fredag 25. november 2022

Diktsirkel november -22. Kategori: Nytt norsk talent

Hei på dere!  
Jeg er litt sent ute med motiveringsinnlegg denne gang, siden november straks er over. Da er det så bra det dere faste deltagere i Diktsirkelen husker det helt av dere selv. (se lenger ned i innlegget). De siste ukene har vært veldig travel her, men mye som skjer på familiefronten som skal følges opp, samt at det også har vært en del som skjer meg selv, samt noen sosiale greier jeg også har fått med meg. Det har blitt lite lesing og mindre blogging, men det er vel naturlig i perioder. her kommer i alle fall en påminnelse om diktsirkelen, og om dere er litt på overtid inn i oktober, gjør ikke det noe.



Kategorien er som sagt nytt norsk talent.  Det trenger ikke være debutant av året, men en ganske fersk forfatter, som har git ut maks to bøker.

Selv har jeg tenkt å lese debutant May Hege Kaspersen sin debutsamling fra høsten 2022. Hun bor i Bodø og har gitt ut på Lyrikkforlaget.  Jeg ble kjent med May Hege på en skriveretreat i Villajoyosa i oktober, og der ble hun også bokbadet av kursleder Bernt Roald Nielsen, og leste et par av diktene sine. Jeg kjøpte selvsagt signert bok av henne der.
Spent på å lese den, håper jeg får gjort det i helga, søndag, antar jeg.

Hva tenker dere å lese?

Her er hva Beathe og Kleppanrova har lest:

Mer info om diktsirkelen her

Velkommen alle som vil:)

9 kommentarer:

  1. Jeg har blitt skikkelig giret på dikt de senere årene så det går litt av seg selv dette. Av og til er man mer travel enn andre ganger og andre ting som "stjeler" litt tid skjer jo også, merker det selv da jeg ikke har fått lest så veldig mye de siste ukene.
    Jeg er spent på denne diktsamlingen du skal lese så ser frem til å høre hva du syntes når du kommer så langt. Jeg leser muligens èn til og så skal jeg få skrevet ferdig innlegget jeg begynte på i mars(!) ang klassikere, må bare lese litt på nytt for å friske opp hukommelsen litt.

    Ønsker deg en fin helg, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy å høre Beathe:)
      Ja, den er jeg spent på selv, selv om jeg har bladd i den og hørt henne lese et par av dem- så er det noe med å sette seg ned, bruke tid, og ta det inn ordenltig.

      Gøy at du kanskje leser en til:) Jeg gir deg ekstra lodd for det, siden du også har gjort det før:)

      Takk takk, det samme til deg Beathe:)

      Slett
    2. Oj,det var veldig snilt! Jeg leste Sarah Zahid sin nyeste, jeg syntes hun skriver gode og tildels råe dikt. Har begynt på innlegget og skal ferdigstille det i morgen, nå blir det film og kvelds her i gården.
      Skal notere meg Kaspersen :-)

      Slett
    3. Vel fortjent for deltagelse mer enn forventet:) Oj, hun har jeg ikke hørt om.

      Slett
    4. P.S. Beathe, ferdig med Halvor Bakke nå . Sterk historie.. Ble veldig berørt av ungdomstiden hans (mobbingen, utenforskapet, hemmeligholdelsen som ble så forsterket pga Frikirken han var del av, dessverre ingen unik historie) , samt da han gikk helt på veggen... Og den personligheten som han virker å være. Har ikke sett programmene hans, jeg er ikke spesielt interessert i hytter og interiør, men historien hans er jeg interessert i.

      Slett
    5. Ja,det var en sterk historie. Man blir berørt av det selv om dette dessverre ikke er unikt som du sier. Fint at noen orker å dele,tror det er viktig. Jeg liker jo interiør og slikt, og syntes slike programmer er gøy,og så liker jeg så godt personligheten til Bakke,han virker så ekte.
      Fikk litt Annie Ernaux og den unge mannen-vibber av " klassereisen" han gjorde med Hagen.

      Slett
    6. Absolutt. Viktig med slike historier.
      Ja, Unge-mannen-vibber er ikke så ute på jordet ...

      Slett
  2. Jeg har et par jeg ikke har fulgt opp tidligere i år, skal se om jeg får tid. Tiden flyr av gårde, og til uka blir barnebarna i Sarpsborg prioritert, så slik er livet. Man er heldig som har mange jern i ilden og ikke sitter ensomme og kjeder seg i november mørket. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du gjør det når du får tid.:)
      Ja, barnebarn og jern i ilden, er ikke alle forunt- viktig å huske det:) Heldig vi som har nok å bedrive tiden med:)

      Slett