onsdag 6. november 2013

Mitt grådige hjerte av Hege Duckert

På hotellet Mariott Courtyland utenfor flyplassen i Cancun fant jeg denne lille fine boka. Hotellet, som absolutt kan anbefales med sin rolige avslappende atmosfære og gode fasiliteter, har også et stort rom for computere og et bibliotek med bøker for reisende. Hege Duckert skriver om fire kjente sterke kvinner, kunstnere og forfattere, som alle strevde med kjærligheten. En av dem var meksikanske Frida Kahlo, den andre Karen Blixen, den tredje sangeren Billie Holliday og den fjerde forfatteren og filosofen Simone de Beavoir.


Alle kvinnene slet med sjalusi, (spesielt Beavoir) og med en stor avhengighet og kjærlighet til sine flyktige menn, selv om de var sterkt frihetselskende selv og selvstendige på mange måter.  De transformerte smerten i sin kunst.

Hege Duckert har undersøkt hvordan deres tap av kjærlighet kunne bli til sterk og livsbejagende kunst. Hun sier også, ærlig, at hun samtidig også undersøker seg selv, finner noe av seg selv i disse kvinnene. Slik blir ikke boka bare en historie om fire kvinner men også om henne, forfatteren, om enn ikke like mye i sentrum som  de fire andre.

Duckert skriver godt, og boka er interessant, teamet eviggyldig. Om kjærligheten, hva den betyr, hva den kan være og ikke, de mønstre vi forviller oss inn i og mange vanskelig kommer ut av.  Hva som gir mange av oss følelsen av å leve, selv om vi føler smerten kan bli så stor at vi tror vi må dø..

Kahlo slet også med en skadet kropp og rusmisbruk. Holliday slet med voldelige menn og rusmisbruk. Blixen slet med flyktige menn mens hun bodde på farmen i Afrika og å bli antatt som forfatter. Beavoir måtte finne seg i at utrolig mange andre kvinner tok hennes plass i forholdet til Jean Paul Satre, som en del av deres frihetsprosjekt.

Mest berørt ble jeg vel av å lese om Karen Blixens opphold i Afrika, selv om det var sterkt også å lese om de andre.  At de fant seg i det, tenkte jeg rett som det var..

Duckert skriver godt og lett. Bakerst finnes en fyldig kilde- og litteraturoversikt. Boka anbefales.

Mitt eksemplar gir jeg tilbake til Hotel La Quinta Inns and Suites i Cancun, Mexico, før jeg sjekker ut og forlater dette deilige landet. En dag kommer sikkert en nordmann, danske, svenske forbi her igjen og plukker den med seg..

Andre som har blogget om boka:
Knirk
Janicke
Les mye



Hege Duckert: Mitt grådige hjerte, 221 s

Versal forlag 2009

7 kommentarer:

  1. Jeg tenkte den handlet om Marilyn French da jeg så tittelen, men bevares disse fire andre er da også verd å få med seg - ). Bookcrossing i Mexico, det liker jeg, og så er jeg litt lei meg for at Duckert ikke kunne møte opp på Litteraturhuset fredag
    (kritikk, blogg, aviser ol). Det ville vært spennende og hørt hva hun kunne bidra med.
    Gypsygirl - kommer du hjem snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, synd at ikke Duckert møtte opp..
      Denne boka blir som små minibiografier over de fire damene og kunne egentlig vært med i biosirkelen din, over de spesielle damene.. når jeg tenker meg om.
      Kommer hjem til Noreg 28 desember..

      Slett
  2. Eg hugser at eg hadde tenkt å lese denne, då ho var ny, men ho har visst gått i gløymboka. Eller blitt ei gløymebok. Artig å finne ei norsk bok i Cancun, då.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig gøy å finne denne i Cancun, og an ble med meg på en rundtur og kunne leveres tilbake til Cancun igjen, etterpå..
      Nå husker du den kanskje,,,?

      Slett
  3. Denne boka er på tur hjem til meg akkurat nå:) Om det blir julegave til noen andre eller meg sjøl, vites ikke... Håper du har det fint på tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, en fin bok å ha! Ønsket egentlgi å ta den med hjem, men jeg må redusere koffertvekt.
      Takk, ja det er fin tå være på tur, nå er jeg i Europa..Italia.:)

      Slett
  4. Det var skikkelig artig at du fant denne boken akkurat i Mexico! Det kunne selvsagt ha vært Frankrike, USA eller England, men likevel :D En virkelig fin bok som klarer å favne om så mye når det gjelder de fire kvinnene, og den femte faktisk :)

    SvarSlett