torsdag 27. juni 2019

Antikkens HELLAS. Finikounda - Messini - Olympia - Stimfani. Rundreise juni-19. Del 2

Etter Delfi kjørte vi over sundet og den fantastiske hengebroen til Peloponnes hvor vi tilbrakte resten av dagene. Peloponnes kalles ifølge vår reiseleder "essensen av Hellas" . Her det vakker natur, fjell og kyst, små deilige vakre badebyer, samt Hellas 3.største by; Patra, og en haug med viktige fortidsminner som antikke Olympia, Messini, Sparta, Mykene, Epodauros, Stimfani med mer.. På en 10-dagers tur rekker man ikke alt, selv om man har sjåfør og en erfaren guide. Varmen gjorde også at vi valgte bort Mykene til fordel for en roligere dag i badebyen Epodauros før hjemreise. Men den byen skal jeg komme tilbake til i innlegg 3. I dag skal det handle om Finikounda, Messini, Stimfani og Olympia. Små snapshots fra en innholdsrik reise.

Nydelige lille Finikounda ved sydkysten av Peloponnes. Her bodde vi i to døgn.

Vi ankom på ettermiddagen og rakk en deilig middag før sengetid. Dagen etter var fri til avslapning. Så mye annet var det ikke å gjøre i den lille byen. Stille, noen butikker, restauranter, kafeer og barer og et par små hotell, en lang vakker strand med fin sand. Solsengene var gratis hvis man handlet noe i strandbaren/restauranten overfor.  Ja, det var bare lekkert..

Et gammelt tre ved stranden, like utenfor vårt hotell.

Det ble ikke så mye tid til lesing, men noen stunder fikk jeg for meg selv. Før jeg la meg på stranda fant jeg en kafè- Gusto coffeeshop-  med god kaffe samt limonade med stevia og ingefær (veldig god) hvor jeg leste litt i KNIV, den siste av Jo Nesbø. I en av de få butikkene var det også bokhandel, selvfølgelig med en Nesbo-bok i vinduet.

Ouzoen fikk vi kvelden før der vi spiste middag. Den var sterk. Vanligvis liker jeg ouzo, i små porsjoner riktignok, men ikke for mye.

Det ble snart tid for lunsj etter lesing og kaffe og da traff jeg disse to. Gresk salat blir aldri feil i varmen, og deretter ble det en liten stund på solsenga.

Erre no herlig da? Kelneren kommer gjerne for å ta imot bestilling på drikke og mat, så det er bare lekkert.

Mer om Finikounda her

Messini/ ancient Messene

Dagen etter dro vi til Messini, en ganske bortgjemt hemmelighet av en antikk by, et stykke fra kysten og opp i fjellene.

Det er ikke alt jeg husker om hva som ble fortalt, eller hva jeg leste på plansjene, det blir mange inntrykk å holde styr på.

Også her var det et flott amfi, og delene i byen var preget av høydeforskjeller.

Det var et stort område der som har vært et slags fontehus/badehus, hvor det ble gjort behandlinger og renselser. Vannet hadde helbredende kraft i de gamle grekernes tro, og det har det vel fortsatt, selv om det ikke er brukt på samme måten som før. Arsinoe var mor til medisinguden Asklepios, og dette badehuset var tilegnet henne. Et stort tempel lenger ned er tilegnet Asklepios.

Det er et vakkert fredelig område med blomster og trær, langt ute på landsbygda. Langt i fra så mange turister her som vi opplevde de andre stedene.

Arbeiderne var i sving, men så veldig fort gikk det ikke, varmen tatt i betraktning.

Til høyre et Artemis-tempel. De så vi en del av, i alle fall jeg som er ekstra oppmerksom på Artemis.

Asklepios tempel.

Et godt stykke nedover bakken lå et område med mausoleum, gymnasium og stadion. Alle disse antikke byene har stadion, amfi og diverse tempel. Helligdom , teater/drama og sportslige aktiviteter og leker var veldig viktig.

Et mausoleum. Snedig konstruksjon.

Stadion.

Her bedrev de vrestling. Her var det også en slags skole; gymnasium.

