lørdag 16. februar 2019

Kort kort om fem bøker: Kinderwhore, Kjærlighetens antarktis, Heim, Svartstilla, Jeg skal beskytte deg

Det er travle tider på lesefronten, så her kommer et samleinnlegg om de siste bøkene jeg har lest. Jeg har lest noen norske2018 i forbindelse med nominering til Bokbloggerprisen. Siden jeg har en del liggende fra i fjor, kunne jeg like så godt ta et tak å lese noen nå. Det er jo så dumt å gå glipp av de gode bøkene i forbindelse med nominering. Fristen for å nominere går ut den 17. februar.



Selv om jeg har lest 58 norske bøker 2018  (link til oppummering fra 2018, i tillegg har jeg lest 10 norske 2018 så langt i år) frem til nå, så er det alltid andre bøker som også skulle ha vært lest. Kanskje er jeg ikke flink nok til å velge ut de gode på forhånd, men det er jo vanskelig å vite hva som treffer en til enhver tid.
Nuvel, her kommer noen få ord om bøkene over:

Svartstilla av Susanne Skogstad, 155 s
Gloria forlag 2018
Vunnet i fb-konkurranse

Dette er en vakkert skrevet roman av en lovende debutant om en eldre kvinnes bunnløse sorg etter sin manns død. Hennes tre voksne barn mener at hun må komme seg videre og de ønsker at hun skal flytte på aldershjem. Hun vil ikke, hun vil leve i huset der hennes manns ånd, slik føler hun det, er. Det er det eneste som betyr noe for henne, at hun kan være der han på en måte er.
Det er vondt å lese om hennes trøstesløse sorg og barna som ikke vil akseptere eller forstå henne, i sin utålmodighet og bekymring.
Jeg synes det er mye med en slik bunnløs sorg en hel roman igjennom, det er mitt ankepunkt, ellers synes jeg boka som sagt er fint skrevet på et vakkert nynorsk- og det er heldigvis et lite lys i tunnelen på slutten.

Noen bloggere:
Beathe, Tine, Elikken, MyCriminalMind, Elida



Heim av Johan B. Mjønes, 253 s
Aschehoug 2018
Leseeksemplar

En nydelig lavmælt roman om en eldre mann; Jørgen Heim.  som ligger på det siste på sykehjemmet. Romanen veksler mellom Jørgen sine opplevelser av stellet han får. Han plages av en vond trøye som han ønsker å få av seg, prøver å få av seg, mens personalet hele tiden presser den på han igjen. Likedan er dyna for hard og vond, og magen er hard og forstoppet. Han prøver å si fra, men ingen hører. Disse scenene, disse timene er smertefulle å lese om.
Rett som det er glir han inn i minner fra sin oppvekst på gården, i skogen med far og farfar, i båten og på tunet med storebroren, Harald odelsgutten. Vi følger Jørgen gjennom livet frem til han ligger på sykehjemmet. Jørgen måtte ta over gården siden broren omkom i en ulykke. Minnene rundt det er dunkle, det er en del spenning her, det er noe veldig vondt for Jørgen, som har vokst opp i skyggen av  sin bror.
Men det er også mange fine minner, fra turer i skogen, leken, noe mystisk som skjedde under krigen, moderniseringen etter at Jørgen tok over gården, skepsisen hos hans gamle far.
Mjønes har skrevet er virkelig god roman som spiller på hele spekteret av følelser, samt at det er så mange gode skildringer av oppvekst i en annen tid, av naturen, av en tid som har store omveltninger, om kjærlighet og om angst.
Vakkert! Dette er en roman som virkelig fortjener flere lesere.
Nomineres uten tvil. (Du har fortsatt tid til å lese den, bokblogger)

Noen andre bloggere:
Tine, Kleppanrova, Elise Cathrin, Pervulato, Steinar Jonsok,

