lørdag 30. juli 2016

LOFOTEN: Tur til Skrova og Skrovafjellet (fotos)

Siden jeg kom til Lofoten tirsdag har jeg fått bli med på tre toppturer hvorav to i nydelig vær. I dag morges kjørte vi fra Ballstad til Svolvær for å rekke ferga til Skrova kl.09.30. Opp kl. 07.00, men det var det absolutt verdt siden været og fiskeværet viste seg fra sin beste side.

 Innseilingen til Skrova med MS Røst.


MS Røst som går innom den lille øya Skrova med 150 fastboende og enda flere sommergjester, tar med seg folk og biler fra Svolvær til Skutvik på Hamarøy. Det er andre gangen jeg besøker Skrova. Sist var i 2009. Jeg var spent på om Fotobrygga fortsatt var i drift og om det var noe aktivitet på Aasjordbruket som Morten Strøksnes skrev om i Havboka. Hans venn Hugo Aasjord, maleren, hadde brukt tid på å sette i stand det. Ved googlingen fant jeg bare at det var drift på Skrovabrygga, hvor den nå lå hen.



Ollie er veldig flink og koste seg på fergeoverfarten. Han slapp å sitte i bur siden det var så fint vær, sa fergemannskapet. Erlend og Jeanette (min datter), vertskapet mitt som bor i Vestvågøy var på sin første Skrovatur. Målet var toppen på Skrovafjellet. Selv gikk jeg dit for 7 år ( og en del kilo) siden og husker det som en lett tur.



 Aasjordbruket i sikte. Ser du det Moshonista?  Moshonista ba om en solid dokumentasjon fra Skrova, med bilder av Hugo og mye annet, som den ivrige Strøknesleser av Havboka hun har vært. Nå er Havboka nominert til årets Bokbloggerpris og det skal hun ha mye av æren for siden den tidlig ble fremsnakket av henne. Andre fulgte etter og trykket den fantastiske boka til sitt hjerte.



Yeah, i land etter en halvtimes fergetur. Vi har fem timer på oss til ferga går tilbake og frokost må vi ha. Skrovabrygga åpner ikke før 11.00 så vi tar en tusletur på været. Overalt er det små utendørs fotoutstillinger.




Skrova har det meste, en brannstasjon..



..noen fyr. Her er et vendt mot Steigen og Hamarøy.



... en molo som vi går over, til en bålplass og en liten topp...



Her er det godt for store og små..



Husene er små og nette, det rår en idyll og en stille ro. Kun båter, noen menneskelyder, et og annet fly og måker høres.



Skrova har også en skole og barnehage.



Og et lite drømmehus. Et sånt et kunne jeg tenke meg.  Hvem bor her? Er det et feriehus? Fantasien får vinger. Hva skjuler seg bak den blå døra? Skal jeg gå inn å banke på? Det ser egentlig ikke ut som det bor noen der nå, men hvem vet? Jeg tar en runde bak, og ser en drømmefanger i et vindu i andre etasje. (Nei, jeg går ikke inn i hagen, bare rundt hjørnet av en vei som går på andre siden.)



Vi har gått mange veier, de er ikke lange, og nå er vi plutselig ved butikken, Coopen.



Der inne spurte jeg om Asjordbruket. Som regel vet de lokale alt om hva som skjer på slike små plasser. - Hm? Nei, det tur æ ikkje.
- Han Hugo bor no ikkje der heile tia.
- Veit du nåkka om det Marie?
- Nei..æ trur ikkje det e nåkka aktivitet der no, æ nei.





Men hva med Fotobrygga da?
På brygga sto det to mennsker og grilla pølser, og et skilt annonserte pølsefest fra kl. 12.00.
Jeg spurte om Fotobrygga var i drift nå for tiden? Dama ved grillen, svarte på dansk, - Det vet jeg ige.
Hm..
Så kom det ei anna dame ut og jeg fikk spurt på nytt. Det er andre drivere og kursvirksomheten er lagt på is for øyeblikket. - Å  ja...



Så nå er det PopUpkafe på Fotobrygga.
Og i vinduer sto det at Brygga er til salgs.



