tirsdag 14. oktober 2014

Boken på vent (92): Her lå Tirpitz

I dag fikk jeg tre nye bøker i posten som hyler etter å bli lest. Den som får kortest ventetid er nok Ingrid Storholmens "Her lå Tirpiz". Den er jeg så spent på at den går foran alle de andre bøkene jeg har i ventebunken. Jeg forbinder Storholmen mest med diktopplesinger og diktsamlinger, så det at hun nå skriver roman er ekstra spennende. Boka er innbydende, delikat, og skrevet veldig spesielt. Jeg leser nok ferdig den biografien jeg holder på med på sengekanten i kveld, så da kan jeg starte på Storholmens bok i morgen etter jobb. Kort ventetid. med andre ord.



Da slagskipet Tirpitz ble sjøsatt i 1939, var det Europas største, med et mannskap på over 2500. «Ikke noe annet mål kan sammenliknes med det,» skal Churchill ha uttalt i begynnelsen av krigen. Da britiske bombefly senket Tirpitz 12. november 1944 ved Håkøya i Troms, hadde skipet knapt vært i kamp. 971 mann omkom.
Tirpitz lå lenge i Fættenfjorden, ikke langt fra der forfatteren vokste opp. Hver gang familien passerte stedet, sa de voksne: «Her lå Tirpitz.» Et minne som ble utgangspunktet for denne romanen.

Dette er fortellingene til skipets marinegaster og offiserer før, under og etter krigen. Gjennom et kor av stemmer møter vi de som døde og de som vendte hjem. Det er krig, de er tyske okkupanter, men fienden blir her avkledd den vanligste vernedrakten mot identifikasjon: uniformen. 
"Her lå Tirpitz" er en antikrigsroman med uhyggelig aktualitet.


Ingrid Storholmen er fra Verdal , men bor p.t. i Oslo, og pendler mellom Verdal og Oslo når hun ikke reiser rundt i verden for å skrive. Storholmen er av tre meget dyktige nord-trønderske forfattere som er ute med bok i høst. Vet du hvem de andre to er? Og hvor de kommer fra? Vet du det så vet du også hvor jeg er født. De som får rett vinner heder og ære i bokblogglandia.:)


Takk til forlaget  for leseeksemplaret.

Ønsker du å se flere bøker som bloggere venter på å få lest, ta en titt inn i Beathes bokhylla da vel.
Ønsker deg en god tirsdag og en fin leseuke.:)

OPPDATERT med Bokanmeldelse (16.10.14)

17 kommentarer:

  1. Hadde vært interessant å lese den, men jeg følte ikke jeg hadde tid til å prioritere den nå. Skal lese din omtale hvis du kommer med en....

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er bare på litt over 200 sider, så den tar vel ikke all verdens tid å lese.. Jeg kommer med omtale når jeg har lest den ja..)

      Slett
  2. Dette hørtes spennende ut. Så kjekt å bli introdusert til norske forfattere jeg ikke har hørt om før. Andre trøndere? Det må vel være Eivind H. Evjemo og tja, Anne B? Ha en super tirsdag Anita, jeg er "nett heimkomen" så jeg må bruke noen dager på å lande skikkelig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nord -trøndere Tine ,- nord - trøndere! Evjemo er fra Levanger , der er nord . Anne B er sør-trønder ;)

      Slett
  3. Har lest intervju med forfatteren, og fikk lyst til å ese boka. Er enig med Tine at det må være Evjemo og Tiller. Og du er vel fra Verdal? Ha en tirsdag, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tine nevnte ikke Tiller , Aslaug . Men Tiller er korrekt . Han ig heg er født i Namsos. Jeg er innflytta verdaling . :) og dattera mi er født på Levanger :)

      Slett
  4. Det hørtes ut som en interessant bok. Jeg vil gjerne lese hva du synes om den :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Ah, ein quiz?! Eg elskar quiz!

    Eg har aldri høyrt om Ingrid Storholmen før, men veit om ein annan nordtrøndersk forfattar:
    Carl Frode Tiller - ein relativt godt kjend forfattar som er relativt aktuell denne hausten. Så vidt eg veit er han frå Namsos, heimstaden til Åge Aleksandersen, Terje Tysland, Bjarne Håkon Hansen og... Anita Ness?

    SvarSlett
    Svar
    1. No ser eg at Tiller er nemnd i ein annan kommentar her..

      Forventar likevel bonuspoeng (og heder og ære) for Aleksandersen, Tysland og Hansen :)

      Slett
    2. Så bra Berit!
      Selvsagt får du bonuspoeng og heder og ære i blogghimmelen!! ***** Før i tiden så sa jeg alltid når folk spurte meg hvor jeg kom fra, at jeg kom fra Namsos, og i neste setning: Åge, Terje og æ!
      Nå må jeg jo føye til Tiller også-- Ikke bare er Namsos trønderrockens hovedstad, men også en av våre størtse forfatteres by!
      Og så har vi Stein Ingebrigtsen, hele Prudence , Chand Torsvik, DDE, Askil Holm- som også er fra Namsos da.:) Og Olav Duun er fra Jøa, ikke lange båtturen unna...
      Ingrid Storholmen har jobbet i Morgenbladet og skrevet flere diktsamlinger, samt Tjernobylfortellinger (hennes første roman) - hun er nok ikke så veldig kjent blant folk flest, selv om hun er både kritikerrost og fått priser.

      Slett
  6. Interessant bok du har funnet deg, kunne også tenkt meg å lese den etterhvert, spesielt siden du får den til å høres så veldig lesbar ut:) Må noter meg! Takk for herlig tips! Gleder meg veldig til å høre om den!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du synes jeg får boka lesbar.:) Veldig ok at du også får lyst til å lese boka-- :)

      Slett
  7. Det var hælen fløtte meg den stiligste framsida jeg har sett på LENGE!!! Og omtalen din gjør meg- som vanlig!- frista!!!
    Kan ikke sitte her å tulle på nettet hvis jeg skal få lest noe som helst av alle de bøkene jeg vil ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, Berit-- ja det er akkurat det: Vi kan ikke fjese og fjase så mye på nett hvis vi skal få lest alt vi vil- men er vi ikke på nett finner vi ikke alle godbitene heller. Eller kanskje lell.. Ja, er ikke den forsia bra? Og så er det sølv i stripene… Så bra at du bli frista.:)

      Slett
  8. Har ikke hørt om forfatteren før men du klarer å friste meg til å lese boka så den må selvfølgelig noteres! Jeg har fått med meg en eller annen gang at du kommer fra Namsos men jeg hadde ikke klart å gjette forfatterne men heldigvis var det noen her som ordnet seg heder og ære. Ha en fin kveld Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du ble lokket til å lese denne boka og spore opp forfatteren. Det gjør meg veldig glad at hun når ut til flere.:)
      Namsos ja-- <3 Og Verdaln <3 der hadde jeg mine ungdomsår.. Mine foreldre bor fortsatt der.
      Ha en fin kveld du også Beathe.:)

      Slett