Kjærlighetens antarktis av Sara Stridsberg, 302 s
Aschehoug 2019
Leseeksemplar

Denne romanen er ikke norsk bare for å ha sagt det. Den er skrevet av utrolig dyktige Sara Stridsberg. Stridsberg har blitt en favoritt hos meg etter å ha lest tre bøker. De er sterke, mørke, så de må porsjoneres, selv om de er så fascinerende at de er nesten umulige å legge fra seg lenge av gangen.
Kjærlighetens antarktis er en bekmørk roman med ganske grotesk bruk av virkemidler. Vi følger en kvinne, stoffmisbruker og prostituert tobarnsmor som ble drept av en kunde. Han kvalte henne, voldtok henne, parterte henne og spredde delene i hvite kofferter som han plasserte her og der. Intet mindre. Hun ser ned på livet et sted svevende ovenfra, på sine deler, på drapsmannen, på barna sine, på sin mor, sin kjæreste og følger dem så lenge hun kan. Hun mener at man ikke dør på ordentlig før noen har sluttet å si navnet til den døde.
Det er flere gripende scener, spesielt de som handler om hennes barn. Barnevernet tok omsorgen for sønnen hennes Valle da han var tre år. Hun levde sammen med barnefaren, de var like skakkkjørte begge to, men hadde et håp om at barna skulle redde dem fra rusen, fra fortapelsen. Fra oven erkjenner hun at det kan aldri barn gjøre. Hun ble gravid med en datter, Solveig,  like etter at Valle ble plassert i fosterhjem og hun bestemte seg for å gi fra seg datteren etter fødselen, at det var det beste hun som mor kunne gjøre for henne. Mannen hennes var ikke enig, men det ble slik. To fortapte skip i natten, dog med kjærlighet for hverandre. Hjerteskjærende. Som de to søsknene, med så forskjellige utgangspunkt, så forskjellige oppvekster, Valentin og Solveig. Valentin-Valle med et stort traume, revet brutalt fra sine foreldre da han var tre år, kan det noen gang repareres?  Noen ganger kan det, det, noen ganger ikke. Solveig som fikk en helt ny start etter at hun ble født, med en oppvekst i et stabilt fosterhjem.

Dette er vondt, sårt, mørkt, vakkert skrevet, men scenene med det parterte liket som gjentas flere ganger gjennom boka trekker noe ned for min del. Selv om det bikker over i splatterhumor der hun savner hodet sitt, hun vil ha hodet sitt tilbake, hvor er hodet?

Atter en sterk roman fra Sara Stridsberg, selv om jeg likte Drømmefakultetet bedre.

Mine innlegg om Drømmefakultetet og Beckomberga

Andre bloggere:
Beathe, Kleppanrova


Kinderwhore av Maria Kjos Fonn, 231 s
Aschehoug 2018
Leseeksemplar

Kinderwhore er vel den norske romanen av 2018 flest bokbloggere har skrevet begeistret om, så vidt jeg har fått med meg.
Den har ligget en stund på vent hos meg, men i går kveld tok jeg den frem og leste den i et jafs.
Jeg var forberedt på at den skulle være grusom og tøff, ifølge det som har blitt sagt i flere blogger, men slik opplevde jeg den ikke. Den er tøff, ja, og beskriver en vond oppvekst med omsorgssvikt og stygge overgrep, men siden jeg har jobbet med ungdom som har opplevd lignende problematikk i mange år, ble det verken sjokkerende, rystende eller noe nytt for den sags skyld. Dessverre er det alt for mange barn og unge som opplever en slik trasig oppvekst.
For meg blir da verdien av å lese en roman med slik tematikk en annen, som handler om vurderingen av litterær kvalitet. Hva gir den utover å fortelle en fæl historie?
Kinderwhore er en sosialrealistisk roman som minner meg om Christiane F; Å være ung er for jævlig og Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik- bøker i den gata som jeg leste en del av på 80-tallet.
Maria Kjos Fonn er en dyktig forfatter, ung og lovende, og jeg synes hun har skrevet en drivende god troverdig roman om et vanskelig tema. Hun har også et smårøfft snertent språk og en del tørrvittige kommentarer underveis. Og jeg tror hun har gjort det på en akkurat passe tøff måte. Den ungdommen hun beskriver på skolen, i BUP og barnevernsinstitusjonen kunne vært skildret adskillig mer usmakelig, men hun balanserer på en måte slik at man som leser bevarer sympatien for den lille omsorgssviktede jenta.
Kinderwhore har også en del til felles med Kjærlighetens antarktis som jeg leste dagen før, men forfatterne bruker forskjellige virkemidler. Kinderwhore er mer rett på jorda, en rett frem-historie, mens Stridsberg beveger seg over i det fantasifulle metafysiske.
Historien om omsorgssvikt og rus som gjentar seg, går i arv, den sosiale arven, er den samme.
Forskjellen mellom dem er at jenta hos Stridsberg ikke opplever masse fedre som går ut og inn av hennes oppvekst, moren har en mann som kommer og går. Jenta her rekker å bli voksen og å få barn. Kinderwhore følges gjennom barndommen og til hun har så vidt startet på voksenlivet. Det er mye fokus på den ene stefarens overgep og hva det har gjort med henne, de følgene det får.