Borti veien så vi noen flagrende gevanter, en klesbutikk her ute?
Joda, en Tibetbutikk. Den måtte vi jo inn å sjekke.
Her var noen fine skjerf jeg kunne tenke meg. Etterpå..  (men det glemte vi jo, eller rakk ikke fordi vi måtte rekke ferga)



Åh, endelig åpnet Skrovabrygga, noen få meter bortenfor Coopen. Men, det var et stort men, de solgte ikke mat før 12.00, kun kaker og vafler frem til da. Hvem vil ha kaker til frokost? Selv om det nesten er lunsjtid? Vente eller gå ? Mat må man ha, så vi ventet og tok en kaffe imens. Inne var det et bokskap med FREE BOOKS. So much for a bookaholic. Hehe, og jeg fant, jeg fant, to bøker... En 1001-bok av Graham Greene, og en psykologisk thriller som har fått mye skyt; Avslørt,  som jeg kan lese av ferien. Sånt kan man jo ikke gå fra.
Som om du ikke har nok bøker å lese, flirte dattra..







Godt for Ollie i skyggen.



        Endelig mat! Say no more. Løkringer, friterte ostesticks, kyllingklubber, pommes frittes. Nam..





Oj, her snek det seg inn enda et bilde av Aasjordbruket, gitt.. Tatt fra Skrovabrygga.
Noen sa at Aasjord har fått kommunale midler til å sette i stand brygga, den var helt i forfall og holdt på å ramle sammen. Nå ser den fin ut, utenfra i alle fall.



Tre små fine fine lænestola, og et par blomstrkrukk mot sola...
Bæste tomta i byen du e heldig du Ola..
Motsatt side av Aasjordbruke, samme side som Galleriet..
Coopen, Brannstasjonen og ræsten tå jorda.






 Joda , Skrova har ambulanse hvis uhellet er ute, og bårebil. Kombinert, hvis jeg forsto det rett.  Vi snakket med en mann hvis bror drev både bilen og et verksted for båter og enda mer til..



Ferdig med maten, nå vandrer vi med freidig mot mot toppen av Skrovafjellet..



Det var nok litt brattere enn jeg husket, men først gikk det lett gjennom litt skog og forbi et vatn, hvor Ollie fikk duppa seg. Det var en varm dag for en pelskledd hund.






Heldigvis var det tau mye av veien opp, og godt var det, for det var mye stein og ulendt å gå, men det er jo gøy å klatre og klyve litt, da. Enda får jeg sessen med meg... Ollie hadde også noen utfordringer med å komme opp et par plasser, men han ga seg ikke, den flinke hunden som han er. 



En liten pust i bakken, eller venter de på oss?



 Yeah! Endelig oppe! For en nydelig utsikt. Her mot Hamarøy og Steigen.



Sjøla til topps. Jeg klarte denne toppen og! Selv om den nok var brattere enn jeg husket. Men lang er ikke denne turen. Vi brukte litt over en time opp, kjappere folk enn meg vil klare det på kortere tid. Ned brukte vi under en time. Vil du ha en lengre tur kan du ta en runde rundt Skrovafjellet også. (merket med rød rute, tar ca 2-3 timer)



På vei ned, Skrova sentrum langt der nede, og Lofotfjellene på andre siden.



Ollie med flokken sin rett under toppen, en rast i ly av vinden.




Vel nede igjen. Vi venter på ferga og jeg hilser på Feskarkona.
(Nei, sjå der borte, e det ikkje Aasjordbruket hass Hugo?)



Enda en fotomontasje. Er det Håkjerringa? Som dæm skulle fange i Havboka?  Hm, nei, det her er nok en hval..




Leaving Skrova. Bye bye...



Alle er småslitne, men fornøyd med den flotte dagen. Vi kunne ikke vært mer heldige med været.



Er det Aasjordbruket vi ser der borte? Hass Hugo?  Jau jau, det trur æ faktisk, ka farsken.. - Ser du ikkje det, dett torskhau?




Å komme inn til Svolvær sentrum var rene kultursjokket. Her myldret det av liv og folk, hippe som uhippe, og musikk fra restaurantene. Mat skulle vi ha, igjen. Middag nå.



Og den tok vi på Du Verden. Jeanette og Erlend sjekker mail eller insta eller legger inn noen bilder, kanskje på @ollie.wss på insta hva vet jeg, mens vi venter på pizza og burger.  Og jeg; en øl, den smakte himmelsk. DJn spilte musikk på høy partyfaktorlydnivå. Men hva gjorde vel det, så lenge musikken besto av gamle favoritter som bl.a.  This is my life av Gasoline fra dansegolvet i gamle dager?


