse kreative folk, kule kafeer, gallerier med mer. Jeg fant Absynt, som jeg hadde lest om. En koselig bar/kafe som ligner på Mormors stuer i Trondheim, med spesialiteten barkart med drinker basert på absint. Ren absint laget på den rette måten, flambert med sukkerbit  får du også. Kanskje må du prøve den for å få øye på den grønne fe, i alle fall fikk ikke jeg det ved å drikke cocktailen The Green Fairy.

Borgen Wavel er flott der den ruver i mørket. Jeg tok meg en tur dit i dagslys en annen dag.

Jeg ramlet innom en kirke på vei hjem lørdagskvelden. Det var konsert der med Krakow kammerorkester som spilte gyldne klassikere. Det var vakkert, men kaldt å sitte der en times tid. Jeg pådro meg en liten forkjølelse, som gjorde at jeg ikke orket å dra ut til Saltgruvene, som jeg hadde lyst til. Men det får jeg gjøre en annen gang.

Jeg tenkte å ta trikken til Kazimiers søndag, fordi det var ganske slitsomt å gå så mye rundt omkring når jeg var litt forkjølet. Men jeg havna på feil spor, og frem og tilbake ble like langt, så jeg gikk en runde i den vakre Plantyparken rundt Gamlebyen, og gikk opp på Wavel. Det var virkelig flott der, og været var godt. Men å ta en trikketur uansett er ikke så dumt, for man får sett litt utafor turistløypa.

Wavel i dagslys.

Det var litt kaldt, men fint å sitte ute på kafeen en liten stund. Inne i souverirbutikken kjøpte jeg meg noen bokmerker. Billig de også. Men ellers var det ikke noe billig på kafeen her. Kaffen var mer enn dobbelt så dyr som ellers. Men uansett billigere enn hjemme, hvor en kaffe koster 30 kr +/-.

Utsikt fra Wavel

Den er vakker.  Elva Wisla ligger rolig og slynger seg gjennom byen.

Ved elva ligger det båter med restauranter. Jeg var ikke der, men snakket med noen som hadde spist lunsj på en av båtene og de synes det var ganske bra.

Vandring i Kazimiers

En gammel gård, jeg aner ikke hva det har vært her inne, men til høyre er det en kirke. Jeg blir fascinert av slike bygninger og fantasien settes i sving.

På andre siden av den lange bygningen var det en bygate med mange boliger, gallerier, butikker, og graffity på veggene.

Enda flere kafeer i Krakow

Singer er en kul kafe i Ulica Estery 20. Interiøret er skakt og skjevt, med sprukne speil, rød fløyel, gotisk preg som brytes med symaskiner på mange bord. Fyr i peisen ga meg vamen tilbake etter å ha frosset litt igjen.  Dagen etter spiste jeg is og drakk kaffe på Botanica, enda en kul kafe i Ulica Bracka (t.h).

På veien hjem gikk jeg innom en mexikansk restaurant i Kazimiers. der var det fullt av folk, tydelig en populær plass. Tok en Blue Margarita mens jeg ventet. Nydelig drikke, nydelig mat. Tidligere spiste jeg lunsj på El Toro, en spansk restaurant med levende musikk og nydelig mat.

Nattdrinken tok jeg på bar Budda i en stikkgate ved markedsplassen. Jeg var sliten i føttene og trengte å hvile meg før resten av veien hjem. Koselig bar med veldig fin musikk. Forøvrig var det mye fin musikk på kafeene også, rolig lydnivå, slik at det gikk an å lese attåt. Jeg koste meg virkelig.

Mat og drikke ute er stort sett veldig billig. Du får en halvliter til 12-14 kroner, en god middag med drikke til en hundrelapp, men prisene varierer selvsagt her også. Jeg følte jeg kunne fråtse. Jeg handlet ikke noe med hjem med unntak av noen magneter, bokmerker og et par små souvenirer, og en hatt. Jeg hadde penger igjen da jeg kom hjem så jeg må dra til Polen igjen for å bruke dem opp., hehe..

Vandring i mørket

Kirker

St. Peter and St. Marys Church.

Mariakirken.

Bøker, egne  medbrakt
eller å få kjøpt på polsk

Å lese er en del av gleden ved å reise, særlig når jeg reiser alene. Jeg har alltid med meg for mye bøker, men må ha noe å velge i. Jeg leste en del på rommet før jeg gikk ut, og så leste jeg på kafeer.
Ferrantes svært omtalte bok begynte jeg på, men ble ikke helt ferdig med den før jeg kom hjem.
Jeg ble ferdig med Rød Sone av Asbjørn Jaklin, og den var grei å ha med på kafeer, en spennende bok, som jeg la igjen på hotellet. Håper noen som leser norsk finner den.
Jeg hadde også med meg Årets Krim 2015, som jeg leste litt i her og der, en novellesamling.
Jeg synes det er gøy å gå i bokhandlere i utlandet selv om jeg ikke skjønner språket. Jeg fant den polske versjonen av Hulemannen her. (tror jeg)

Markedsplassen Rynek Glowny

Den siste dagen spiste jeg lunsj på en av restaurantene ved markedsplassen..  Fint vær, yrende liv, musikk, hester. Masse restauranter. Det er litt dyrere her enn i sidegatene og andre bydeler, men uansett er det billig i Krakow, sett fra vårt norske prisnivå.

