torsdag 30. juni 2022

Oppsummering juni -22

Tenker en kort oppsummering for juni er greit. Leste 9 bøker, litt mindre enn tidligere. Har vært noe reising, en del varme, en del kaldt , en del regn, vet ikke helt hvor tiden blir av. Er en en del småting som gjør at man ikke merker at tiden går, ordne ditt og datt, noen møter og fysioterapi. Juni har hatt mange fine værdager selv om det har vært blandet. Var en uke i Malaga, men har ikke rukket å blogge om turen enda . Før det var jeg på Lillehammer på litteraturfestival, og en tur og besøkte foreldrene mine på Verdal. I dag leste jeg ferdig Orlando av Virginia Woolf på stranda hjemme i Trondheim. Og jeg fortsetter å lese Sissel Grans bok om begjær inn i juli.



Biblioteket jeg hadde med til Malaga 11.juni.  Jeg leste Fjellgraven og Appelsinlunden i Sevilla der. Resten ble med hjem igjen ulest. Uvanlig lite lesing på en uke på tur, men det var mye annet som skjedde og så var jeg mye ute og gikk. 

Leste bøker:
1. Det ellevte manus av Anne Holt: Krim, kjøpt, 402 s
2. Jeg dro ned til bror av Karin Smirnoff: leseeks, Sverige, 318 s
3. Vi dro opp med mor av Karin Smirnoff: leseeks, Sverige, 351 s
4. Appelsinlunden av Rosanna Ley: Spania, England, kjøpt, 410 s
5. Fjellgraven av Hjorth & Rosenfeldt: Krim, frahylla, Sverige, kjøpt, 458 s
6. Misforståelse i Moskva av Simone DeBeauvoir: Leseks, Frankrike, Sovjetunion/Russland, frahyll,137 
7. Den stumme jenta av Hjorth og Rosenfeldt: Krim, Sverige (Torsby, Kiruna, Stkh), lånt på bib, 489 s
8. Mordene på Fleat House av Lucidna Riley: Krim, England, lånt på bib, 432 s
9. Orlando av Virginia Woolf: 1001-bok, klassiker, England, kjøpt, 224 s

SUM: 9 bøker/ 3221 s

5 romaner (ikke-krim) 
4 krim

1 1001-bok
2 frahylla
4 kjøpt/ 3 leseeks / 2 lånt på bib

Land besøkt: Sverige (4), Spania , England (2) , Russland, Frankrike


Ser jeg har glemt å blogge om Den stumme jenta . Likte den godt, selv om jeg synes noen partier var litt langdryge. Boka var jo også lengre enn de tidligere i serien. Artig at det var handling fra Torsby, der var jeg i fjor sommer en tur. 
Likte alle bøkene i juni. 
Når det gjelder Orlando fikk jeg plutselig lyst til å lese den på tirsdag etter at jeg var på støttemarkering for terrorangrepet på Pride i Oslo. Jeg gikk og kjøpte den på Ark på Trondheim Torg etterpå. Tidligere på dagen var jeg på biblioteket og kikket på Prideutstillingen deres, men fikk ikke lyst til å lese noen av de bøkene de hadde til utlån der som var relevante mtp Pride. Virginia Woolf skrev Orlando inspirert av sitt forhold til Vita Sackwille-West og hennes bakgrunn. I romanen leker Woolf med kjønn og tid og har skrevet en fascinerende bok. Med dagens LHBTIQ-aktualitet leste jeg med de brillene på. Jeg antar at bokas forord ville sett annerledes ut hvis det var skrevet i dag enn i 1993.  Har valgt å ha med boka i Elidas 1001-sirkel i juni eller desember. Omtale kommer.

Nå har også halve året godt. Jeg har lest 76 bøker, og ajour med 1001-sirkel og diktsirkel .
Husk ny kategori i diktsirkel i juni: Les noe fra utlandet eller en annen kultur. 






Bjerkebæk, Sigrid Undsets hjem på Lillehammer.

Litteraturfestivalen på Lillehammer:
1. Torsdag 2.juni - Victoria Kielland, Elin Cullhed, Nordisk i slampoesi
2. Fredag 3.juni - Sissel Gran, Vigdis Hjorth, Ali Smith, Linn Ullmann
4. I Undsets hage 5.juni med Janne Stigen Drangsholt, Dennis Asbjørnsen, Helen Fredholm



Sissel Gran på Bjerkebæk, om Undset, Kristin Lavransdatter med mer. 



Fra Pride støttemarkering i Trondheim tirsdag i øsende regn. Trondheim fikk tillatelse fra Politimesteren, selv om det var nasjonal fraråding om å arrangere etter terroren. Stolt av byen min. Ordføreren holdt også tale. Samt flere unge mennesker fra forskjellige skeive organisasjoner.



Det har blitt noen bokkjøp denne måneden og noen leseekseplarer. Har skummet gjennom denne, men må lese den litt mer nøye. Har også vært en del på biblioteket i juni når jeg tenker meg om.