Fakta:
Ferga fra Svolvær til Skrova koster 45,- pr . voksen en vei. Bilen kan parkeres på kaia i Svolvær. Skal du til Skutvik med bil, beregn god tid på sommeren, det er  veldig mye trafikk, biler sto igjen  og det går ikke så menge avganger pr.dag på dette strekket.

Kafeer:
Skrovabrygga, samt pt.t. PopUpkafe på Fotobrygga. Sjekk åpningstider på Facebook eller google.  Skrovabrygga har meny, og spesielle aftener.

Butikker:
Coop dagligvare med post , og Tibetbutikken.


10 kommentarer:

  1. Kjempeflott reportasje. Dere var virkelig heldige med været men synd at han Hugo ikke fått full fres på stedet sitt. Men å ha drømmer om ting er drivkraft og han jobber jo som kunstner og det tar mye tid. Ha en fortsatt fin ferie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingun.:) Ja, været var toppers, det har det i grunn vært alle dagene mua en dag her.
      Aner ikke helt hva prosjektet til Hugo Aasjord er, bortsett fra å bruke det til atelier og noen events som vi leste om ifb Havboka..

      Slett
  2. Takk for turen! Dette skulle vi virkelig gjort hadde jeg vært mer oppmerksom og organisert da vi var i (nær) Svolvær. For en nydelig dag dere hadde, måtte vi få flere sånne dager i måneden som kommer. God ferie videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Tine. :) Ja, det er verdt å ta seg en tur hit, men dere fikk med dere mye alikevel da. Men tok dere ikke ferga forbi her da dere skulle til Hamarøy? Eller dro dere med ferga Lødingen- Bogenes? Takk skal du ha, godt å ha enda en del ferie igjen.:) Været er bare fint..:)

      Slett
  3. Ja, det får'n si. Godkjent og imponerende dokumentering. Innsatsen i blinkskudd fra Hugobruket burde gi Morten tårer i øynene. Dog ikke like imponerende at det ikke er ordentlig i stand ennå, og det er godt du hadde familie med deg, ellers er jeg redd du ville tresspassklatret opp bryggeveggen. Crazy bokbloggerin på romankarakterjakt - dessverre ikke like akseptert som pokemon-go -)). Måtte lese - og se brukbilder 4 ganger, ble så blendet av den vakre hunden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ingalill.:)
      Kan godt hende jeg hadde prioritert snoking på bruket hvis ikke familie var med , ja, (skjønt hunden ville ha snokt bedre enn meg) og mat som skulle fortæres.. Kan hende jeg hadde gjort det lell, hvis vi bare hadde gått dit først istedet for andre veier på øya.. Vet ikke om det hadde vært bra eller dårlig, for sent å vite nå..
      Synes virkelig slik jakt skulle vært like akseptabelt som PG-jakt, dessuten er det mye mer spektakulært og REAL!
      Ja, nuskehunden er bare så skjønn...:)

      Slett
  4. Flotte bilder Anita, må si det frister veldig med en tur opp dit. Annem

    SvarSlett
  5. Fin artikkel, Aasjordbruket vil være i full drift fra 2019 - ja må nok vente så lenge - aasjordbruket.com er en fin landingsplass
    i tillegg har de jo facebookside vettu https://www.facebook.com/Aasjordbruket-593425370770452/
    Både Fotobrygga og Skrovabrygga er i drift nesten hele året, men lurt å ta en titt på Visit Skrovasiden og de ulike Facebooksider for å få oversikt over åpningstider og menyer osv
    Håper dere kommer tilbake en dag - til sommeren åpner Retrobakeri og vi får øysykler.
    Liz Rekve

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin kommentar og fine tips:)
      Jeg oppdaget nå ved en tilfeldig sjekk i søppelboksen på bloggen og der kommentarer venter på moderering, at denne kommentaren lå der, samt en masse andre. Det er veldig dumt, og beklagelig. Jeg tenker jo ikke akkurat på å sjekke søpla så ofte. Jeg bruker å svare på kommentarer, og jeg godtar dem også.

      Håper å komme tilbake til Skova igjen snart.:)


      Slett