søndag 10. november 2013

Smakebit på en søndag (53 ): Villa Serena

Vel vitende om at det har skjedd en del endringer i bokblogglandia de siet uker, så tar jeg sjansen på at Mari fortsatt har sin smakebitspalte på søndag gående. Jeg sjanser og skriver uten å sjekke om så er tilfelle. Så får vi se etterpå. Siden jeg  er i Italia for øyeblikket, og da i Toscana, har jeg funnet frem en bok jeg har på vent i kofferten, som jeg tenker å lese ganske straks, når skrivekurset jeg er med på er ferdig og folka har dratt, så jeg igjen får tid og ro for meg selv til lesing og den slags introverte sysler. Det er en tid for alt- det sosiale og ekstroverte, sosiale introverte , det introverte usosiale, og kunsten er å finne en balanse uten å bli verken over- eller understimulert. Lettere sagt enn gjort, men dog-  stadig i utvikling.





Villa Serena av britiske Domenica de Rosa, er vel en slags feelgoodroman fra vakre og sagnomsuste Toscana. Et område det  er mye skrevet om. Boka fikk jeg i sommergave fra Juritzen forlag sammen med de ni andre bøkene i deres Reisefølgeserie. Det er flere bøker fra Italia i den serien.
Jeg har lest en av dem tidligere, Hustruen fra Toscana.

Forlaget sier dette om bokas handling:


Omtale fra forlaget
For alle som liker Spis, elsk, lev av Elizabeth Gilbert! Emily Robertson har tilsynelatende alt: den vakre restaureringsgården Villa Serena i Toscana, tre nydelige barn, jobb som skribent i en stor engelsk avis og en suksessrik mann. Men når ektemannen dumper henne via sms må hun stå til ansikt med livets realiteter. Hvordan skal hun klare å overleve i Toscanas ødemark uten mann, lite penger, elendig forståelse for italiensk og en psykotisk hushjelp? Hennes eldste datter er forelsket i byens Don Juan, den mellomste datteren sliter med anoreksi, og minstegutten er i ferd med å bli familiens despot. Men i ensomhetens mørke strekker lokalbefolkningen ut noen nølende hender og Emily blir trukket inn i byens gåtefulle historie, familiedramaer og vidunderlige venninneklubber. Flere drap blir nøstet opp, en vakker arkeolog entrer byen og livet blir mer spennende og opphetet enn Emily noensinne kunne tenkt seg ... En hjertevarm og underholdende historie om en kvinnes liv fra hjertesorg til eventyr - full av toskansk varme, aroma og raffinement.

En smakebit:

Fredag kveld står altså kjelen med pasta e fagioli og putrer på komfyren. På det hvitskurte trebordet står en karaffel med den lokale chiantien. Sprø ciabattaer ( på italiensk har ciabatta tilfeldigvis dobbelt betydning, og betyr også tøfler) rett fra ovnen ligger og damper i flettekurven.  (s. 24)

Jeg kan love dere at dette er Italias Toscana. Mat, dufter, vin, chianti...

Jeg kommer rett far en gorumetaften på en vingård utenfor Firenze. Flere retter. Fersk pasta som antipasti.  Purrepai som forrett. Innsbakte svisker som hvilerett, nok økologisk lokal vin i karaflene, lam og kylling til hovedrett med rosmarinbakte poteter og ostegratinerte blomkål, tiramisi til dessert. Mmmm...

Dette ble vel mest en kulinarisk smakebit, men det høre både boka og Italia til.

Vil du lese flere smakebiter ta en titt inn til Maris blogg Flukten fra virkeligheten.








32 kommentarer:

  1. definitivt en bok eg MÅ lese !
    Åååh heldige du som er i toscana ... holder et øye med deg og dine flotte bilder på insta :)

    SvarSlett
  2. Jag har inte läst några av hennes böcker under namnet Domenica de Rosa, däremot har jag läst flera under hennes pseudonym Elly Griffiths. Jag borde kanske läsa något av Domenica de Rosa också :)

    Härligt att vara i Italien förresten :)

    SvarSlett
  3. Den här boken blev jag riktigt nyfiken på, tack för tipset.
    Ha det så skönt i Italien.

    SvarSlett
  4. En passende bok å lese nå som du er i Toscana :)
    Kos deg med skrivekurs, god mat og vin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant.. men forløbig har jeg abre tid til å være på kurs, og spise, og ikke lese.:)

      Slett
  5. Jeg elsket jo boken "Spis,elsk,lev" av Elizabeth Gilbert så da blir nok denne boken en fin opplevelse også selv om den forrige boken hennes havnet midt på treet hos meg. Høres ut som du koser deg i Italia, Anita:-) Tusen takk for smakebitene og ha en super dag in Italy:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Husker jeg likte filmen godt.. blir spennende å se om boka her ligner..
      Takk skal du ha Beathe. Fin uke til deg.:)

      Slett
  6. Hun skriver helt fantastisk den dama! Jeg elsker når det er masse skildringer av mat, smaker, lukter, stemninger etc. i bøkene, og dette kan hun. Heldiggrisen deg som er midt i smørøyet, håper du nyter livet med hele deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra ! Ja, jeg nyter være her, god uke Tine.:)

      Slett
  7. Takk for interessant boktips!
    Skrivekurs i Toscana, i Italia??!! Heldiggris! ;)
    Lykke til og kos deg masse! :))

    SvarSlett
  8. Høres ut som du har en flott tur. Boken har jeg notert meg tidligere :)

    SvarSlett
  9. Jag gillar omslaget. Och Toscana förekommer i min egna historiska romansvit, så detta känns som en bok för mig :).

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten! Inte förrän jag läste Elly Griffiths häromveckan så fick jag reda på att det var samma författare:-)

    SvarSlett
  11. En smakbit att bli hungrig av :)
    Ha det skönt i Italien.

    SvarSlett
  12. Tackar för smakbiten.
    Ha en härlig söndag.
    Kram Cissi

    SvarSlett
  13. Det hørtes virkelig ut som en bok å lese i Italia! Det er nesten så man får vann i munnen! Jeg håper du har det fint i Firenze og ønsker deg en flott søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, god mat er det mye av her..
      Tusen takk.:)

      Slett
  14. Italia er et herlig land, og jeg elsker å lese bøkerr med innhold derifra. Nyt ferien!

    SvarSlett
  15. Ha-ha! Jeg må faktisk le litt, for jeg har også begynt å lese denne nå, men omtrent så langt fra Toscana som det går an å komme; her gåt det i raggsokker, kakao og full fyr i ovnen for å holde varmen ;o)
    Fortsett å kose deg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy da, bortsett fra været der hjemme.;) Men det er kaldt har også nå.. Takk skal du ha.:)

      Slett
  16. Alt du har opplevd på reisen din er ganske utrolig å lese om. Men fint. Virker som om det er mye handling i boka du har en smakebit fra. Ha en fortsatt fin reise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy... Ja, boka blir artig å lese ferdig.:) Tusen takk.:)

      Slett
  17. Åh så fint både smakbiten och din gourmetafton låter. Jag skulle nog kunna tänka mig att vara i Toscana nu, en regnig novemberdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. det regner her i Toscana for tiden Sara.:)

      Slett