Har sett en TV-serie som jeg gjerne anbefaler videre; Kjærlighet og anarki på Netflix. Morsom parodi på et forlagshus og litt #metoo. 



Under: 
En liten hilsen fra Malaga. Jeg fant Picasso på en benk i en park. Jeg besøkte også museet en dag.





Ønsker dere alle en fin juli. Takk for følget i juni.  Kos dere med Sommaren er kort av Tomas Ledin som  er like kjekk i dag som han var da jeg/han var unge:)



6 kommentarer:

  1. Takk,det var lenge siden jeg hørte Tomas Ledin!🙂
    Lytter mens jeg svarer deg.
    Du har fått gjort mye denne måneden og 9 bøker er bra det. Har lest 3 av dine samt at jeg lytter til Lucinda Riley boken, koser meg med den.
    Orlando skal jeg også lese,har sett filmen Vita &Virginia, om forholdet som inspirerte Woolf til å skrive boken.
    76 bøker er godt jobbet,har lest 82 sålangt i år,godt hjulpet av noen grafiske romaner nå i juni. Så jeg har markert pride med lgbt+bøker og sett noen serier om tema og reaction-videoer blant annet med en psykolig,det var veldig interessant.
    Har startet på Unge Mungo som blir med videre i juli.
    Takk for tips om Kjærlighet og anarki,likte serien godt.
    Ali Smith traff jeg også på Litteraturhuset og fikk stortret frem et par ord til henne. Hehe..
    Diktsirkel boken har jeg begynt på i dag og turen går til Finland.
    Det er så kjekt med disse oppsummeringen og skulle ønske at jeg fant gleden igjen med å skrive selv også.
    Ha en fin juli,Anita 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du synes det, like aktuell låt:) Hørte den på radio her forleden, sånn jeg kom på den nå.

      9 bøker er helt ok, selv om jeg hadde regnet med å lese mer. Men det skjer mye annet også, og konsentrasjonen er sånn opp og ned.
      Har tenkt å se filmen Orlando, samt den Vita & Virginia, så før i dag at de ligger på HBO og Youtube i alle fall.
      Du har jo lest mer enn meg da.. Men ikke om å gjøre å lese så mye. Har lesebunke ut sommeren og mer til.. Unge Mungo har jeg vurdert å lese, men anmeldelsene er blandete, får se om jeg får tak i den, sikkert ørten mnd vent på bib.

      Finland blir bra. Selv har jeg ikke bestemt meg enda. Kan bli England, Chile igjen kanskje, får se hva som frister...

      Har lyst til å se Kjærlighet og Anarki en gang til... Artig at du likte:)

      Takk for at du liker oppsummeringene Beathe.:) Håper du får skrivegleden tilbake:)

      Fin juli til deg også:)

      Slett
  2. Du har sannelig hatt en travel juni, og fått lest mye i tillegg. Skal si du snur deg rundt, leste nettopp et sted at Orlando ikke er en enkel bok å lese, hva synes du? Trodde jeg hadde lest den, men nei, der havnet den på listen :)
    Kjekt å se bilde av deg og Picasso, om tre uker er det min tur. Og så Sissel Gran da, tenk at boken var ledig til meg på BookBites, jeg setter i gang i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, den var ganske travel i starten i alle fall. Siden jeg kom hjem fra Malaga har jeg bare vært på lading mua det jeg har måttet gjort, og det er jo litt det og innimellom.

      Orlando er litt både og. Den går greit å lese for det meste, hvis man har et åpent sinn for lek med tid og kjønn og en del merkelige ting som skjer.. Altså ikke helt realistisk alt. Det gjør ikke meg noe , jeg er helt med på tanke/fantasileken.
      Jeg synes et er mange spennende refleksjoner, boka er nydelig skrevet, jeg får medfølelse med Orlandos ensomhet. Det er mye humor, men det er også en del detaljerte utlegninger om forskjellige ting, så jeg følte jeg måtte anstrenge meg innimellom fordi jeg var ukonsentrert til tider..da måtte jeg lese en del på nytt. Men alt i alt, en spennende/interessant/fin roman. Jeg kjøpte den tirsdag kveld og leste ferdig i ettermiddag, så det gikk jo ganske radig.

      Hehe, ja, håper du finner Picasso også. På Plaza Merced i parken utenfor huset der han bodde.

      Spent på hvordan du liker S Grans bok:) Bra den var ledig:) Ellers har jo Aschehoug den som ebok.

      Slett
  3. Enig - Tomas Ledin er framleis (overraskande) kjekk!
    Har aldri lest Lucinda Riley og heller ikkje Virginia Woolf (utan samanlikning forøvrig).
    Men har lest 1, 5 og 7 av dine junibøker. Likar at du likar Sebastian Bergman-serien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant. Så han på Allsang på Skansen i går også, holder seg bar både musikalsk og ellers.
      Har nå kjøpt meg nr 5 med Sebastian Bergman, manglet den visst. Det blir neste reisebok senere i juli.

      Slett