søndag 23. oktober 2016

Alle mine demoner av Nikolaj Frobenius- historier av beste slag

Nikolaj Frobenius har skrevet flere romaner, men dette er hans første novellesamling. Jeg har likt det jeg har lest av Frobenius tidligere, spesielt likte jeg hans forrige roman Mørke Grener meget godt. Forfatteren skuffer heller ikke i denne boka, som inneholder et knippe noveller som har en uro og noe ubehagelig over seg.


Jeg startet på boka i går kveld, og tenkte jeg bare skulle lese en novelle før jeg ga meg i kast med en ny roman. Å lese noveller mellom romaner er ofte ok, synes jeg. Men jeg ble så hektet at jeg plutselig hadde lest over halve boka før jeg måtte legge meg. Frobenius har en lett skrivestil og novellene et godt driv så jeg måtte bare lese videre.

Alle mine demoner består av ni noveller som innholdsmessig er ganske forskjellige, men som alle har en hovedperson som havner i en situasjon som medfører uro, ubehag eller krise av et eller annet slag. Noen består av drømmeaktige opplevelser og /eller hallusinasjoner og ender i den vanskelige overgangen mellom drøm og virkelighet hvor man selv ikke helt vet hva som er hva, og ikke leseren heller før novellen er ferdig. Og kanskje ikke da heller.

Det er vanskelig å trekke frem noen av historiene fremfor andre, da jeg likte alle sammen.
Her møter vi Skiløperen som blir utsatt for en ulykke, et par noveller om sykdom ; Pasient 134 og Sovesyken, sistnevnte en dystopisk novelle om en dødelig epidemi i Kongo som sprer seg til Vesten, hvor jeg får assosiasjoner til Sars-epidemien. Den er ganske ekkel, for her vet vi ikke helt hva som egentlig skjedde. med hovedpersonen.

Vi er vitne til en heftig og opprivende nabofeide i Strålende utsikt, og hvordan det kan gå når man får naboene i vrangstrupen. Elskede jævel er også en underfundig historie om en sønn som oppsøker sin gamle gale far på dødsleiet i Brasil og som får seg en stor overraskelse.
Billen er også en temmelig ekkel historie om en rusmisbruker, og hvordan det kan arte seg med hallusinasjoner av værste sort.
Sist, men ikke minst er Min en temmelig spooky novelle, om en båtulykke, et kjærlighetspar, savn, om å gi slipp.

Som sagt er dette en novellesamling jeg likte veldig godt, den er fornøyelig, godt og lett skrevet, har et godt driv, og den er passe spennende og småekkel.

Anbefales!

Tine har også blogget om Alle mine demoner.

Mer om boka fra forlaget her

Min omtale av Mørke Grener her




Foto: Gyldendal

Nikolaj Frobenius: Alle mine demoner, 199 s
Gyldendal 2016
Kilde: Anmeldereksemplar 


12 kommentarer:

  1. Yess!! jeg visste du ville like denne :) Herlig å lese at du ikke greide å legge den fra deg. Jeg leste de fire siste novellene i ett strekk, (fordi jeg måtte...) men tvang meg selv til å lese en og en i begynnelsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. :) Ja, det ble flere i strekk her også, i går og i dag, men prøve rå ta litt pauser imellom da.

      Slett
  2. Jeg har lest tre bøker av denne forfattere og han har alltid med noe ubehag som fanger en og gjør fortellingen gripende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, han kan det med å bygge opp en psykologisk spennende situasjon.

      Slett
  3. Jeg også begynte på denne i går, men i dag har jeg ikke hatt tid til å lese - før nå. Ser frem til å lese videre i denne. Jeg likte også "Mørke grener" og kunne tenke meg å lese mer av ham. Jeg liker godt å lese noveller og er som du sier helt ypperlig å lese mellom andre bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hvordan du liker denne Beathe, men hvis du likte Mørke grener tipper jeg denne også faller i smak. Kos deg.:)

      Slett
  4. Må nok notere meg denne. Blir mer og mer glad i å lese noveller, synes ikke de står noe tilbake for "storebror" romanen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne anbefales, samt Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale, som jeg leste ferdig nettopp. (debutant!
      Jeg har ikke fått tak i Klippenvåg sin enda, men det skal jeg. Noveller er fint å lese, særlig når de er så gode som dette.:)

      Slett
    2. Takk for tipset! Blir spennende å høre hva du synes om Klippenvåg. :)

      Slett
    3. Burde ha skaffet meg den nå, siden jeg tydeligvis er i en novellestim. Jeg frå sjekke biblioteket i morgen.:)

      Slett
  5. Moro at du nevner Klippenvåg. Det er ikke så mange bloggere som er oppmerksom på hans forfatterskap, og det har undret meg noe. Han er en flott forfatter!

    Jeg skal selvsagt lese Frobenius' siste bok. Har i grunnen alltid likt det han har skrevet. Din anmeldelse gjorde meg ikke noe mindre lysten på hans forfatterskap. 😀

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel det at det er så mange forfattere der ute, tror du ikke? Husker at du har blogget om bøker av Klippenvåg før, men så glemte jeg ham, inntil Inger Johanne blogget om hans siste novellesamling. Den var jeg på biblioteket i dag for å låne, så nå den er reservert fra et annet bibliotek til meg.
      Så bra at du også liker Frobenius. Spent på hvordan du liker novellene hans.:)

      Slett