Og ja,  så er det litt feelgood her også, da.. Historien om Kinderwhore kunne endt riktig galt, men her gir den håp.


Mange har blogget om denne boka, bare ta et kjapt googlesøk.

Oppdatert, 16.02.19:

Jeg skal beskytte deg av Birger Emanuelsen, 315 s
Tiden 2018
Leseeksemplar

Jon er gift med Vilje og sammen har de fem år gamle Andreas.  Vilje bruke veldig mye tid i den nye jobben sin, mens Jon har det mer fleksibelt i sin lærerjobb. Jon har jobbet i Leger uten grenser i Zimbabwe, men dro hjem like før Vilje fikk Andreas.
Gjennom tilbakeblikk på tiden i Zimbabwe får vi innblikk i at det var mye grusomt som skjedde. Drap, massakrer, overfall. Jon virker traumatisert. Han er veldig opphengt i terror-sendinger på nyhetene og suges inn i slikt når det foregår. Og det gjør det jo ofte. 22 juli, Paris, andre steder.
Jon plages med sinne som han prøver å holde kontroll på via en sinnemestrings-app. Han er veldig glad i den lille sønnen sin, men ønsker ikke at han skal bli en blautfisk, og han har en ganske hard og tøff måte å oppdra han på. Blant annet tar han med lille Andreas på en skogstur over flere dager hvor gutten skal lære å tåle mye, være tøff. Faren vil herde han til å takle livets prøvelser og utfordringer. Under ligger hele tiden Jons irritasjon og det er tydelig at sønnen også tidvis er redd for farens sinneutbrudd. Og hvor langt går faren? Det er i det spenningen i romanen ligger. Romanen tematiserer vår tids oppdragelse, blir ungene for veike med så mye beskyttelse, skjerming og lite prøvelser?

Jeg likte godt far-sønn-skildringene, men ble ikke like begeistret for alle kapitlene fra Zimbabwe. Jeg synes det ble en egen historie som fikk for mye plass, kontra hovedhistorien om den lille familien og da spesielt far-sønn. Vi skjønner jo at opplevelsene i Zimbabwe kan ha noe med Jon sine plager å gjøre, men det viser seg også at sinne-problemene hans og angsten også har en forbindelse med egen oppvekst, faren og farfaren.

Birger Emanuelsen har et godt språk og har gode skildringer både av natur og nære relasjoner og følelser, men denne boka ble ikke like vellykket synes jeg, som de andre jeg har lest av ham.

Andre bøker fra forfatteren som jeg har blogget om:
Anna og kjærligheten
Fra jorden roper blodet
Historien om et godt menneske


Andre bloggere:
Beathe, Tine, Elikken, Åslaug

Forfatterens hjemmeside



14 kommentarer:

  1. Både Heim og Kinderwhore er med på min nominasjon som er levert. Svartestilla, har gått meg hus forbi, den er notert.
    Du har virkelig tatt et jafs i bok-haugen skjønner jeg.
    Håper du klarer å finne dine rette til å nominere, det var mange bra bøker som kom ut i 2018.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er tilfredsstillende å få lest en del av ventebunken . Har fortsatt en del igjen, Mytting, Slapgård, en del krim m.m.
      Kinderwhore kommer nok på kortlista, siden d er en sånn bok som de som ikke har lest så mange norske bøker også har lest..

      Bra du nominerte Heim 😃

      Slett
  2. Jeg har lest bøkene, minus Heim. Er midt inne i boka til Stridsberg. Har nominert Emmanuelsen og Kjos Fonn til BB-prisen, men ikke på topp. Leser også Eivind Larssen: Etter dette skal vi bestandig være fra hverandre. En nydelig bok også verdt en pris.
    Spennende å se resultat av nomineringa!

    SvarSlett
    Svar
    1. Farsken .mista hele kommentaren jeg skrev fordi flybussen kjørte inn i en tunnel ..skal til Lofoten.
      Emanuelsen lover bra etter 50 sider. Larssen har jeg ikke hørt om. Heim tror jeg du ville likt . Enig ang spennende med kortlista. synd vi ikke får hele langlista , da kan vi vel ikke stemme på noen joker. Men, men, de gjør det vel enklere siden det er tre kategorier. Og så er d vel bare to stk som styrer med dette for tiden..

