onsdag 21. oktober 2020

Doktor Moreaus øy av H.G.Wells (1001-books)

Jeg har lest Doktor Moreaus øy av H.G.Wells i Elidas 1001-books lesesirkel i oktober. Temaet er Victober, dvs lese av forfattere fra Victoriatiden. Det er visst en greie i den engelskspråklige delen av verden. Jeg kan ikke så mye om akkurat den greia, men jeg fant en bok av en forfatter jeg fikk lyst å lese på et mammutsalg. Jeg ble også nysgjerrig på boka fordi jeg har vært fan av War of the Worlds av samme forfatter. Historien bergtok meg som tenåring da jeg hørte en musicalversjon laget på radioteteaterversjonen som skremte en hel verden da den kom i 1938. Jeg kjøpte musikken på LP, vinyl, men hvor det har blitt av den nå, vet jeg ikke. 

 Filmen (2005) med Tom Cruise har jeg også selvsagt sett, en gang eller flere. Denne versjonen er den femte som er laget. 


H.G.Wells ble beskrevet som en av sci-fi-sjangerens fedre, sammen med bl.a. Jules Verne. Wells ble født i 1866 i Bromley, Kent i England, og døde i 1946. Av flere sci- fi- bøker er han nok mest kjent for Klodenes kamp ( War of the worlds), som jeg har skrevet om innledningsvis. Han ble også nomiert til Nobelprisen fire ganger.

Men nå skal det handle om Doktor Moreaus øy.

Forlaget skriver dette om boka:

Etter et skipsforlis i det sydlige Stillehavet ender Edward Prendick opp på en avsidesliggende stillehavsøy. På øya møter han den eksentriske vitenskapsmannen Doktor Moreau og blir vitne til hans eksperimenter på levende vesener. Uten synlig bekymring for konsekvensene, har Moreau skapt et samfunn bestående av menneskelignende dyr – og kanskje står også Edward i fare for  å bli en del av vitenskapsmannens grusomme eksperimenter.

H.G. Wells beskrev selv Doktor Moreaus øy som «et univers som for meg står som en forferdelig grimase. Det framtrådte som en grimase for meg, og jeg gjorde mitt beste for å uttrykke min visjon om den målløse torturen i skapelsesprosessen.» Denne science fiction klassikeren fra 1896 er en grufull parabel om Darwins evolusjonsteori, og en skrekkhistorie om naturvitenskapens ytterste konsekvenser.


Det er Prendicks nevø som starter boka, fordi han har fått historien til sin onkel nedskrevet. Etter nevøens kommentarer består romanen av Pendricks historie fra forliset til han blir plukket opp av en mann kalt Montgomery og hans assistent, en vanskapt person, Apemannen, som tar ham med til øya der de holder til. Skjønt først vil heller ikke de ha ham med seg etter at han ble kastet av skipet som tok ham med, men de forbarmer seg til slutt over han. Skjønt om det ble til velsignelse eller forbannelse er ikke godt å si.


Historien han forteller er grusom og merkelig. Hva han opplever på øya sammen med Moreaus, Montgomery og assistentene og senere alle de merkelige vesenene, Dyremenneskene, er ikke til å tro. Det er skummelt og fantastisk.

Doktor Moreaus er en kald mann, en fanatisk vitenskapmann og kirurg som eksperimenterer med dyr og kanskje mennesker også. Hva han egentlig vil oppnå, er noe uklart for meg, men at han har noen ideer og visjoner og stadig mislykkes, det er sikkert. Resultatene går løs i skogen.

Det går sakte, men sikkert opp for Pendrick hva som foregår, han hører smerteskrik og oppdager skadete dyr og blir redd for eget liv, samtidig som han også må konfrontere legen og Montgomery. De finner det best å fortelle ham sannheten.

Pendrick går også turer om kvelden og opplever skremmende ting i møte med diverse vesener.


Hvordan dette ender, skal jeg ikke røpe her, det er jo en spenningsbok dette, en slags skrekkroman, en dystopi, en fremtidsfortelling om hva som i værste fall kan skje hvis vitenskapen har frie tøyler.

Det er rart å tenke på at romanen ble skrevet i 1896, over 124 år siden. Vi vet at mye kan gjøres, men heldigvis har vi etikk og lover som regulerer legevitenskapen i forhold til hva de kan gjøre når det gjelder forskning på dyr og mennesker.  At det har blitt utført grusomme eksperimenter, det vet vi, blant annet under nazi-Tyskland, men det er heldigvis ikke fritt frem. Og det må vi holde på. 

Hvis Doktor Moreaus øy skal ha et budskap i dag, så er det vel akkurat dette; at vi må holde etikken høyt og ikke godta stadige grenseoverskridelser når det gjelder tukling med mennesker og dyr, samt være bevisst hva som skjer. (genmanipulering, dyreforsøk, kosmetisk kirurgi etc). Og være oppmerksom på fanatikere og fanatisme.


Anbefales. Morsomt å lese slike gamle bøker som var pionerer for science fiction som sjanger. Forfatterens skildringer er skarpe og levende, både når det gjelder karakterer, miljø og stemning. Noen ekle scener må man også være forberedt på. 



Utdrag fra musicalen War of the worlds av Jeff Wayne (musikk)  (Dere må bare høre. Hele musicalen finnes på youtube)

Og denne , min storfavoritt som jeg aldri glemmer:


The Spirit of a man.


Flere Victober-bøker hos Elidas lesesirkel her




Foto av H.G.Wells: Forlaget/Daily Mirror.

 


H.G.Wells: Doktor Moreaus øy, 182 s

Solumbokvennen/Transit 2017

Original: The island of Doctor Moreau

Kjøpt




17 kommentarer:

  1. Du skriver alltid så godt om bøkene du leser,en fryd å lese omtalene dine,Anita:-)
    Har vært innom denne ved flere anledninger uten at det har blitt til at jeg har kjøpt den. Du overbeviste meg med omtalen din for den høres som du skriver grusom ut men samtidig ble jeg veldig nysgjerrig. Godt at det ikke er fritt frem for eksperimenter av alle slag må jeg innrømme. Nå skal jeg trykke meg videre inn på linkene. Ha en fin kveld, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe. Godt å høre deg si dette, for selv føler jeg at jeg ofte bare babler for å skrive noe, fordi det går trått og jeg er ganske uinspirert når det gjelder skriving for tiden.
      Artig om du leser denne boka, den er spesiell, særlig fordi den ble skrevet for så lenge siden, selv om tematikken kanskje ikke er like fremmed i dag, som da.

      Takk og fin kveld til deg også Beathe.:)

      Slett
    2. Ser definitivt ikke ut som bare babbel for meg. Kjenner meg igjen i det å være uinspirert til å skrive,begynte på et innlegg i går hvor jeg skulle skrive om flere bøker jeg har lest den siste tiden men det stoppet bare opp... så jeg får se om det blir noen små innlegg på insta i stedet...eller bare vente noen dager for å se om jeg får til noe.

      Ja,boken skal jeg få med meg. Vet ikke om det blir før jul for jeg har sett meg ut et par andre bøker jeg må få kjøpt meg, blant annet Knausgård sin siste om jeg ikke ønsker meg til jul.

      Får du uoppfordret fra Gyldendal? De har prestert å sende meg tre eksemplarer av èn og samme bok... ikke i samme pakke men ved et par ukers mellomrom. Men nå er det meg som babler, ha en fin kveld :-)

      Slett
    3. Godt åhøre det Beathe. Selv tenker jeg at det får bli noe halvdårlig eller ingenting.
      Kjenner til det der at det stopper opp , spesielt hvis jeg skal lage samleinnlegg eller skrive om flere bøker, da blir det ofte for mye og da orker jeg ingenting.
      Må bare presse meg og skrive litt om en bok av gangen. Kommet jeg i gang blir det som regel mer enn jeg trodde eller tenkte i utgangspunktet.Nå øver jeg meg på å skrive på iPaden, men jeg skriver mesteparten av innlegget på jobb- PC-en som jeg har med hjem for tiden.
      Får ny MacBook om et par dager, må betale en høy egenandel, men det får nå være. MacBook må jeg ha.
      Nå strever jeg med å få kommentarvarsel på innleggene mine, aner ikke hvorfor. Finner vel ut av det.

      Har ikke fått uoppfordret fra Gyldendal på lenge, ikke annet enn fra Tiden, som er under Gyldendal.

      Helt ok å å bable i kommentarfeltet.:)
      Det er det kommentarfeltet er til for blant annet.

      Lager meg te og kveldsmat. Å og så får jeg lese Lotto TIngenes tilstand, tror jeg. Og / eller starte på Er mor død..

      Fin kveld og god natt:)

      Slett
    4. Oops, den autokorrekturen ... skulle ikke stå Lotto , beklager flere leifer.. tastefingrene får kjørt seg på padda 😂

      Slett
    5. Bare herlig med noen leifer av og til 😂 er vel en tilvenning det også. Ja,skulle skrive om både dikt, noveller og romaner. Gled deg til den nyeste til Flatland, fantastisk bok. Om du skal lese den....
      Er mor død likte jeg veldig godt, har selvfølgelig ikke skrevet om den heller.

      Kjedelig med høy egenandel for ny Macbook da,men av og til får en bare betale og se glad ut.