Gamlebyen

Utenfor gamlebyen, trikker, busser, byen sprer seg utover

Jeg betalte ca 2000,- for fly Trondheim/Krakow t/r og tre døgn på Hotel Yarden. Et helt greit enkelt hotel med frokost, nyoppussede rom, vendt mot bakgård, stille og rolig. Neste gang kan jeg tenke meg å bo nærmere elva, da jeg likte meg best i området Kazimiers og rundt der.

Fra flyplassen kan du ta buss, tog eller taxi til byen. Inn til byen tok jeg buss, det kostet nesten ingen ting, ( under en tier) men du må ha kontanter i små penger og kjøpe billett på automat. Bussjåføren  ventet på oss slik at vi kunne veksle til småpenger i terminalen, for det hadde flere av oss ikke. Jeg tok taxi tilbake, for da var jeg sliten og litt dårlig form, og det betalte jeg 85 sloty (PLN) for. Ca 170 nk.  I sloty er litt i overkant av 2 nk, etter dagens kurs.

Skal vi hit igjen?

Det jeg likte med Krakow: Vakkert, historisk, stille og rolig , lite støy, masse kule kafeer, tydelig at byen har en kafekultur, litt bohemsk, vakker promenade ved elva og i Plantyparken, billig. Stemningen.  Hyggelige folk, god service. (ikke påtrengende) Passe stor. Ingen trengsel (når jeg var der, i mars).

Det jeg ikke rakk nå, men skal se neste gang:
Saltgruvene, Oscar Schindlers fabrikk, flere kafeer

Ja!

Bøker om/fra Krakow:
Krakow av Aasne Linnestå- se blogginnlegg
Latteren og døden av Pieter Webeling
Schindlers liste av Thomas Kenelly
Faustynas elskere av Nina FitzPatrick
Utsikt over Krakow av Adam Zagajewski (dikt)
Kvinnfolket i Krakow av Jens Henrik Jensen

Turistguide: Gatelangs i Krakow (aschehoug), utrolig hendig med utbrettskart for ver bydel, og mange fine tips. Det du trenger for en kort tur, og byvandring som jeg liker.

Film:
Veronikas to liv (dvd, 2008)
Schindlers liste

1. Kul hatt til kul dame :-) Høres og ser ut som du har hatt det flott! Jeg har vært i Krakow kun en gang, og vil gjerne tilbake - da med samboeren. Vi elsker gamle bygninger og kafeer, og gamlebyen er jo helt herlig. Jeg fikk sett altfor lite da jeg var der, 93 mennesker (skoleungdom og noen voksne) ifm. Hvite Busser og tur til konsentrasjonsleirene. Når jeg tenker meg om så skal jeg jammen vurdere å gi en tur til samboen i 55 års presang i mai. Perfekt tid å reise, tror jeg. Sist var jeg der i høstferien i oktober. Da var det også nokså "friskt". Liker veldig godt turene dine på bloggen, du tar så mange kjekke bilder og har med masse nyttig info!

1. Tusn takk for det Marianne.:) Krakow kan anbefales, ja. Til gjenbesøk, Har lyst å dra en tur allerede til sommeren, eller tidlig høst. Auswitch er jeg ikke så fristet til å besøke. Har sett nok på film og på jødemuseum fra andre verdenskrig om det. 55 års preseang i mai, ja, hvorfor ikke? Mange fine lesesteder, kafeer med kunstnere, kulturfolk, skrivende, lesende, diskuterende der..

2. Kjekt med billige flybilletter som sender oss (ja, ikke meg helt ennå da) til andre steder! Jeg setter Krakow på listen over steder å besøke :)

1. Ja, ikke sant.. La dem sende deg også.:;)

3. Det er 20 år siden jeg var der, men bildene er så gjenkjennlige og fine som minner meg om studieturen ditt.
    Jeg må en tur ditt igjen, det ser jeg nå enda tydeliger.
    Takk for fine tips!

1. Det må være gøy å se tilbake, gjenkjenne.. Så hyggelig at du fikk tips og lyst å dra tilbake.:)

4. Flott reportasje! Har vært der en gang, og møtte verdens hyggeligste ektepar som hjalp oss med å finne fram til hotell og severdigheter. (Vi hadde med bil). Ble invitert inn i leiligheta deres, knøttlita, full av bøker og kunst. Det viste seg at han var en kjent professor, og det sto bilde av han og paven på bokhylla. (Polsk pave den gang.)

1. Takk for det Åslaug! Ja, vet du, jeg også synes folk var veldig hyggelige, hjelpsomme og generelt serviceminded. Med unntak av hun som sto i resepsjonen på hotellet da jeg sjkket inn der, sur ung megge som var mer opptatt av en privat telefonsamtale (det så sånn ut)...

5. Nå fikk jeg virkelig lyst til å reise tilbake. Jeg var der i 93 og det er sikkert en masse som er forandret. Jeg prøvde aldri absint, så det kunne også vært morsomt.

1. Så gøy! Artig å dra tilbake, tenker jeg..

6. Jeg har alltid ønsket å bo i Polen. Jeg ble forelsket i Gdańsk og Østersjøen. Jeg elsker også sentrum av byen, det skjer alltid noe. Jeg fant Grano Residence-leilighetene fra Dekpol, som skal selges. Jeg så bilder av disse leilighetene, de er et mirakel! Sikkert vil jeg investere i en av dem.