torsdag 1. oktober 2020

Oppsummering september- 20

Det er høst. Den siste uka har det vært vakkert fint vær, og fargene spraker. Jeg har lyst til å dra til fjells, men jobber om dagene, så det er ikke mulig akkurat nå. Hadde ferie noen dager på Finnskogtoppen i september og det var deilig med skogsturer, aktiviteter, hvile, lesing og god mat. Har lest 13 bøker i september, ikke så værst det, for tiden. Noen er veldig korte og et par er lydbøker.


Finnskogtoppen (foto: Anita Ness)


Bøker lest:
1. Mor forsvinner av Truls Unholt: Debutant, norsk2020, leseeks, Berlin/Tyskland, 181 s
2. Sølvveien av Stina Jackson: Krim, Sverige, kjøpt, 320 s
3. De siste kjærtegn av Kjersti Anfinnsen: Pocket, Paris/Frankrike, leseeks, 141 s
4. Amokløper av Stefan Zweig: Lydbok, lånt bookbites, Indonesia, 1001-bok, 2t12m, ca 90 s

5. Tro meg når jeg lyver av Ellen G. Simensen: Krim, debutant, leseeks, norsk2020,383 s
6. Sjakknovelle av Stefan Zweig: Amerika (NY- BSAS, lydbok, 1001-bok, lånt, 95 s/2 t 21
7. Gul bok av Zeshan Shakar: Norsk2020, leseeks, 288 s
8. Helserevolusjonen av Maria Borelius: Helse, sakprosa, kjøpt, USA, India, Sverige, England, 344s
9. Slik treet faller av Britt Karin Larsen: Kjøpt, frahylla, Sverige, USA, 494 s 
10. Den tredje engelen av Gert Nygårdshaug: Krim, norsk2020, leseeks, 288 s 
11. Så ble det kaldt av Frode Eie Larsen: Krim, norsk2020, Paris/Frankrike, leseeks, 359 s
12. Inventarium av Pedro Carmona- Alvarez: Dikt, norsk2020, diktsirkel, leseeks, 159 s
13. Bliss av Maria Borelius: sakprosa, helse, kjøpt, USA, Japan, England, Sverige, 396 s

SUM: 13 bøker /3632 sider  (inkl avbrutt bok, se under)

(Avbrutt: Det var en gang en elv av Diane Settelfield pga leveringsfrist bib:         leste 94 sider)

6 romaner (ikke-krim)
4 krim
2 sakprosa
1 diktsamling

7 leseeks/ 4 kjøpt/ 2 lånt på bib (Bookbites)

1 frahylla  Heddas bokhyllesirkel
2 1001-books Elidas lesesirkel

Land besøkt: Tyskland, Sverige (4) , Frankrike (2), USA (2) , India, England (2) , Japan, Indonesia

Det ble mange bra bøker i september. 
Omtale av Inventarium kommer. Den leste jeg i forbindelse med Diktlesesirkelen. Kan si at jeg likte den. Det er ikke en enkel diktsamling, den er ganske voldsom, drømmeaktig, memorisk, fragmentert, men likevel er det en tråd gjennom alle diktene som knyttes til en historie. Alvarez er født i Chile, og det er nok den latin-amerikanske arven som preger samlingen, både  innhold og stil.




I september hadde jeg en uke ferie og var fem dager på Finnskogtoppen i Finnskogen. Jeg hadde med meg Britt Karin Larsens bok nr 6 i serien om Finnskogfolket, Slik treet faller. Den handler om dette folket før krigen. Mange har utvandret til Amerika og vi leser også om dem, og de som har havnet i Oslo. Mange skjebner, vakre naturskildringer, mye folk å holde styr på, men det gikk seg til.
Larsen skriver på en spesiell måte og det er ikke lett å bare suse gjennom sidene, jeg måtte venne meg til stilen, men etterhvert likte jeg boka godt, og ser frem til å lese resten av serien.
Jeg kjøpte en samlepocket i 2013 av de tre første bøkene, som jeg ikke har lest, og hentet den fra kjelleren. Jeg har også bestilt nr 4, 5 og 7, som nettopp var på salg i Bestselgerklubben. Venter de hvert øyeblikk i posten. Disse bøkene skal jeg kose meg med utover høsten og vinteren.

Ellers er det en bunke nye bøker her som skal til pers. Mye å glede seg til, men jeg må lese etter lystprinsippet, hva som passer best der og da. Det funker nok best for tiden, selv om jeg også prøver å ha en slags plan, som jeg vil kalle retningsgivende. Vurderer å ikke delta i så mange lesesirkler neste år, selv om jeg har gjennomført de tre jeg er med i ganske godt (ikke full score, men delvis). Vi får se. Noe stress blir det av det, samtidig som jeg liker å ha noe målrettet lesing også. Ellers ble det ikke så mye hylle, dikt, og 1001-lesing.

Ellers har jeg likt alle krimbøkene godt. Artig at Nygårdshaug kom med ny bok i Drum-serien, den koste jeg meg skikkelig med.

Jeg likte også godt å lese Maria Borelius sine bøker om antiinflammatorisk livsstil. Virkelig fascinerende og lærerik. I går leste jeg ferdig Bliss, hvor en stor del av slutten består av matoppskrifter.  Tenk, jeg leste masse matoppskrifter og koste meg med dem. Vanligvis leser jeg oppskrifter når jeg skal bruke dem, men her leste jeg dem side for side. Det sier noe om konteksten og at Maria skriver personlig og godt også om de rettene hun gir oppskrifter på. Hun er forøvrig vitenskapsjournalist og har reist rundt i verden og truffet mange forskere på området, samt folk i Blå soner, som lever lenge, for å finne ut hvorfor. Jeg ble veldig begeistret for disse bøkene, og tror det har mye for seg. Lavgradig systemisk betennelse ser ut til å være årsaken til mange sykdommer og lidelser, også dem som er mer diffuse som skolemedisin ikke finner ut av eller greier å behandle. Det er mye man kan gjøre for å bli friskere, få god helse, samt forebygge, og det handler om en helhet, som innbefatter riktig kosthold, mosjon/bevegelse/trening, gode opplevelser, hvile/meditasjon, søvn, natur med mer.
Jeg dumpet også borti Funksjonell medisin da jeg startet på Berit Nordstrands bok Omstart 30, som bygger på de samme prinsippene når det gjelder mat. Funksjonell medisin er et helhetlig system for å bedre, få , bevare god helse, som det jobbes med å innføre i EU innen 2030. Det kalles persontilpasset medisin. Dette er veldig spennende. Det tar tid å endre systemer, men mye er på gang. Enn så lenge er det i alle fall to klinikker i Norge som driver med dette.

Nå snakket  jeg meg litt bort her, men det handler jo også om bøker som er skrevet om dette, da.

Elers er det ikke så mye å melde. Øvrig kulturfront har ligget nede i september, men jeg har meldt meg på noen litterære arrangementer i oktober.




Ønsker dere alle en riktig så fin oktober. Hva tenker du å lese?

 

Oppsummering august:  9 bøker / 3074 sider

25 kommentarer:

  1. Har lest 6 av dine + den du avbrøt. Har Simensen sin på vent og kanskje blir den lest nå i oktober.Tigget om Eie Larsen sin men har ikke fått noe svar,færre av forlagene som svarer på mail generelt har jeg inntrykk av. Men det spiller nå ikke noen videre rolle sånn egentlig.

    Britt Karin Larsen har jeg ikke lest noe av men sikkert ekstra kjekt når du befant deg i området.

    Som deg koste jeg meg med den nyeste i DRUM-serien selv om jeg kun har lest første og siste bok i serien. Ble fristet til å lese flere.

    Kjenner litt til det der med stress i forbindelse med lesesirkler, det har jeg følt på de siste 2 årene. Samtidig er det kjekt å ha en plan,det liker jeg egentlig men nå må jeg følge lystprinsippet. Men har bestemt meg for å komme ajour med 1001-bøkene og har funnet frem noen av de jeg mangler der.

    Litt kult at du har med sideantall og kan følge det, bruker du excel-ark til dette? Jeg fikk noe av Marianne for et par år siden og i år har jeg fylt ut skjemaet og det er veldig artig å følge litt med på.

    Ønsker deg en fin oktober, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan godt hende du får boka til Eie Larsen selv om du ikke har fått svar, de har det nok litt travelt innimellom og de er få ansatte.
      Ellers har jeg samme erfaring som deg at en del ikke svarer på epost, og da vet jeg ikke om de har lest den eller om den havner i spam eller lest og glemt. Men men, tror det er litt sånn overalt for tidene, ikke bare hos forlagene.

      Ja, de bøkene i Drumserien må du lese hvis du likte to.:)

      Har hatt med sidetall en god stund, over et år, kanskje flere- fordi det viser mer hvor mye/lite jeg leser. Antall bøker trenger ikke vise det, hvis noen er veldig lange en måned, og mange er veldig tynne en måned. Det er en målestokk for meg selv.
      Skriver det bare ned i oppsummerings-kladden etter hver bok som jeg fører inn, og oppsummerer/teller når månedsinnlegget er ferdig. Enkelt og greit.

      Takk og det samme til deg Beathe:)

      Slett
  2. Har sett at du har med sidetall og derfor lurte jeg på om du brukte et skjema Marianne delte ut tidligere. Det er greit å ha litt oversikt.

    Prøver å finne ut hvordan jeg skal skrive om de bøkene jeg ikke blogger om for bedre å huske hva jeg syntes om dem sånn utover hvilket terningkast jeg har gitt. Men er i tenkeboksen om jeg skal ha en lukket blogg eller bare skrive i et worddokument.

    Når det gjelder Drum serien så har jeg i hvertfall et par bøker liggende så det er jo bare å sette i gang.

    Ang kosthold har jeg ikke vært så flink og lurer på om jeg skal teste noe annet enn lavkarbo selv om jeg vet at det kostholdet går jeg ned u vekt på og ikke minst får mer energi av. Er spent på Nordstrand sitt opplegg.
    Men som du også skriver, uansett blir dette en helhet hvor også trening kommer inn.
    Den påbegynte lesestuen min blir trimrom /bibliotek for jeg tenker å skaffe meg romaskin.

    Men nå babler jeg bare i vei....Det er leggetid men aller først et par sider av den stygge boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beathe:Til tanken din om bøker lest, men ikke blogget om: Jeg har en undermappe under Litteraturmappen min, den er navnet bloggposter under arbeid, og der har jeg samlet word-dokumenter, navnet med Bok/Forfatter - og noen stikkord om boken. Føyer til litt mer av og til når jeg kommer på det - så er det nesten ferdige kladder på noen etter hvert.(Nå sjekket jeg nettopp for å se hvor mange bok-notater som ligger der - 70 var det - så det er ikke alle leste i det siste som har fått et notat enda.) - Men TID er mangelvare her......

      Slett
    2. Ja, det med å notere noe så man husker bøkene, er jo lurt å ha en ordning på. Har tenkt på det selv, siden jeg blogger om færre bøker. Har prøvd å skrive litt om de bøkene i oppsummeringene, men har ikke gjort det om alle.
      Kan jo være interesssant for andre også å lese de få linjene om hva man synes om dem.

      Lavkarbo kan jo være forskjellig fra den ekstreme til mer moderat lavkarbo-høy fett. Noen av prinsippene er med her hos Nordstrand og Borelius, skjønt Borelius er mer helhetlig orientert i bøkene sine, og mer indivtilpasset. Feks skriver hun om at man før man trener og når man er mer aktiv så trenger men mer karbo, mens i rolige perioder trenger man annen næring.

      Jeg har så mye problemer med magen, at jeg igjen må ta noen mer grep en periode, ble for mye utskeielser i sommer, så nå er det slutt på kanelboller for en stund. De straffer seg. (pluss andre helseplager som kommer og går)

      Har akkurat laget meg en kjøleskapsgrøt far Nordstrands blogg for å ha med på jobb i morgen. En Gylden grøt med gurkemeie og chiafrø bl.a.

      Natta straks nå.:)

      Oppdaget tilfeldigvis at kommentarene dine lå i spam, merkelige greier..

      Slett
    3. Spent på hva du synes om den stygge boka..

      Slett
    4. Randi:Takk for tips,er dette i word eller inne på bloggen som i type innlegg som ikke er publisert? Jeg har laget meg en ekstra blogg(privat) men vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. Slik det er nå så fungerer det ikke siden jeg vil notere meg mer om hver bok.
      70 slike notater er mye da.

      Anita:Kjedelig å slite med magen,da er det best å bli litt streng med seg selv en periode. Kjøleskapsgrøt høres godt ut, har aldri prøvd det selv. Chiafrø klarer jeg ikke spise pga konsistensen,det vokser i munnen.

      Fikk lyst å sjekke ut Borelius litt før jeg skal gå i gang med ny omgang med kostholdsendring.

      Såvidt i gang med den stygge boken,blitt lite lesing de to siste dagene men sånn er det jo.

      Slett
    5. Ja,det er noe dritt med den magen.. Har prøvd forskjellige kurer innimellom og vet hva jeg bør passe meg ekstra for, ellers er det mye detektivarbeid med IBS. I perioder tåler jeg godt det jeg i andre perioder ikke tåler, eller det kan være summen av ting som slår seg vrangt. Stress virker også inn.

      Anbefaler å lese Borelius sine bøker, av mange grunner.

      Begynte på Kohts bok i går, interessant.

      Slett
    6. Ja,kjenner til det der med IBS pga min sønn, og i stedet for at vi hele tiden spiser forskjellig mat, eller tilbereder litt ulikt spiser vi andre ofte det samme, men når jeg da innimellom prøver type halvfabrikat da merker jeg det på magen med en gang også fordi jeg ikke er veldig vant med det lenger.

      Så du leste Koht sin bok og tenkte at jammen er du tøff, den vet jeg ikke om jeg orker om det er en sånn bok jeg tenker det er.

      Slett
    7. Ja, det er ikke enkelt..
      -
      Ang Kohts bok så har jeg fulgt henne mens hun har vært syk. Og så hun morsom, og det er noe fascinerende med henne, at hun greier å være så positiv og samtidig så syk.
      Boka handler om kreften, men også mye mye mer, og hva hadde den vært uten humoren. Hva hadde vi mennesker vært uten humor og latter i all elendigheten? Hun har jo også bipolar lidelse og har vært rusavhengig og det snakker hun også åpent om, etter at det har vært et skambelagt tema i årevis.
      Derfor orker jeg å lese den, fordi den er så mye.. og også er det mye å le av, humre over, men også mye å bli berørt av.

      Slett
    8. Vedk. magetrøbbel; det er noko dritt, for å sei det slik. Eg kjenner godt til dette med diettar og tillaging av mat/måltid med alternative ingrediensar. Sjølv er eg så heldig at eg er frisk og tåler "alt", men eg har nære familiemedlemmer med ulike sjukdommar/plager som cøliaki, chrons, IBS, diabetes, laktoseintoleranse og andre matallergiar. Så dermed har eg óg delvis levd på diett i mange år.

      Slett
    9. Ja, det er det bare å samstemme i. Heldig du som ikke har plager med det, men har forståelse for at andre kan lide:)

      Slett
  3. Fin oppsummering - men forstod ikke helt jeg, det står 13 bøker lest først, og til slutt 9 (?) - jeg har bare lest 7 bøker i september, og ikke omtalt noen - nå må jeg sannelig skjerpe meg med omtaler, det ligger flere ti-talls kladd-notater klare. Men jeg har så mange interessante bøker liggende på "lese-vent" nå, at jeg har nok med lesingen/lyttingen. Fikk Vigdis Hjorth sin siste til lytting i dag, BookBites - fint system, hadde stått på vent til den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi.:) Fint du oppdaget feilen. Det som står nederst er oppsummeringen for de tidligere månedene i år, og det skulle selvsagt stå august på de 9. (For min egen dels oversikt.) Skal rette opp. Takker.

      Enig ang Bookbites. Har tre lydbøker derfra nå, dvs den siste har jeg fått beskjed om, men jeg må låne den innen tre dager ellers går en til neste. En krim av Guilotto.

      Du er jo flink til å notere, så da husker du jo en del av det du har lest i alle fall.:)
      Mye bra i høst,ja.

      Slett
  4. Interessant å lese både din omtale og alle kommentarene om lister og planer. Er imponert over at flere er så systematiske. Jeg er blitt sløvere når det gjelder blogging, i perioder. Har mye anna som krever tankene mine for tida.

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at du synes det Åslaug.:)
      Ja, det er en tid for alt. God helg til deg og håper du trives i Buvika.:)

      Slett
  5. Mange fine bøker.
    Litt morsomt at du leste Britt Karin sine bøker når du var på Finnskogen. Hun ble i går æresmedlem i Hedmark forfatterforening leste jeg i avisa. Det er ikke bare bare å begynne på bok 6 i en serie, det blir mye navn.
    De siste kjærtegn og sjakknovellen har jeg liggende og skal leses snart!
    Ang. blogging, så har jeg blitt flink til ikke å bruke så mye energi etter at boka er ferdig. men bare summere i tankene som faller meg først inn ang. innhold og da tar det ikke så lang tid. Før skrev jeg ofte lange innlegg, nå blir de kortere og kortere.
    Ha en fin oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gir bøker en ekstra dimensjon å lese dem de handlingen foregår. å da måtte jeg jo ta med den når jeg dro dit.
      Fikk resten av serien i posten i dag, så resten skal jeg lese forfra.

      Jeg bruker heller ikke så mye tid pr innlegg og skriver det som kommer, og det beste er når boka er fersk, men det er ikke alltid det passer og da hender det jeg ikke orker å ta det igjen.
      De innlegg som tar mest tid er der jeg legger inn mange linker og bilder.

      Takk, det samme til deg Ingun:)

      Slett
  6. Hei! Endelig fikk jeg satt meg ned med pc`en :) For en klaff med Britt Karin Larsen sin bok, og din tur til Finnskogen, du er flink til sånt. Artig at du har lest den nye til Alvarez, fikk øynene opp for den for litt siden, og tenkte på diktlesesirkelen...
    Skal uansett lese den, men blir for sein til sirkelen dessverre.
    Bliss høres ut som en rar bok, men Borelius sin kunne jeg (og mine vonde knokler) tenkt seg å lese.
    God helg Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok godt å kunne lande litt på fredagskvelden:) Hva er en blogger uten pc med jevne mellomrom;)
      Takk, du er jo også flink til å reise , ta turer og få med deg ting:)

      Bliss er ikke så veldig rar, akkurat, men den har med mange matoppskrifter. den går mer på det praktiske med denne livstilen. De er det ikke så mye av i den første boka; Helserevolusjonen. Kan godt hende du liker de bøkene Tine hvis du liker å lese en kombo av livsstil-helse-reiseskildringer-menneskemøter- personlige erfaringer- forskningsrelatert stoff og matoppskrifter.;)

      Slett
    2. Ps- Takk og god helg til deg også:) Håper været holder seg fint her fortsatt.

      Slett
  7. Fin oversikt! Og jeg liker når oppsummeringene " snakker seg litt bort". Det er koselig.
    Jeg har lest 2 av "dine". Sølvveien som jeg synes var kjedelig og "alle" andre elsker. De siste kjærtegn likte jeg godt.

    Godt du koser deg med høsten. Min favoritt tid på året

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Marianne.:)
      Jeg likte Sølvveien godt, men likte andreboka hennes enda bedre. Synes hun skriver så godt.

      Kos deg videre i høsten Marianne:)

      Slett
  8. Har lest: Sølvveien/Jackson og Slik treet faller/Larsen. Står på vent på Nygårdshaug si siste bok, den gledar eg meg til.

    Så kult/bra at du las Slik treet faller medan du var i dei traktene det vert fortalt om. Eg vart veldig betatt av Det vokser et tre i Mostamägg (fyrste boka) og har etter det lest alle i serien. Skikkeleg fine bøker med heilt eige språk/stemning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gled deg til Nygårshaug. Et skikkelig friskt pust i krimlandskapet :)
      Jeg har begynt på Kongeriket nå. Liker den så langt.

      Når jeg er ferdig med en del av de nye bøkene her, så skal jeg fortsette på serien om Finnskogfolket.

      Slett