      Kos deg med kveldsmat om den ikke er spist opp allerede. Her blir det litt lesing på sengen,har hatt problemer med det ene øyet i et par dager men nå er det bedre igjen,så da blir det kjekt å lese litt igjen.

      Ja,det er kos med litt prating i kommentarfeltet 🙂

      Slett
    6. Hehe, ja, hvis de er morsomme så;)
      Leste ca 50 sider av Mor død i går kveld og da begynte den å kjede meg. Synes det var det samme gnålet opptatt og oppatt. Håper det skifter spor. Antar det.
      Tenker å lese Flatland etterkvart. Blir vel på iPad det, siden jeg ikke har boka i papir.

      Henta Macen i dag, med et bredt glis og casha den ut ( god følelse - selv om det gikk ut over penger jeg skulle brukt til krone. Får vel gå med det store hullet i jekselen en stund til . Har rotfyllt, så d gjør ikke vondt)

      Ja, Mac er selvsagt viktigere enn ei tann bakerst i tanngarden😤😆

      Slett
    7. Hørte Hjorth sin som lydbok hvor hun leste selv og det gjorde nok susen. Er mye det samme en periode men den har mye bra ved seg så det veide liksom litt opp.

      Mac vs fikse jeksel,da vant selvfølgelig mac'en 🙂 ingenting er så kjedelig som å bruke penger på tannlege. Har knekt en del av en tann men jeg går ikke til tannlegen før det begynner å verke.

      Tipper det var kjekt å hente ut en ny mac 🙂

      Flatland er ikke på Bookbites ennå men du laster vel ned leseeks fra ugla. Jeg skal ha den i papir sånn etter hvert.

      Ha en fin kveld, Anita. Nå er det Eventyrlig oppussing, bare digger det programmet 🙂

      Slett
    8. Kvelden gikk bort i arbeid etc.
      Tenkte på Ugla e-bok ja. Har aldri logget meg inn der før, så jeg håper jeg ffinner instruksen i mailene mine.

      Ja, kjekt med ny Macbook ja:) Har ikke rukket å åpne esken og igangsette den enda, så d får bli helga.

      Nå poppet det opp varsel fra BookBites om at Bare en mor er ledig . * skynde meg å lese ferdig Lillebø*.

      Godt at Er mor død kommer seg :). ( mye mor i titlene i høst)

      Takk takk , fin kveld til deg og eller god natt :)

      Slett
    9. Ja,er vel lett for at det blir sånn. Har ikke lest noe hele uken, det går u lydbøker og julefilmer om dagene. Må skjerpe meg litt så jeg får lest litt også. Nå hører jeg min aller første Unni Lindell bok 🙂

      Har bare lest De usynlige så jeg har et par bøker før jeg er klar for den nyeste. Jeg likte den veldig godt så jeg aner ikke hvorfor jeg ikke fortsatte..

      Ja,har lest en del bøker med mor og voksent barn denne høsten..mye mor i titlene..

      God natt 🙂

      Slett
    10. Ferdig med Tingenes tilstand nå. Katta for en sterk bok. Sår i øya av skjermlesing også. God natt 😴

      Slett
  2. Boka høres jo spennende ut. Victoriatiden blir for meg slott og kjærlighet, så Stormfulle Høyder har jeg havnet på. Den finnes også på film så jeg skal plukke opp den også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den.
      Jeg tenkte også slott og kjærlighet før, og de fristet ikke å lese. Glad jeg fant denne.Wuthering heights då jeg i gamle dager, skikkelig tåreperse. Har sikkert kommet nye versjoner siden den gang i Burton og Taylor - tiden.

      Slett
  3. Dette høres ut som en Viktoriansk bok jeg kan komme meg gjennom. Artig når bøker "lever" lenge etter de ble gitt ut. Min 1001-bok denne måneden ble levert tilbake ulest, får se om jeg prøver meg igjen, har så mye ferskt som frister mer :)
    Riktig god helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også. Ikke noe søtt om slott og kjærlighet i denne boka akkurat.

      Mye ferskt som frister for tiden ja:)
      Takk og god helg til deg også Tine:)

      Slett
  4. Jepp, denne skal jeg lese. Kun sett flere filmatiseringer, men boka har jeg tilgode. War of the worlds har jeg lest og sett. Time Machine er også en svært god bok fra Wells. Husker jeg skrev en svært så entusiastisk omtale av akkurat den boka for en del år siden. Også som en 1001-lesesirkelbok? Jeg husker. Må sjekke meg selv. Kjenner det begynte å krible litt i 1001-foten her :-)
    Tommelopp for The Spirit of Man! Oh yess!

    SvarSlett
    Svar
    1. Schwartze.. kommentaren forsvant . Jepp vi er enige✌️
      Har lyst å lese Time Machine, hvis på norsk.

      Slett