fredag 30. september 2016

Oppsummering september -16

Nå er det plutselig blir kaldere, etter mange fine septemberdager med sol og rundt 15-20 grader. Jeg har hatt flere fine dager hvor jeg har sittet og lest på terrassen. Bokhøsten har også satt inn for fullt med høstmøter med forlagene og andre litterære arrangement. Lesefristelsene står i kø. Bokbloggertreff i Oslo har jeg også vært på.  Det har blitt lest ganske mye, selv om jeg har slitt en del med konsentrasjonen. Kunsten er da å finne de riktige bøkene, så jeg ikke går lei av bøkene jeg leser. Det har vært både og, men jeg har uansett fått med meg en del.


Slike lesedager hadde jeg en del av i september.

Så til de tørre fakta:


Bøker lest:
1. Veien ved Boolavaun av Anne Enright: Irland, USA, Afrika, leseeks, 285s
2. Det siste barnet av John Hart: Krim, USA, kjøpt, 394 s
3. Hvordan gi litt mer f*en av Geir Wigtil og Karianne Kalseth: Psykologi/terapi, sakprosa, norsk2016, leseeks, 235 s
4. Året av Tomas Espedal: norsk2016, leseeksemplar, 207 s
5. Elven av Roar Ræstad: norsk2016, krim, leseeksemplar, 444 s
6. Stillhet i støyens tid av Erling Kagge: norsk2016, sakprosa/refleksjon,132 s
7. Varden Steinar og drømmen om å gå: norsk2016, barnebok, leseeks
8. Sauene som hopper over gjerdet av Maria Halvorsen og Eirik Espolin Johnson: norsk2016, barnebok, leseeks
9. Alltid tilgivelse av Anne B. Ragde: norsk2016, Danmark, Norge, 303 s
10. Kjøttfri mandag av Maj-Britt Aagaard: norsk2016, kokebok, sakprosa, leseeks,173 s
11. Arv og miljø av Vigdis Hjorth: norsk2016, leseeks, 343 s
12. Draumeskrivar av Gunnhild Øyehaug: Noveller, norsk2016, leseeks, 117 s
13. Døden og andre tiggere av Anne Helene Guddal: dikt, norsk2016, leseeks, 79 s
14. Sigd av Ruth Lillegraven: dikt, norsk2016, leseeks, 142 s
15. Susanna Moodies dagbøker av Margaret Atwood: dikt, kjøpt, Canada, 77 s
16. Norges beste vinkjøp av Ingvild Tennfjord: norsk2016, sakprosa, 137 s, leseeks
17. Et hummerliv av Erik Fosnes Hansen: norsk2016, 384 s, leseeks
18. Avdeling for grublerier av Jenny Offill: USA, 153 s, leseeks
19. Sophie Starks liv og død av Anna North: USA, leseeks, 245 s

SUM: 19 Bøker!
Det er rekord!

Nå skal det sies at en del bøker her er ganske korte, det er dikt- og novellesamlinger, et par barnebøker, og noen forholdsvis korte romaner. Kun fem bøker er over 300 sider, og kun en over 400 sider, i motsetning til august hvor jeg leste flere mursteiner rundt og over 500 sider.
Jeg har også med en kokebok her som jeg har lest over flere måneder, men som jeg nå har blogget om og derfor avslutter.

Nu vel, over til kategorier og mål:

7 romaner (ikke krim), av de 4 norske 2016-bøker, og resten utenlandske.
2 krim- hvor en er norsk 2016 (Elven av Roar Ræstad) , og en eldre av John Hart.
4 sakprosa (fakta/vintips, 1 essay/refleksjon, selvhjelp, kokebok)
3 diktsamlinger- hvor 2 er norske 2016
1 novellesamling norsk 2016
2 barne/bildebøker norsk2016

Altså er 10 bøker norske 2016bøker og kan nomineres til Bokbloggerprisen. Norskelesinga er i full gang, og jeg har ikke greid å prioritere 1001-lesesirkelboka i september, som jeg startet så vidt på i Oslo.

Av norsk 2016 er disse mine beste tips i september:

*Arv og miljø av Vigdis Hjorth (de som ikke har lest denne vil gå glipp av en sentral bok i diverse debatter om virkelighetslitteraturen, så det er også en grunn til å lese den. Senest i dag debatteres det i Morgebladet og adresseavisen, en debatt som Aftenposten startet forrige helg, jfr Ingunn Øklands anmeldelse av Arv og  Miljø)
* Året av Tomas Espedal
* Elven av Roar Ræstad- knakende god historisk krim fra 2.verdenskrig i Trondheim
* Stillhet i støyens tid av Erling Kagge (åpen klasse)
* Sigd av Ruth Lillegraven (dikt- åpen klasse)
* Varden Steinar (kjempesøt barnebok, åpen klasse)

Av de andre romanene, så vil jeg fremheve Sophie Starks liv og død av Anna North som en høydare av rang! Spennende, interessant, gripende, mørk, knallgod rett og slett!





Litt skuffende: Et hummerliv, Draumeskrivar, Avdeling for grublerier.

Men vi må se videre. Bokhøsten er ennu ung, og bøker står i kø, blant annet disse:




Pluss Nina Lykkes Nei og atter nei, noen sakprosabøker om fremmedkrigere på Kagge forlag, og novellesamlingene til Odd Klippenvåg Frode Grytten, samt Arbeidsnever- hvis jeg rekker. Jakten på den beste boka i året i begge klasser er i full gang!

(hva anbefaler du så langt? )

Ellers:
17 leseeksemplarer, 2 kjøpt
0 frahylla, 0 1001-bøker
Land besøkt:  Irland, USA (4), Danmark, Canada, Afrika (uspesifisert land)

Litterære arrangement:
Bokbloggertreff 2016 og Bokbloggerprisen 2015 2.09.
Høstmøte med Kagge forlag 12.09
Litterært måltid med Dag Hoel om Cuba (han skrev; dette er Cuba alt annet er løgn sammen med Vegard Bye)

Jeg har også vært på kino og sett konsertfilmen med Rolling Stones fra Havana, Cuba,  påska - 16. Det var knallbra!

I oktober er det flere høstmøter med forlag; Gyldendal, Aschehoug og Vigmostad og Bjørke som jeg skal på, samt et litterært arrangement med Ketil Bjørnstad og Anne Grosvold om Syttitallet, som jeg har kjøpt billett til.
Det er også åpning av Litteraturhuset i Trondheim, dit skal jeg selvsagt, samt en ukes litteraturfestival.
Linea Myhre kommer, Vigdis Hjort , Erik Fosnes Hansen, Tore Renberg, m.fl.
Så jeg får se hva jeg rekker og kan få med meg av det:)
Pluss Torgrim Eggen på Litterært måltid.




Tidlig høst/sensommer i Oslo, Slottsparken ifb med Bokbloggertreffet.

Da gjenstår det å ønske dere alle en flott oktober. Håper dere får lest mange fine bøker! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar