tirsdag 18. desember 2018

Vinnere av trekning i Diktlesesirkelen 2018

Først vil jeg takke alle deltagere i årets diktlesesirkel- den første i sitt slag her på bloggen, for en storartet og engasjert deltagelse!
I kveld har jeg foretatt en høytidelig og spennende trekning etter gammelmåten. Det vil si med loddbok og trekning fra en skål. Det ble tre premier. Jeg har fått to flotte diktsamlinger fra forlag som jeg har tigget meg til for å lodde ut, samt en som jeg har bestilt fra Bokklubben.


Jeg skulle gjerne ha gitt premie til alle, men en begrensing må man jo ha.

Her er noen tall før jeg røper vinnerne:

Det ha vært 6 runder med forskjellige kategorier å velge diktsamling innenfor.

Januar: 11 deltagere- Kategori: Velg en ulest diktsamling fra hylla
Mars: 9 deltagere- Kategori: Les en debutant
Mai: 6 deltagere- Kategori: Prisbelønnet lyriker
Juli: 6 deltagere- Kategori: Utenlandsk lyriker
September: 8 deltagere: Kategori: Norsk diktsamling fra 2018
November: 8 deltagere: Kategori: Klassiker

Beathe, Åslaug, Ingun/Kleppanrova og Berit-Bøker&Bokhyller har deltatt i alle 6 rundene. Randi i 5, Tine i 4 og resten fra 3 - 1 gang.  Tilsammen har 13 bokbloggere deltatt inkludert meg selv. Igjen takk til alle sammen!

Oversikt over deltagere med linker til innlegg finner du her

Jeg har gitt deltagerne et lodd for hver gjennomførte deltagelse. Det ble tilsammen 42 lodd (jeg ga ikke meg selv lodd, synes det er greit å ha sagt det, for ordens skyld)




Loddene ble brettet sammen etter alle kunstens regler, påført navn, og blandet sammen mange ganger før jeg trakk et lodd for hver premie.


Og vinnerne er:

1.premie:

Pedro Carmona-Alvarez, Buktalerens rike, Dikt 1997-2017, Kolon forlag 2017

***Tine Sundal, Tine sin blogg

2. premie:

Tor Jonsson - Dikt i samling (kjøpt, kommer i posten i løpet av uka)

**Randi, Reading-Randi

3. premie:

Hilde Myklebust- Kvar ein fugl   Samlaget 2018

*Ingun, Kleppanrova

GRATULERER SÅ MASSE TIL VINNERNE OG TAKK FOR I ÅR!

Stor takk også til Kolon forlag og Samlaget for sponsing til utlodningen. 

SEND ADRESSE TIL MIN EPOST ARTESBLOGG@GMAIL.COM, ELLER VIA MESSENGER, SÅ FÅR DERE BOKA I POSTEN!


Til dere som lurer på om det blir ny diktsirkel i 2019, så blir det det. Dette var jo gøy. Har dere ønsker eller forslag til kategorier, så kom gjerne med det. Nye deltagere er hjertelig velkommen. Og husk dette er lavterskel.  Les og skriv noen ord om en valgt diktsamling i aktuell kategori, i bloggen eller kommentarfeltet, link til bloggen min i innlegget ditt, og that´s it. 





GOD JUL OG ET RIKTIG GODT NYTT ÅR ALLE SAMMEN!


22 kommentarer:

  1. Så fint. Takk skal du ha Anita. Morsomt og lærerikt med den dikt «klubben» ja. Og boken har jeg ikke fra før. Så det passer fint. Riktig God Jul til alle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det Randi. Håper du blir med neste år også. Godt at du ikke har boka fra før. Tor Jonsson har så mange fine dikt.:)

      Slett
  2. Heldige, heldige meg som vant premie, tusen takk Anita! Også Pedro da, jeg som tilbrakte søndagskvelden med ham og den fantastiske gjengen hans, denne boken ser jeg frem til å lese. Det har vært gøy å være med i diktlesesirkelen din, veldig artig å gjøre noe "sammen" på denne måten :) Ha en fantastisk førjulsuke Anita sender stor klem tilbake til deg i trøndelagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, det var artig da, at du var på treff med Pedro. Det visste jeg ikke, så det var et artig sammentreff.
      Jeg har lest et par romaner av ham før og en diktsamling. Flink han. Håper du får glede av boka, som er en samling med hans diktsamlinger.. :)
      Takk skal du ha og god førjulsuke til deg også. Artig at du har deltatt, du som ikke var så glad i/fortrolig med lyrikk/ dikt i utgangspunktet, Håper du er med videre:)
      Klem tilbake til Bergen fra en kald vinterdag i Trondheim:)

      Slett
  3. Psst: det må vera Den Andre Berit som har delteke alle gongene, ho med bøker og bokhyller. Eg deltok kun med eitt einaste dikt, i den siste runden.

