onsdag 2. november 2022

Paradis av Frøydis Lilledalen. Lovende debutkrim.

 Jeg har hørt flere bokbloggere skryte av denne boka. Jeg begynte på den for noen måneder siden, men måtte levere den tilbake til biblioteket ulest. Det var noe i starten som jeg synes var såpass ulekkert og udelikat, at jeg måtte legge den fra meg. Da jeg fikk spørsmål om jeg ville ha leseeksemplar av Lilledalens bok nummer 2; Mødrenes synder, og takket ja, fikk jeg med denne også. Jeg har som målsetting å lese debutantkrim fra 2021- 2022 i år, så jeg tok sats og kom meg gjennom den ekle bøygen. Ikke spør meg om hva det er, men les den heller selv. Eller spør en av de andre som har blogget om boka. Men sett bort fra det, er dette en spennende krim med et komplisert plott med røtter i fortidens ugjerninger, en lovende debut som har noe å gå på.  Les mer under bildet. 



I Paradis møter vi Petra som er psykolog og profilerer. Hun er samboer med Mika, som har noe traumatisk i livet sitt som han ikke ønsker å fortelle Petra om. De har en liten baby sammen som heter Kasper. Petra synes det å vite hva Mika sliter med blir mer og mer påtrengende. 
Handlingen foregår på Manglerud i Oslo, ikke så langt fra marka. Petra jobber som psykolog på Helsehuset, men har ikke så mange saker nå, da hun såvidt har begynt på etter barselpermisjon. Hun blir tilkalt for oppdrag fra politiet når det er behov for hennes kompetanse. Det blir det ganske raskt i denne historien.
En eldre mann blir funnet drept, han er en dement pasient på sykehjemmet. Det er et brutalt drap. Kort tid etter blir en annen mann drept, og politiet aner en viss forbindelse, noe som blir forsterket når det skjer enda flere drap. Men de vet ikke hvilken.
Petra opplever uhyggelige ting, mest fornemmelser av å være overvåket, at noe ikke stemmer et sted, holder hun på å bli gal og hvem kan hun stole på? 

Det er bra driv i boka, kapitlene raser avgårde, ofte får vi morderens tanker og planer i kursiv. Vi får vite at Petra har en sentral rolle i historien, men hun vet det ikke. Gradvis blir det avdekket for oss lesere.

Leder for politiet; Jonas Bø er dyktig og stødig. Marco og Elias er gode kolleger. Navnene går litt i surr for meg til tider, de er litt like og det skjer mye mellom mange personer i boka, og det å holde styr på forbindelsene slet jeg litt med. Er sikkert for trøtt/sliten for tiden. Teamet med Petra sliter også med å finne forbindelsene mellom de involverte, og noen roter med informasjonen de får, eller holder noe tilbake.

Det blir mye action etterhvert, det topper seg slik det som regel gjør i en slik type krim. Uten at jeg skal røpe mer om det.
Jeg synes som sagt dette er en spennende krim, med et spennende plott, selv om jeg skjønte hvem det var en god stund før slutten. Det er noe lett humor her og der, mest i starten, før alvoret tar over. Det er grusomme drap som blir begått, bestialske er et dekkende ord. Boka er velskrevet, men jeg synes forfatteren har en del å gå på når det gjelder dialogene. For meg ble ikke alle dialogene troverdige. Sånn snakker ikke folk flest, tenkte jeg under lesingen. Det blir litt for faglig, eller akademisk, for skriftlig, eller hva jeg skal kalle det. Mer muntlighet slik folk snakker, ønsker meg meg i fortsettelsen.  Det kan jo hende folk snakker slik i miljøet der Petra bor, men at alle gjør det , er litt merkelig. 
Jeg er spent på neste bok i serien, Mødrenes synder. Den ligger klar her, men først må jeg lese et par-tre andre debutantkrimbøker.  Jeg har forstått det slik at den er litt annerledes, i alle fall når det gjelder tematikk.

Alt i alt  absolutt en lovende debut!

Frøydis Lilledalen (46) er utdannet psykologspesialist, og har også utdanning innen drama og teater. Hun er tangodanser, diver med yoga og snakker flere språk, blant annet spansk. Hun har ME som hun også skriver en del om i diverse for. Hun er barnebarn av Alfred Hauge, les gjerne intervju med henne her


Andre bloggere: 


Frøydis Lilledalen: Paradis, 328 s 
Forlagshuset i Vestfold. Liv, 2021
Leseeksemplar fått av forfatter/forlag


4 kommentarer:

  1. Du gir deg ikke så lett, tar sats igjen og kommer deg videre i bok to. Jeg gikk rett på Mødrenes synder, og har avsluttet i kveld. Sier ikke noe om boken, siden du skal i gang med den snart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Må bare lese 2-3 debutkrim først, og litt annet innimellom, ellers blir jeg overmett på krim.
      Fint at du ikke sier noe om Mødrenes synder. :)
      Skal du lese Paradis?

      Slett
    2. Det er lett for å bli overmett på det ene eller det andre. Det blir ikke med det første jeg leser Paradis i alle fall, for nå rager bokbunken høyt :)

      Slett
    3. Jepp. Høye er de her også.

      Slett