tirsdag 7. januar 2014

Boken på vent ( 59) : Våre skjulte evner

Nytt år, nye muligheter, stadig nye bøker, også på vent. Lesebunken minker ikke særlig, den vokser. Hm, mystisk.. Jeg har fått en bok jeg brenner etter å lese, men den må nok vente litt. Her står lesesirkler i kø, her står bokbloggprislesing i kø, men snart, snart, starter jeg på denne spennende boka som heter Våre skjulte evner, om telepati, klarsyn og fremsyn av Terje. G Simonsen, utgitt på PAX i 2013.






Våre skjulte evner

Telepati, klarsyn og fremsyn

Mange vil bli forbauset når de får vite at anerkjente forskere, blant dem en nobelprisvinner i fysikk, hevder at telepati er en realitet. Enda flere vil forbløffes ved å høre at Kleopatras forsvunne palass ble gjenfunnet ved hjelp av clairvoyante personer. Og et flertall vil kanskje mene det er ren science-fiction når de hører om Stargate, programmet hvor CIA engasjerte vitenskapsfolk til å utvikle synske spioner.

Denne uvanlige boken viser hvordan telepati, klarsyn og fremsyn ikke bør avfeies som overtro, men tas alvorlig, slik en rekke vitenskapsmenn har gjort. Det foreligger nemlig adskillige forbausende forskningsresultater, i tillegg til utallige eksempler fra dagliglivet.

Men hvordan skal slike fenomener eventuelt forklares? Forfatteren foretar et tankeeksperiment: Sett at vår bevissthet ikke er begrenset til vårt eget hode, men at alle menneskers bevissthet fra naturens side er knyttet sammen i et stort nettverk – et slags "mentalt internett"? Kan det vi kaller paranormalt forstås som kommunikasjon via et slikt nett? 


Mer om boka HER

Forfatteren  er idehistoriker.

Vil du lese om flere bøker bloggere har på vent ta en titt inn i Beathes bokhylle som  er pån igjen i 2014.

Ha et riktig godt nytt leseår.:)

17 kommentarer:

  1. Åh,dette høres ut som en spennende bok med fascinerende og interessant tema. Ser frem til å høre hva du syntes om den.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hehe. Nei takk.

    Ikkje for det; eg har tru på intuisjon. Det har med "antenner" å gjera. Men desse "synske" som Snåsamannen og Åndenes makt-folka? Beklager. Eg trur ikkje.

    (Eg sletta den tidlegare kommentaren p.g.a. skrivefeil. Får "allergi" når eg oppdagar slikt)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boka handler ikke om tro og overtro i den forstand. Det er en idehistoriker som har skrevet den og baserer teksten på forskning samt noen tankeeksperimenter.

      Slett
    2. Ok. Eg trudde "klarsyn" og "framsyn" viste til såkalla synske personar.
      Eg skal følgja med på kva du syns om boka.

      Slett
    3. Det er gjort mye forskning på folk med disse evnene, eller skal vi si fenomenene-- Jeg har ikke elste hele boka enda, men skummet en del og synes det interessante er at forfatter går gjennom vitenskap og forskning på området på en seriøs måte. Ja, su skal få høre vet du når oppsummeringen kommer.:)

      Slett
  4. Måtte notere meg ned denne boken, siden jeg synes det høres ut som et kjempe interessant og spennende tema å lese om:) Liker at de blir tatt på alvor disse evnene i boken, det er jo ikke så ofte de gjøres, og blir fremstilt etter ett vitenskapelig syn, spennende. Gleder meg til å høre mer om den!:) Er den bra, skal den definitivt leses!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Jeg tror dette er en interessant bok utfra det lille jeg har lest og bladd i den. Og at det blir serøst behandlet, som du sier. :)

      Slett
  5. Har hatt meg en lang periode hvor jeg leste myyyye "sånn" litteratur, så jeg føler jeg har lest "det meste". Nå er det som sagt en stund siden, for interessen dabbet litt av, men jeg ser at denne her kanskje hadde vært noe. Takk for fint tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også lest mye litteratur innen området paranormale fenomener og okkultisme, siden 70-tallet, men det er utgitt svært lite på norsk som har behandlet tematikken på denne måten faktisk--

      Slett
  6. Jeg kan bekrefte at det er en meget interessant bok ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg helt sikkert, og jeg beklager at den fortsatt står på vent hos meg. Jeg har for mye å lese rett og slett… men den skal leses.:)

      Slett
  7. Terje G. Simonsen1. august 2014 kl. 20:05

    PS: Og det er forøvrig opprettet en Facebookside hvor det ligger endel anmeldelser/omtaler, bl.a. fra Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Vårt Land og Tidsskrift for Den Norske Legeforening

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, så bra, takk for tips. Melder meg inn som følger straksens.:)

      Slett
  8. Takk for den.:) Da har jeg liket siden.:)

    SvarSlett