mandag 31. oktober 2022

Oppsummering oktober -22

 Jeg vet ikke hvor oktober ble av. Sannelig var jeg i Spania en tredjedel av måneden, sånn omtrent. Og ellers; delvis jobb, oppfølging på hjemmefronten, blant annet min far som har vært flere runder på sykehus og nå er på rehabilitering på grunn av amputasjon av en fot. Siden han bor ti mil unna, blir det litt farting hit og dit. Det har ikke blitt så mye lesing. Tror dette er den måneden i året jeg har lest minst, men mye annet har tatt tid og oppmerksomhet, så da blir det sånn. Til Spania hadde jeg med meg 5-6 papirbøker pluss en nyinnkjøpt Kindle, men det ble bare lest 2, 5 papirbøker, og null på Kindle og null lytting til lydbok. Jeg deltok på en skriveretreat i Villajoyosa noen dager, og det ble lite lesing, men mye sosialt, gode måltider, skriving og litt opplegg. Veldig fint, bra og vi var heldige med været.

Noen lesepauser tok jeg meg tid til.. (Savner solsenga) Familieverdier av Jens M. Johansson og Kirurgen av Ida Hegazi Høyer var de to bøkene jeg rakk å lese der nede. På reisen hjem leste jeg halve Et siste trassig forsøk av Kristine S. Henningsen.


Leste bøker: 
1. Mord og kjærlighet av Atle Nielsen: krim, norsk22, kjøpt, London. 382 s
2. Det framande landet av Carl Frode Tiller: dikt, norsk22, lånt på Bookbites, 68 s
3. Det siste stykket hjem av Ørjan N Karlsson : krim, norsk22, Nordland, leseeks, 327 s
4. Sommeren 58 av Annie Ernaux: Lydbok (lånt)/papirbok, frahylla, Frankrike, 248 s
5. Kleptokratiet av Espen Skjerven: Krim. norsk22, leseeks, Norge/Kongo, 384 s
6. Kirurgen av Ida Hegazi Høyer: norsk22, leseeks, 267 s
7. Familieverdier av Jens M. Johansson: norsk22, leseeks, 363 s
8. Et siste trassig forsøk av Kristine S. Henningsen: norsk22, juleroman, leseeks, 253 s

SUM: 8 bøker / 2292 sider

***Holder på med : Paradis av Frøydis Lilledalen (halvveis- debutantkrim) og Etterklang av Helga Flatland (halvveis- bookbites lyd)***


3 krim
4 andre romaner (1 juleroman)
1 diktsamling 

5 leseeks /2 kjøpt/ 1 lånt på Bookbites
1 frahylla

0 1001-bøker

Land besøkt: England, Frankrike, Kongo

Jeg likte alle bøkene i oktober. Også de jeg ikke blogget om. Anbefaler spesielt Carl Frode Tillers diktdebut; Det framande landet. Den er også nominert til Brageprisen. Jeg skal lese den enda en gang. Fascinerende lesing.



Angående dikt, så minner jeg om ny runde i diktsirkelen i november. Kategori: Nytt norsk talent. Les mer her

Litterære og kulturelle arrangementer:



Lars Saabye Christensen og Kirsti Bakkeng i sjømannskirken i Albir

1. Høstmøte med Tiden, Press og Samlaget på Trykkeriet i Trondheim 17.10. 
2. Bokbad med Lars Saabye Christensen i Albir, Spania, 27.10.
3. Kunstutstilling i Villajoyosa 26.10.
4. Konsert med Erlend Ropstad på Byscenen i Trondheim 15.10.
5. Bokbad med May Hege Kaspersen og Bernt Roald Nilsen om May Heges debut-diktsamling Dykkekunstner. Rykende fersk, utgikk på Lyrikkforlaget. May Hege deltok på skriveretraten.


Erlend Ropstad holdt en fantastisk konsert på Byscenen.



Galleristen på den utstillingen vi var på i Villajoyosa. Utstillingen er inspirert av byens historie, arkitektur og ikke minst fargene på husene. Interessant og fascinerende.



Vi fikk vitnemål og bobler da vi var var ferdig på retreaten. Koselig. Nå er det bare å skrive videre i ledige stunder. Skriveretreaten ble holdt av Bernt Roald Nilsen og Toril Berg. (skrivestudio/reisekick) Jeg har bestilt ny tur/deltagelse neste år. Gleder meg allerede:) 



Jeg bodde i det rosa huset, med utsikt mot havet.  Før jeg kom til Villajoyosa var jeg i Calpe et par døgn. Skal lage et innlegg om det senere.



Vakre Villajoyosa med den fine stranda.



Bøkene jeg hadde med meg, pluss Kirurgen, som sikkert lå i sekken.

10 kommentarer:

  1. Annie Ernaux har eg lest, og Ørjan N. Karlsson ligger her og venter :-)

    SvarSlett
  2. Det er så gøy å følge deg Anita, du er modigere enn meg, hiver deg ut i det meste :) Denne måneden har vi lest mange av de samme bøkene, flere av dem jeg har lest har jeg plukket opp tips på fra deg.
    Bokbad er gøy, i dag er det ett på nett hos Deichman, Maja Lunde og Kristin Halvorsen, det skal jeg se :)
    Ha en fin dag Anita, jeg tar de fine bildene fra Villajoyosa med meg på netthinnen når jeg nå går på jobb.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre Tine:)
      Maja Lunde på Deichman, takk for påminnelse. Tror jeg har blinket det ut, men nå skal jeg huske det:)
      I går hørte jeg webinar med Herbjørg Wassmo på Forfatterskolen. Veldig bra.
      Takk, fin dag til deg også:) Gøy å høre at du tar med de varme bildene i dagen din:)

      Slett
  3. Flott oppsummering, Anita - du er effektiv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi:)
      Jeg fører på bøker underveis mens jeg leser, så det blir ikke så mye jobb med selve oppsummeringen:)

      Slett
  4. En fin oppsummering som alltid, Anita:-) Disse innleggene dine er gull verd. Åtte bøker er nå 2 bøker pr uke og slett ikke å kimse av mener nå jeg. Har lest 3 av "dine", 2,4 og 6, mulig jeg må låne Tiller sin diktbok en gang, jeg ble ikke så veldig fascinert første gangen jeg leste,men det kan bero på meg og ikke boken sånn sett. Bare tid og sted som ble litt off..

    Du får gjort mye forskjellig hver måned og jeg liker at du deler feriebilder med oss, for da får vi andre være pittelitt med også.

    Ha en fin november, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe:) Veldig hyggelig at du sier det du sier:)
      Tillers bok er såpass spesiell, så mulig timing er viktig- eller den fenger ikke alle..
      Fin måned til deg også:)

      Slett
  5. Har lest like mange bøker som deg i oktober, men ingen av dei du har lest.
    Av Ørjan Karlsson har eg kun lest Kongens råd. Hugsar ikkje noko av innhaldet eller om eg likte det eg las.. Det blir så mange bøker.. Men ser at det ligg fleire bøker av han i Storytel.
    Eg har lest den fyrste krimboka til Atle Nielsen (Ett blod). Den var OK+.
    Espen Skjerven har eg enno ikkje lest noko av. Har notert meg Slakt for lenge sidan, men den er framleis ulest.
    Ulest er også Annie Ernaux. Er noko skeptisk og avventande til bøker som får prisar, men det hender at eg blir positivt overraska.
    Ynskjer deg ein fin november:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du leser Ørjan NK sin siste bok. Thrillerne er også veldig gode.
      Og Espen Skjerven.
      Men som du sier; så mange bøker å velge i.
      Takk, fin november til deg også:)

      Slett