Rester etter et mosaikkbilde. Ser litt østlig ut.

Mer om Messini/ancient Messene her (wiki). Lonely Planet har også interessant info her
En lokal myte sier at Zevs ble født her, ikke på Kreta.

Vi spiste lunsj på en taverna like overfor siten, og den kan absolutt anbefales. God mat med flott utsikt over ancient Messene.

Nede ved sjøen igjen, nå er vi i Arkoudi
Igjen er det tid for en lesestund, og vi har beveget oss fra Messini til Hotell Brati i Arkoudi, hvor vi skal sove i to netter, og ha en del fritid ved stranda.

Her var det også deilig. Strandbaren spilte kul musikk, men noe høyt til tider.

Før middagen måtte S og jeg bare ha en deilig myntedrikk. Denne var veldig god og frisk.

Om kvelden spiste vi middag oppe i krysset i den lille byen (by og by, vet ikke om man kan kalle det det det, akkurat) og det var også veldig bra. Kelneren var kjempehyggelig. Og det var her vi fikk den veldig sterke ouzoen.

Den ene kvelden ble det souvlaki, til lunsj ble det greske kjøttboller. Skulle tro man ikke gjorde annet enn å spise.

Bading igjen.

Det er veldig langgrunt her, men det går helt fint.

Den siste kvelden fant vi en nydelig fiskerestaurant litt i enden av "byen" hvor vi fikk med oss en vakker solnedgang.

Og da ble det fisk, gitt. Dagens ferske Dorado med en nydelig ris pilaf til.

Olympia

Olympia fikk jeg ikke så mye ut av. Det var stort, mye folk, ruiner, litt tyngre atmosfære enn de andre stedene, varmt. Vi gikk først til stadion, der har det vært gladiatorkamper. Der fikk jeg besøk av en scarabe som  "bosatte" seg i nakken min en stund.
Olympia skal ha vært dedikert til guden Zevs.

Her tennes ilden for de olympiske leker, noe som startet i Berlin-OL på 30-tallet.  Tror det var her de første olympiske lekene overhodet ble holdt, i historisk tid.

Heldigvis fantes det litt lunere deler med vakre skyggefulle trær .

Jeg gikk også en tur i den lille botaniske hagen før inngangspartiet. Der var det godt å gå, en rolig og avslappende atmosfære, gode dufter, stille. Over masse Artemisia Absinthium.  Planten som fikk navn etter gudinnen Artemis, de vokste i hennes fotspor.

Et mandeltre.

Det arkeologiske museet i Olympia er verdt et besøk. T.v. er det en avbilding av guden Zevs.

Under t.v.: Seiersgudinnen Nike.

Interessante relieffer av kamper mot kentaurer.

Masse små bronsjefigurer som er funnet i Olympia.
Mer om Olympia her

Stimfani/Stymfali

Etter Olympia kjørte vi gjennom Arkadia, over fjell, forbi masse skog og bikuber hvor de lager skiogshonning. Over er det et bilde tatt fra bilen gjennom vinduet. Så masse fjell, så vakkert et landskap.

Stimfani er et helt spesielt sted med ruiner fra en liten gammel festning og tempel. Det ligger over et våtmarksområde som nå er fredet, og det er langt unna allfarvei.

I den bitte lille landsbyen var det et slitt hotell og et par litt slitne tavernaer, dvs det var ikke påkostet noen oppgradering der de siste 40 årene akkurat, men så har da heller ikke den greske økonomien vært så grei.  Her spiste vi lunsj og de fleste spiste grillet svin og lam. Jeg spiste bare chips som var så dær. Hunder og katter valset fritt omkring som flere andre steder der vi var..

Mer om Stimfani/Stymfalia her Stikkord tilknytning til Hera, Herkules, Heracles. og stedet ligger i det nord- vestre Arkadia.

I neste innlegg skal dere få bli med til Epodauros, en nydelig liten kystby og den antikke byen et par unna som har et utrolig flott amfiteater og tempel tilegnet Asklepion.

1. Innlegg fra Athen - Delfi her
3. Epidauros og guden for legekunst Asklepion

Alle fotos er tatt av meg Anita Ness. Copyright.