      Slett
  3. Jammen jobber du effektivt om dagene!Og et sånt samleinnlegg er jo helt topp i den anledning.
    Har lest alle disse bortsett fra "Heim" men den ligger på vent her til senere en gang. Tror nok at du kommer til å like "Jeg skal beskytte deg" også.
    Ha en fin tur nordover! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå ble det utnytting av reisetid og kveldstid. I dag ble det mindre lesing pga uvær .. er på vei til Lofoten, men er værfast i Bodø over natta.
      Har lest 100 sider av Emanuelsen, lover bra den..får vel lest mer i morra hvis flyet går videre som normalt.
      Takker Beathe:)

      Slett
    2. Når det gjelder Emanuelsens siste bok så likte jeg den godt men jeg syntes ikke den var like bra som "Fra jorden roper blodet" som er hans beste av de jeg har lest vel og merke. Det er vel "Historien om et godt menneske" jeg ikke har lest ennå.

      Slett
    3. Ok, nå er innlegget mitt oppdatert med Emanuelsens siste bok. Den ble vel sånn midt på treet for min del, ganske ujevn med de to parallelle historiene synes jeg.
      Fra jorden ropte blodet, likte jeg god, husker en del av den enda, likte også Anna og kjærligheten godt.

      Slett
  4. Effektiv indeed, kommentering på flybuss og greier.
    Har kun lest Kinderwhore av disse, og den blir nominert, skal lese Stridsberg, og er glad du sa Drømmefakultetet er bedre, godt å få dempet hypen litt. Hører hva du sier om Heim og Svartstilla og Emanuelsen, men valgte meg Klør istedet, 50s lest er jeg forbausende positiv (forbauset fordi det er en type roman jeg normalt er skeptisk til, formatet altså)..

    En ting som er sikkert er at jeg ikke kommer til å fylle opp kategoriene iår. Har ikke lest 21 gode nok bøker, ikke 14 engang. Spennende blir det uansett..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, jepp, så lenge mobilen samarbeider, så..
      Godt å få dempet hypen ang Stridsbergs siste litt. Du vet, de som ikke har lest noe av henne før, må jo bare bli overbegeistret.;)
      Klør virket ikke som en bok for meg, har bladd i den.. men man vet jo aldri.

      Skal vel noe til å fylle opp tre kategorier med 21 gode bøker. Hos meg blir det 1 bok i b&u, 3 bøker i sakprosa og så får vi se ang Skjønnlitteratur. Har bestemt meg for bare å nominere mine toppkandidater, tipper det blir ca 3-4. Velger å ikke nominere de mange i sjiktet under.. det er alltid vanskelig, for der er det en del..
      Heim skal med i alle fall. Den er jeg banne bein sikker på! Og Marstein, tror jeg.. resten får jeg se på i morgen..

      Slett
  5. Har som sagt lest de tre øverste og likte dem veldig godt. Kvier meg av en eller annen grunn til de to nederste, vet ikke hvorfor skjønner at det ikke bare er du som er begeistret også for dem :)
    Ser du er på vei på helgetur, så det blir vel ikke til at du leser for en god sak i dag :) Riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra du likte de tre øverste godt, da.:)
      Er det noe med tematikken til de to du kvier deg for, tror du- eller noe annet udefinerbart? Stridsberg har en spesiell stil, men Fonn er ganske så rett frem. Flere krimforfattere skriver jo om denne problematikken også, men ikke så direkte når det gjelder overgrep som her, da, som Myriam Bjerkli, Monika Yndestad, Jan Mehlum m.fl.

      Har ikke hørt noe om Les for en god sak, nå, men som regel bruker jeg ikke være med på sånt..Skal lese litt i Emanuelsen før dattra kommer hjem fra jobb- men det blir nok en dupp også, siden det ble lite søvn i natt.
      Takk skal du ha og i lige så Tine.:)

      Slett
    2. Nei si det, ikke alltid lett å si hva som gjør at en bok ikke frister når en ser den. Coveret er jo fint på begge, men Stridsberg har jeg slitt meg gjennom før med Darling river og Medealand. Kos deg på familiebesøk :)

      Slett
    3. Takk for det..:) Har ikke lest de to Stridsberg-bøkene du nevner, men har Darling River liggende, da..

      Slett