    Vel gjennomført diktsirkel, som eg har følgd på sidelinja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, ja, det stemmer- jeg skrev bare feil i farta. Skal rette det opp. Takk for våkenhet.
      Takk skal du ha. Håper du blir med fra sidelinja neste år og gjerne i en runde eller to hvis den matcher.:)
      Med Jon Hjørnevik e.l..;) Kanskje humor-poeter skal bli en kategori? Fikk ideen nå..

      Slett
    2. Sidelinja og humorpoetar passar meg bra.

      Slett
  4. Gratulerer så mye til de heldige vinnerne! :-) Og tusen takk til deg Anita for at du har fått meg til å lese mye mer dikt enn det jeg gjorde før, du vet diktlesesirkelen har litt "skyld" i det.Har lest 27 diktbøker i år og det er over 2 pr mnd og noe jeg er kjempefornøyd med.

    Gleder meg til neste runde allerede! Ha en fin førjul,Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk til deg også Beathe, for engasjert deltagelse. 27 diktbøker er utrolig mye. Sammen får vi hverandre til å lese mer dikt. Det er gøy!

      Veldig glad for at du blir med videre Beathe- takk og ønsker også deg en fin førjul:)

      Slett
  5. Å. så fantastisk morsomt. Fint det ikke var Tor Jonsson for den har jeg. Gleder meg til neste års diktsirkel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer! Og takk for din aktive og engasjerte deltagelse Ingun:) Veldig glad for at du også blir med videre!:)

      Slett
  6. Gratulerer til vinnerne!!
    Det har vært interessant å delta, selv om jeg lett innrømmer at jeg ikke har vært like heldig med alle valgene jeg har gjort..!
    Kanskje det hadde vært en idé å ta en runde med dikt-teori av noe slag? Trur det var Beathe som nevnte diktanalyse i en kommentar første gangen. Ellers trur jeg kategorien "klassiker" gjerne kan kjøres en runde til, mye godt å ta av der, og jeg har inntrykk av at det er flere enn meg som er nysgjerrig på "gamle helter"

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du synes det Berit og det ha vært en glede med din deltagelse.:)
      Å bomme på valg kan man jo gjøre hver og en av oss- bare tenk på Marinnes "Goe Gnuen" og min "Venn for alle" (skjønt den siste er nevnt som en av årets beste bøker blant flere anmeldere nå- bare meg som ikke falt for den da, akkurat..Kanskje jeg skal lese den på nytt og se om jeg ser hva jeg ikke har sett da jeg leste den? Hm..får se på det)

      Beathe har nevnt at hun ønsker å lære mer om diktanalyse. Det må dere bare flette inn som dere vil, tenker jeg. Eller mener du at vi skal ha en runde hvor vi forsøker å analysere/tolke et dikt?

      Klassikere skal vi nok prøve å få med igjen. Der er det mye å hente. Både innenlands og utenlandske. Takk for forslag.:)

      Slett
    2. Tja... Tolke eller analysere konkrete dikt blir kanskje litt overkill? Føler vel bare at jeg har for lite kunnskap om dikt generelt, men det er nok like greit å ta det litt innimellom, som du sier.
      Spent på hva du ender opp med - og et innlegg ca hver andre måned er passe :)

      Slett
    3. Ja, ser den..
      Selv er jeg mer opptatt av følelsen, stemningen, bildene man får.. enn ren diktanalyse. Og om det er gode lyriske setninger.
      Annenhver måned er nok nok. Deltar i biosirkel de andre månedene..

      Slett
  7. Gratulerer til vinnerne! Og så bra at denne utfordringen fortsetter. Likte å måtte tenke over hvilke dikt jeg skulle velge. Juleklem fra meg på en stille, vakker desemberdag, uten snø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du vil bli med videre Åslaug! Det har vært veldig fint å ha deg med.:)
      Juleklem tilbake fra mørkt Lade/Lilleby- med isete sideveier.

      Slett
  8. Haha, jeg følte nesten litt på angst når jeg åpnet innlegget: Redsel for å ha vunnet etter å ha deltatt bare EN ENESTE GANG. Heldigvis gikk premiene til noen som faktisk fortjener de. Supert initiativ og gjennomføring, håper å komme sterkere tilbake i det nye året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, - skjønner den, selv om alle har like rett til å vinne.:)
      Jeg håper også du kommer sterkere tilbake i 2018. Takk for deltagelse og takk for ros.:)

      Slett
  9. Undrenes tid er upon us og ikke forbi og derfor kan det godt være jeg deltar engang. Har haugevis med diktsamlinger folk (og forlag) mener jeg bør lese og kanskje er det på tide (man kan jo late som -)

    Grattis til vinnerne. Jeg, som Berit, vaker i kulissene..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg du skal gjøre.:)
      Ny poetisk giv på nyåret, det gjør susen. Diktsamlingene dine kan jo ikke bare ligge der å støve ned..

      Slett